Zaloguj

Nowe zestawy do transportu ciężkiego sprzętu dla Sił Zbrojnych RP

Mercedes Benz Zetros to konstrukcja stale rozwijana. Wchodził na rynek jako proste podwozie taktyczne, a obecnie jego druga generacja jest dostępna w szeregu odmian, w tym jako transporter klasy HET.

Mercedes Benz Zetros to konstrukcja stale rozwijana. Wchodził na rynek jako proste podwozie taktyczne, a obecnie jego druga generacja jest dostępna w szeregu odmian, w tym jako transporter klasy HET.

Nowe zestawy do transportu ciężkiego sprzętu dla Sił Zbrojnych RP – Mercedes Benz Zetros 3348 AS 6×6 i naczep niskopodwoziowych Dobrowolski NC wz. 21.

30 października 2021 r. Inspektorat Uzbrojenia poinformował o podpisaniu dwa dni wcześniej umowy z konsorcjum firm Dobrowolski Sp. z o.o., Autobox Innovations Sp. z o.o. sp. j. i Top Gun A. Goryca dotyczącej dostawy zestawów do transportu pojazdów gąsienicowych
i innych ciężkich ładunków. Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, zamówienie gwarantowane obejmuje 31 zestawów, kosztujących 115,9 mln PLN brutto. Dodatkowo umowa zawiera opcję pozwalającą na rozszerzenie zamówienia o kolejne 78 zestawów
za 271,6 mln PLN.

Zestawy będą składać się z ciężkich uterenowionych ciągników siodłowo-balastowych Mercedes Benz Zetros 3348 AS 6×6 i naczep niskopodwoziowych Dobrowolski NC wz. 21. Zgodnie z wymaganiami zamawiającego, mają one pozwalać na transport czołgów podstawowych produkcji zachodniej i dysponować ładownością minimum 60 t. Dostawy przewidziano w latach 2023–2026.

Oferta konsorcjum została wybrana 2 sierpnia 2021 r. Okazała się lepsza niż konkurencyjna propozycja firmy Jelcz Sp. z o.o. Podpisanie umowy zostało jednak opóźnione ze względu na skargę Jelcza skierowaną do Krajowej Izby Odwoławczej. Ponieważ ostatecznie skarga ta została oddalona, możliwe stało się podpisanie kontraktu.

❚ Rodzina Zetros

Mercedes Zetros to pojazd niezwykle ciekawy, w układzie konstrukcyjnym można rzec niszowy. W ciągu 15 lat swojej obecności rynkowej przebył bardzo długą drogę: od zaledwie dwóch wersji bazowych do całej gamy odmian, mogacych zaspokajać szerokie wymagania użytkowników, do tego dostępnych w kilku konfiguracjach układu napędowego. Przy czym jedno przez cały okres pozostaje niezmienne – zaledwie jeden rodzaj stosowanej kabiny.

Nowy zestaw do transportu ciężkiej techniki dla Sił Zbrojnych RP składający się z ciągnika Mercedes Benz Zetros 3348 AS 6×6 i naczepy niskopodwoziowej Dobrowolski NC wz. 21. Jego ładowność to ok. 65 000 kg, zatem może przewozić wszystkie ciężkie pojazdy wojskowe, w tym czołgi, znajdujące się obecnie w linii.

Nowy zestaw do transportu ciężkiej techniki dla Sił Zbrojnych RP składający się z ciągnika Mercedes Benz Zetros 3348 AS 6×6 i naczepy niskopodwoziowej Dobrowolski NC wz. 21. Jego ładowność to ok. 65 000 kg, zatem może przewozić wszystkie ciężkie pojazdy wojskowe, w tym czołgi, znajdujące się obecnie w linii.

Rodzina Zetros zadebiutowała na paryskim salonie Eurosatory w 2008 r. Początkowo była reprezentowana jedynie przez dwa podwozia – dwuosiowe, 18-tonowe 1833 A 4×4 i trzyosiowe, 27-tonowe 2733 A 6×6, obydwa napędzane przez ten sam 326-konny (240 kW) silnik o maksymalnym momencie obrotowym 1300 Nm. Ponieważ parametry te dosyć szybko okazały się być niewystarczające, w kolejnych latach koncern wzbogacił gamę dostępnych silników o mocniejszy, 12-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy, proponowany w wydaniach o mocy maksymalnej 316,5 kW/430 KM i 2100 Nm momentu obrotowego lub 338,5 kW/460 KM i 2300 Nm. Innymi kluczowymi zmianami, wzbogacającymi tę serię po 2010 r., były m.in.: automatyczna skrzynia przekładniowa Allison oraz bliźniacze ogumienie na tylnym tandemie dla odmiany trzyosiowej, pozwalające na wzrost dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) z 27 000 do 33 000–36 000 kg. Zaproponowano także ciągniki w układzie napędowym 6×4 i możliwość instalacji kabiny integralnie opancerzonej.

Nowe zestawy do transportu ciężkiego sprzętu dla Sił Zbrojnych RP

Ogólnie Zetros stanowi propozycję do wykonywania zadań wsparcia logistycznego i bojowego we wszystkich warunkach klimatycznych oraz terenowych. W realiach pola walki jego zalety jako pojazdu z klasyczną kabiną są oczywiste: pozycja kierowcy za przednią osią, zmniejszająca obciążenie wywołane drganiami i dzięki temu idealna do jazdy w terenie; bardziej równomierny rozkład nacisków na osie; mniejsze obciążenie udarowe dla osób przebywających w kabinie podczas pokonywania terenu; łatwiejszy dostęp do przedziału silnikowego; łatwe wsiadanie i wysiadanie; mniejsza ogólna wysokość całkowita auta i solidna konstrukcja.

Oprócz tego sama wszechstronność koncepcji Zetrosa umożliwia dostosowanie go do bardzo szerokiego zakresu warunków pracy i wymagań. Podstawowe cechy tej rodziny to wytrzymała konstrukcja i zastosowanie rozwiązań z systemu modułowego, w tym wielu głównych zespołów oraz wspólnych pozycji i komponentów. Taka integracja z logistyką części do ciężarówek Mercedes-Benz (ILS) upraszcza obsługę i zapewnia użytkownikowi wysoki poziom dostępności.

Pierwszy z ciągników siodłowych z linii Zetros – typ 3643 AS 6×6 – kompletacyjnie opierał się na wariancie Zetros 2743 A/6×6/51, wprowadzonym do produkcji w połowie 2015 r., zachowując wysoki stopień logistycznego podobieństwa. Został pokazany po raz pierwszy na salonie Eurosatory w 2016 r. i zoptymalizowany do specyficznych wymagań operowania w warunkach pustynnych. W związku z tym skrócono w nim rozstaw osi 1–2, by poprawić wartość kąta rampowego i manewrowość. Do napędu służył 12-litrowy, rzędowy silnik OM457, z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego, w nastawie o mocy
315 kW/428 KM i momencie obrotowym 2100 Nm. Zgodnie z życzeniem odbiorcy jednostka ta spełniała wymagania normy czystości spalin Euro 3. Napęd przenosiła 16-biegowa, zsynchronizowana skrzynia przekładniowa G240 i dwubiegowa skrzynia rozdzielcza.

Litwa jako pierwsza z europejskich państw NATO zamówiła Zetrosa 3643 AS 6×6 w wariancie HET, tworząc zestawy transportowe z naczepami firmy Empl.

Litwa jako pierwsza z europejskich państw NATO zamówiła Zetrosa 3643 AS 6×6 w wariancie HET, tworząc zestawy transportowe z naczepami firmy Empl.

Układ napędowy dopełniały sprawdzone mosty planetarne, dwustopniowe – z redukcją w piastach kół i z blokadami mechanizmów różnicowych, do czego trzeba dodać blokady międzymostowe. W pełni mechaniczne zawieszenie bazowało na resorach piórowych, hamulce wszystkich osi były bębnowe, zbiornik paliwa miał pojemność 300 l, z kolei rama podwozia miała tradycyjny układ drabinowy z podłużnicami i poprzeczkami.

Na wszystkich kołach założono pojedyncze ogumienie: z przodu o rozmiarze 16.00R20, z tyłu 24.00R20,5. Montaż tak dużych opon był konieczny ze względu na chęć podniesienia prześwitu i poprawy wartości kątów natarcia oraz zejścia. Ponadto takie szersze opony redukują nacisk jednostkowy na grunt, co pozytywnie wpływa na zdolność jazdy w terenie, w tym po nawierzchniach piaszczystych. Ciągnik otrzymał również system dwóch wciągarek HPC i mógł tworzyć zestawy o DMC do 80 000 kg.

W 2018 r., ponownie na czerwcowym paryskim salonie zbrojeniowym Eurosatory, Mercedes kolejny raz ujawnił nowy ciągnik siodłowy rodziny Zetros – typ 3643 AS/6×6/48 – z napędem na wszystkie koła, ale w nieco innej konfiguracji niż dwa lata wcześniej. Pojazd dalej napędzał najmocniejszy wówczas silnik instalowany w tej rodzinie – 6-cylindrowy, rzędowy, 12-litrowy OM457 LA, o mocy maksymalnej 315 kW/428 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2100 Nm.

Nowe zestawy do transportu ciężkiego sprzętu dla Sił Zbrojnych RP

Napęd przenosiła 16-biegowa, zsynchronizowana skrzynia przekładniowa G240, dwubiegowa skrzynia rozdzielcza Mercedes-Benz VG 2400 oraz sprawdzone planetarne mosty. Ten ciągnik siodłowy miał także krótszy rozstaw osi 1–2 niż odpowiadające mu podwozie, co przekłada się na lepsze wartości kątów zejścia i rampowego oraz redukcję promienia skrętu. Na kołach założono ogumienie o rozmiarze 14.00R20, z przodu pojedyncze, z tyłu podwójne, będące standardem w licznych zastosowaniach wojskowych i paramilitarnych. Pojazd dostał też system zdublowanych zbiorników paliwa – jeden o pojemności 400, drugi 500 l.

Łączną pojemność przekładała się na bardzo duży promień operacyjny, w tym w trudnym terenie i przy przemieszczaniu ciężkich ładunków. Tym bardziej, że
dopuszczalna masa całkowita zestawu mogła sięgać aż 116 000 kg, a naczepę łączyło się z ciągnikiem za pomocą wahliwego siodła do zastosowań terenowych.

Drugim z prezentowanych na Eurosatory 2018 ciągników siodłowych Zetros była wersja uterenowiona 3643 S/6×4/45. Ten tzw. ciągnik wsparcia
logistycznego, zdolny do poruszania się po nieutwardzonych nawierzchniach, w tym w terenie górzystym, został pozbawiony napędu na oś przednią. Ta nowa cecha powodowała, że jego układ napędowy obywał się bez skrzyni rozdzielczej i obejmował: rzędowy, 6-cylindrowy, 428-konny (315 kW) i 2100 Nm silnik OM457 LA, 16-biegową skrzynię przekładniową G240 oraz tylny napędowy tandem, złożony z planetarnych mostów o podwójnej redukcji.

Inna szczególna cecha tej kompletacji to budżetowe ogumienie o rozmiarze 13R22.5 – z tyłu podwójne, dwa zbiorniki paliwa – jeden o pojemności 400 l, drugi 300, dwa koła zapasowe na specjalnych stelażach za kabiną i podniesiony punkt połączenia sprzęgła z naczepą. Poza tym odmianę tę wyróżniały: rozstaw osi 1–2 skrócony do 4450 mm, standardowy rozstaw osi 2–3 1450 mm, co skutkuje poprawą manewrowości, oraz ogólnie polepszona ekonomika. Sprawdzona koncepcja z klasyczną kabiną oznaczała bowiem również bezpieczniejsze i bardziej przyjazne dla kierowcy prowadzenie, w tym na zjazdach, podczas gdy powszechnie dostępne opony przyczyniają się do redukcji nakładów eksploatacyjnych.

Nowe zestawy do transportu ciężkiego sprzętu dla Sił Zbrojnych RP

Dzięki wprowadzeniu trzyosiowego modelu w układzie 6×4 rodzina Zetros nie tylko się powiększyła i we flotach przewozowych mogła wypełniać dodatkowe zadania. Użytkownicy zyskali tu głównie na redukcji kosztów logistycznych i szkoleń.

W lutym 2021 r., tym razem na salonie IDEX 2021 w Abu Zabi, swoją oficjalną premierę miał zaś Zetros 2045 4×4 – przedstawiciel drugiej generacji tej serii, cechujący się elementami poprawionymi tam, gdzie było to konieczne, przy pozostawieniu bez zmian dotychczasowej koncepcji budowy. Doszło m.in. do wzrostu dopuszczalnej masy całkowitej i wprowadzenia szerszej palety silników, czemu towarzyszyło wiele innych istotnych usprawnień.

Przede wszystkim druga generacja tej ciężarówki, opracowana z myślą o trwałości i łatwości obsługi, została dostosowana do wymagań rynków poza Europą. Dlatego z jednej strony premierowy Zetros nadal oferuje specyficzne koncepcyjne zalety kompletacji z kabiną za silnikiem, jak: zredukowana wysokość, większa łatwość opancerzania, lepszy rozkład nacisków na osie czy lepsza zdolność do pokonywania trudnego terenu, w połączeniu z wytrzymałością w każdym terenie i z mocniejszymi silnikami.

Wszystkie nowe samochody z gamy Zetros mogą napędzać mocne, 6-cylindrowe silniki rzędowe o pojemności 12,8 l. W Zetrosie występują one z pięcioma poziomami mocy maksymalnych: w przypadku odmian Euro 3 są to: 265 kW/360 KM, 310 kW/421 KM i 350 kW/476 KM, zaś w Euro 5 330 KW/449 KM i 375 kW/510 KM. Ponieważ układ napędowy jest mocniejszy i jednocześnie składający się z większych podzespołów, w podwoziach musiano zwiększyć rozstaw osi o 300 mm.

Nową generację Zetrosa zapoczątkował na rynku model trzyosiowy z napędem na wszystkie koła, spełniający normę emisji spalin Euro 3. W następnych miesiącach doszły kolejne odmiany dwu- i trzyosiowe w układach napędowych: 4×4, 4×2, 6×4, 6×6, spełniające normy emisji spalin Euro 3 i Euro 5. Kolejną ważną zaletę stanowi wybór z tyłu opon pojedynczych lub bliźniaczych oraz pewnych elementów w układzie napędowym, jak automatyczna skrzynia przekładniowa, co ma wyrażać dopasowanie tego produktu do rosnących wymagań w zakresie masy całkowitej i osiągów.

Nowe zestawy do transportu ciężkiego sprzętu dla Sił Zbrojnych RP

W przypadku wersji trzyosiowej wzmocnione elementy układu napędowego oznaczają, że dopuszczalna masa całkowita zestawu może wzrosnąć: dla zestawu przyczepowego – podwozie i przyczepa do 80 000 kg, dla zestawu naczepowego – ciągnik oraz naczepa do 120 000 kg. Dopuszczalna masa całkowita konfiguracji solo wzrosła z kolei do 40 000 kg. W kwestii modeli dwuosiowych, to ich osiągi także wzrosły. Oprócz silników o wyższych mocach dotyczy to DMC, wzrastającej do 19 500–20 000 kg.

Poza tym, wraz z dużym prześwitem, mocnymi silnikami, opcją stałego napędu na wszystkie koła i planetarnymi osiami z redukcją w piastach kół oraz z blokadami mechanizmów różnicowych, jest zapewniona wysoka mobilność i duża trwałość.

Przy tym z zewnątrz zmiany są praktycznie niewidoczne. Jedną z najbardziej zauważalnych jest wprowadzenie na przedniej atrapie wlotu powietrza stylizowanego napisu Zetros, tuż nad znakiem firmowym koncernu. Do tego dochodzą zmodernizowane wnętrze kabiny i inne optymalizacje.

Zobacz więcej materiałów w pełnym wydaniu artykułu w wersji elektronicznej >>

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagcrosslistfunnelsort-amount-asc