Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Rosja: trzeci okręt podwodny typu Łada zwodowany

Wytoczenie z hali produkcyjnej na pokład doku pływającego okrętu podwodnego B-587 Wielikije Łuki trzeciej jednostki projektu 677. Fot. Admirałtiejskije wierfi

23 grudnia w stoczni AO Admirałtiejskije wierfi w Sankt Petersburgu odbyła się uroczystość chrztu i symbolicznego wodowania (wytoczenia z hali montażowej) konwencjonalnego okrętu podwodnego B-587 Wielikije Łuki projektu 677 Łada.

Aktualnie w służbie znajduje się tylko jednej okręt tego typu, czyli prototypowy B-585 Sankt-Pietierburg, który dopiero we września 2021 r. po 10 latach zakończył eksploatację próbną i stał się jednostką bojową. Pierwszy okręt seryjny B-586 Kronsztadt kończy dopiero zainicjowane 17 grudnia 2021 r. stoczniowe prób morskich i jeszcze w tym roku powinien rozpocząć próby państwowe. Należy przy tym zaznaczyć, że mówimy o jednostce, której stępkę położono 28 lipca 2005 r. Jednak w 2009 r. decyzją Ministerstwa Obrony została ona wstrzymana, co spowodowane było poważnymi problemami z układem napędowym i innymi systemami pokładowymi prototypowego okrętu.

Na szczęście dla stoczni, już w lipcu 2012 r. ówczesny dowódca rosyjskiej floty adm. Wiktor Czirkow zdecydował o warunkowym wznowieniu ich produkcji według zmodyfikowanego projektu, który był gotowy rok później. Dzięki temu 9 lipca 2013 r. możliwe było podpisanie między Ministerstwem Obrony a stocznią Admirałtiejskije wierfi umowy na dokończenie okrętu według zrewidowanego projektu 677, co pozwoliło na wznowienie jego budowy. W lipcu 2017 r. zakończono formowanie jego kadłuba, zaś zwodowany został on 20 września 2018 r. Jednak na rozpoczęcie prób morskich trzeba było czekać ponad trzy lata, co oznacza, że konstrukcja tych okrętów była nadal niedopracowana i wymagała wielu modyfikacji.

Również budowana drugiej jednostki seryjnej ma również bardzo długą historię. Co prawda stępkę okrętu pod obecną nazwą Wielikije Łuki położono oficjalnie 19 marca 2015 r., to jednak rozpoczęcie jego budowy według pierwotnego projektu i pod nazwą Siewastopol odbyło się dużo wcześniej bo 10 listopada 2006 r. Po prawdziwym zwodowaniu tej jednostki nastąpi okres prac wyposażeniowych i uruchamiania mechanizmów co pozwolić ma na rozpoczęcie prób morskich. Obecnie twa już proces szkolenia przyszłej załogi okrętu realizowany w centrach szkoleniowych WMF FR.

Aktualnie w stoczni Admirałtiejskije wierfi w Sankt Petersburgu trwa budowa dwóch kolejnych okrętów projektu 677 - Wołogda i Jarosławl, które powinny jak i pozostałe jednostki tego typu zasilić Flotę Północną. Kontrakt na budowę tych jednostek został podpisany dość dawno, bo w czerwcu 2019 r. podczas odbywającej się w Moskwie wystawy Armija 2019.  Informacja o rozpoczęciu cięcia blach przeznaczonych do ich budowy opublikowano 14 lutego 2022 r., zaś oficjalne położenie stępek nastąpiło 12 czerwca br.

Natomiast 25 sierpnia 2020 r., również podczas wystawy Armija, podpisano kontrakt na budowę kolejnego pojedynczego okrętu projektu 677, który będzie szóstą jednostką serii. Na tą chwilę brak informacji o dacie rozpoczęcia jego budowa ani kiedy ma on szanse wejść do służby.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Rosja: trzeci okręt podwodny typu Łada zwodowany”

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc