Dzięki uprzejmości dowództwa 16. Żuławskiego pułku logistycznego z Elbląga, który jako pierwszy otrzymał zarówno nowe zestawy do transportu ciężkiego sprzętu, jak i cysterny CD-10S, autor miał możliwość dokładnego zapoznania się z pojazdami i wykonania ich zdjęć, który prezentujemy w niniejszym artykule.
Elbląski pułk jest pierwszą jednostką SZ RP, która odebrała pod koniec ubiegłego roku zestawy do transportu ciężkiego sprzętu, złożone z ciągnika siodłowego Mercedes Benz Zetros 3348 AS 6×6 i naczepy niskopodwoziowej Dobrowolski NC wz. 21. Kontrakt na zakup 31 zestawów został zawarty z konsorcjum firm: Dobrowolski Sp. z o.o., Autobox Innovations Sp. z o.o. sp. j. i Top Gun A. Goryca 30 października 2021 r. przez ówczesny Inspektorat Uzbrojenia.
Umowa ma wartość 115,9 mln PLN brutto i zawiera opcję umożliwiającą rozszerzenie zamówienia o kolejnych 78 zestawów w okresie 2024–2026 (po 26 w każdym roku), koszt zakupu których może wynieść kolejnych 271,6 mln PLN brutto. Dostawy zostały zaplanowane na lata 2023–2026 (siedem w 2023 r. i po osiem w każdym z kolejnych lat), a w postępowaniu przetargowym zwycięskie konsorcjum pokonało ofertę spółki Jelcz Sp. z o.o.
W segmencie zestawów do transportu pojazdów gąsienicowych jednostki logistyczne SZ RP dysponują obecnie kilkoma ich typami. Są to zestawy z ciągnikami: Iveco EuroTrakker, Mercedes-Benz Actros 3353AS, Faun SLT-50-2 Elefant (pozyskanymi wraz z pierwszą partią czołgów Leopard 2A4 od Bundeswehry), a także – będącymi przedmiotem dostaw i sukcesywnych zamówień – zestawami Jak, składającymi się z ciągników Jelcz C882.62 8×8 i naczep Demarko ST775-20W. Podobnie jak te ostatnie, także zestawy z Zetrosami i naczepami NC wz. 21 mają służyć do przerzutu m.in. dostarczanych obecnie czołgów K2 czy M1A1 Abrams, a także innego ciężkiego sprzętu gąsienicowego.
Cechą charakterystyczną nowych ciągników siodłowych jest tzw. klasyczny układ konstrukcyjny – z silnikiem przed kabiną załogi, dziś najczęściej spotykany w ciężarówkach oferowanych na rynkach państw amerykańskich. Dzięki takiemu rozwiązaniu zmniejsza się obciążenie kierowcy wynikające z drgań układu napędowego, redukcji uległo także obciążenie udarowe osób przebywających w kabinie podczas jazdy w terenie, prostszy jest dostęp do przedziału silnikowego, ułatwione wsiadanie i wysiadanie, mniejsza jest również wysokość całkowita.
O charakterystykach ciągnika Mercedes Benz Zetros 3348 AS 6×6 można szerzej przeczytać w numerze 9/2023 „Wojska i Techniki”.
W porównaniu do egzemplarza, który wykorzystano podczas badań kwalifikacyjnych, w dostarczonych do jednostki ciągnikach zmiany w kabinie objęły m.in. demontaż środkowego fotela dla pasażera.
Zastosowano także klasyczne wskaźniki, pomiędzy którymi umieszczono niewielki, 5-calowy wyświetlacz. Za kabiną umieszczono trzy wyciągarki, z czego dwie z nich (zamontowane na obu burtach) Sepson A.B. 6334 zapewniają siłę uciągu do 35 t, a środkowa (Husar Winch BST H2000) 9 t. Co podkreślają użytkownicy, atutem nowego ciągnika jest uniwersalne siodło wahliwe, pozwalające na spięcie pojazdu z nowymi i dotychczas używanymi naczepami niskopodwoziowymi. Powyższa opcja może być przydatna w przyszłości.
Czytaj więcej w pełnym wydaniu artykułu w wersji elektronicznej >>
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu