Proces rozwoju NBPWP Borsuk – nie bez przeszkód i przy budżecie stanowiącym ułamek kosztów tego typu programów prowadzonych na Zachodzie (po aneksowaniu w październiku 2023 r. budżet projektu wzrósł do ponad 350 mln PLN; faktycznie zaangażowane przez wykonawców środki własne można szacować na mniej więcej odpowiadające tej kwocie) – trwa już od dekady, ale w jego ramach powstał bardzo nowoczesny wóz bojowy. Jego wdrożenie do służby będzie dla Wojsk Pancernych i Zmechanizowanych większym wyzwaniem niż pojawienie się w linii pierwszych czołgów K2 i M1A1 FEP Abrams.
Stąd też od pewnego czasu projekt rozwojowy „Nowy bojowy, pływający, wóz piechoty”, prowadzony w ramach umowy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju nr DOB-BiO5/001/05/2014 z 24 października 2014 r. przez konsorcjum w składzie (aktualnym): Huta Stalowa Wola S.A. (lider), Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A., Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, Wojskowa Akademia Techniczna (Wydział Inżynierii Mechanicznej), Akademia Sztuki Wojennej, Politechnika Warszawska, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM Sp. z o.o. i Rosomak S.A., jest nie tylko najważniejszym przedsięwzięciem dla Huty Stalowa Wola S.A., ale także jednym z kluczowych dla resortu obrony narodowej.
Jego przebieg regularnie, w ramach dostępności informacji, które notabene są bardzo reglamentowane, staramy się przybliżać na łamach „Wojska i Techniki”. Zaproszenie w połowie lutego grupy dziennikarzy branżowych do odwiedzenia Huty Stalowa Wola S.A. w celu zapoznania się z aktualnie realizowanymi i perspektywicznymi programami, a także planami inwestycyjnymi spółki, stało się okazją także do przybliżenia stanu zaawansowania programu Borsuk.
Przypomnijmy, że od 24 września 2022 r. trwają wyczerpujące badania kwalifikacyjne prototypu Borsuka (szerzej w WiT 12/2022), których zakończenie planowane jest wg obecnego harmonogramu na kwiecień tego roku. Ostatni aneks do umowy rozwojowej z 11 października ub.r. podniósł budżet projektu do 350,7 mln PLN, z czego na dofinansowanie przypada 330,9 mln PLN, a wkład własny wykonawcy to 19,85 mln PLN. Ustalił on także termin całkowitego zakończenia pracy rozwojowej na 23 grudnia 2025 r.
W międzyczasie, 28 lutego ub.r., Agencja Uzbrojenia zawarła z Polską Grupą Zbrojeniową S.A. i Hutą Stalowa Wola S.A. umowę ramową na dostawę 1014 „liniowych” Borsuków i 341 wozów specjalistycznych na bazie uniwersalnej modułowej platformy gąsienicowej (UMPG): wozów rozpoznawczych Żuk, wozów dowodzenia Oset, wozów ewakuacji medycznej Gotem, wozów zabezpieczenia technicznego Gekon i wozów rozpoznania skażeń Ares.
Jest to umowa ramowa, a więc nie powoduje zobowiązań finansowych, ale jako porozumienie stron stanowi bazę do ustalenia warunków współpracy, które zostaną uszczegółowione w kolejnych umowach wykonawczych. To także podstawa do określenia kierunków niezbędnych inwestycji związanych z seryjną produkcją, a także rozpoczęcia negocjacji z zewnętrznymi (w tym zagranicznymi) dostawcami zespołów i komponentów w ramach budowy, mającego funkcjonować wiele lat, łańcucha dostaw.
Zobacz więcej materiałów w pełnym wydaniu artykułu w wersji elektronicznej >>
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu