Zaloguj

Boeing 737 dla polskich VIP

Wizja Boeinga 737 w barwach Sił Powietrznych według grafika Boeinga

Boeingi 737 w standardzie BBJ2 mają winglety, autonomiczny trap oraz dodatkowe zbiorniki paliwa, a także są certyfikowane wg ETOPS 180. Wizja maszyny w barwach Sił Powietrznych według grafika Boeinga.

Niemal w ostatnich godzinach dostępności funduszy celowych, 31 marca, Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało z Boeingiem kontrakt na zakup trzech samolotów Boeing 737-800, które będą wykorzystywane do przewozu rządowych VIP w klasie maszyn średniej wielkości. Oznacza to, że odbudowa wojskowego potencjału transportu najważniejszych osób w państwie, utraconego wraz z wycofaniem ostatnich samolotów Tu-154M i Jak-40, staje się realna.

Odbudowa wojskowego potencjału transportu rządowych VIP-ów, poprzez zakup małych i średnich samolotów pasażerskich, została zatwierdzona przez Radę Ministrów 30 czerwca 2016 r. w uchwale nr 73 w sprawie ustanowienia wieloletniego programu „Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie”, który miał pochłonąć w latach 2016–2021 1,7 mld PLN. Jego celem był zakup dwóch samolotów dyspozycyjnych (małych) i dwóch kategorii średniej – wszystkich fabrycznie nowych. Jeszcze latem ubiegłego roku wiceminister Bartosz Kownacki ogłosił, że planowany jest zakup jeszcze jednego samolotu kategorii średniej, który miałby pochodzić z rynku wtórnego. Jego szybka dostawa, do końca 2017 r., miała pozwolić na płynne przejście od współpracy z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT, które – w spadku po firmie EuroLOT – realizują umowę
leasingu pary Embraerów ERJ-170-200, do przewożenia rządowych VIP-ów, a wygasa ona wraz z końcem tego roku. Owocem czerwcowych decyzji było ogłoszenie przez Inspektorat Uzbrojenia 2 września 2016 r. dwóch postępowań przetargowych w sprawie zakupu maszyn obu kategorii.
Już 14 listopada 2016 r. doszło do podpisania kontraktu związanego z postępowaniem IU/149/IX-34/ZO/PN/DOS/Z/2016, czyli zakupem pary samolotów dyspozycyjnych. W ekspresowo przeprowadzonym postępowaniu (patrz m.in. WiT 2/2017) zwyciężyła firma Gulfstream Aerospace Corp. z samolotem G550. W połowie stycznia br. oba technicznie gotowe do wykonywania lotów samoloty przebazowano, w celu ostatecznego wyposażenia, z zakładów w Savannah do centrum obsługi w Appleton, gdzie znajdowały się przynajmniej do końca marca. Na początku ubiegłego miesiąca MON opublikowało zdjęcia pokazujące, że maszyny otrzymały już docelowe malowanie. Co ciekawe, nawet pobieżna analiza tych zdjęć wskazuje, że prace nad zabudową wnętrza dopiero się rozpoczynały. Według deklaracji ministra Kownackiego, pierwszy G550 ma przylecieć do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego już w czerwcu. Pod koniec marca do Stanów Zjednoczonych udała się grupa pilotów i techników, którzy mają przejść szkolenia związane z obsługą i pilotażem nowych maszyn. Według zamierzeń MON ich regularna eksploatacja ma rozpocząć się w listopadzie.

reklam Lockheed Martin

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusercrosslistfunnelsort-amount-asc