Niemal dokładnie dwa lata wcześniej – 5 lipca 2022 r. – resort obrony narodowej zawarł z konsorcjum w składzie: Huta Stalowa Wola S.A. (lider), Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., WB Electronics S.A. i Rosomak S.A. pierwszą umowę wykonawczą, dotyczącą produkcji i dostawy w latach 2024–2027 70 wież oraz ich integracji z podwoziami bazowych KTO Rosomak 8×8.
Wartość umowy wyniosła 1,7 mld PLN brutto i nie obejmowała zakupu pojazdów, które pochodzić miały z zasobów Sił Zbrojnych RP (wyprodukowane zostały na mocy umowy z ówczesnymi Wojskowymi Zakładami Mechanicznymi S.A. z 24 października 2013 r., dotyczącej dostawy 307 wozów w latach 2014–2019), a jedynie dostosowanie ich do montażu nowej wieży. Poza tym jej przedmiotem były pakiety, logistyczny i szkoleniowy.
Umowa dostawy była konsekwencją umowy ramowej na dostawę 341 systemów wieżowych ZSSW-30 wraz z ich integracją z nośniikami na bazie kołowego transportera opancerzonego (KTO) Rosomak.
Warto na chwilę zatrzymać się przy pojeździe bazowym, który różni się od zastosowanego w kołowym transporterze opancerzonym (zgodnie z międzynarodową klasyfikacją – bojowym wozie piechoty) z wieżą HITFIST-30P. W toku negocjacji pierwszej umowy wykonawczej ustalono, że poza stosownymi pracami dostosowawczymi i doposażeniowymi, z pojazdów zostaną zdemontowane elementy układu pływania.
Chociaż prototypowy pojazd pomyślnie przeszedł podczas badań kwalifikacyjnych, w latach 2020–2021, wszystkie założone metodyką testy związane z samodzielnym pokonywaniem przeszkód wodnych pływaniem i strzelania z uzbrojenia wieży podczas pływania, uznano, że w przypadku ewentualnych modyfikacji pojazdów w przyszłości, skutkujących wzrostem masy, istnieje realne ryzyko pogorszenia charakterystyk podczas pływania i to nie tylko w kontekście uzyskiwanych prędkości, ale także stateczności (Rosomak z ZSSW-30 ma m.in. przesunięty środek ciężkości podczas pływania w stosunku do wozu z wieżą HITFIST-30P).
Zakłady Rosomak S.A. nie otrzymały w ramach realizacji tego projektu zlecenia na modyfikację układu pływania wynikającej ze wzrostu masy, nie mogły zatem zagwarantować zachowania w takim przypadku niezmienionych charakterystyk podczas pokonywania przeszkód wodnych pływaniem. Wobec tego wybrano rozwiązanie proste i radykalne, ale skutkujące zmianą charakterystyk technicznych nowych wozów bojowych.
Poza demontażem wyposażenia związanego z pokonywaniem przeszkód wodnych, pojazdy przechodzą także proces dostosowania i doposażenia. W jego ramach podwozia otrzymają m.in: system przeciwpożarowy i przeciwwybuchowy Kidde Deugra w konfiguracji dla KTO bojowego (różniącą się od zastosowanej w „bazówkach”), zmodyfikowaną instalację elektryczną ze skrzynią akumulatorową AGM, dodatkowy właz do przeładowania wyrzutni ppk wieży z wnętrza pojazdu (w miejscu włazu dowódcy w KTO bazowych), sześć siedzisk dla żołnierzy w przedziale desantowym (cztery na lewej burcie i dwa na prawej), dodatkowe uchwyty na zapasowe ppk i skrzynki z amunicją do armaty i km, zostaną także przystosowane do zabudowy radiostacji KF (modyfikacja instalacji elektrycznej, stelaż, układ antenowy itp.).
Konsekwencją kontraktu z 5 lipca była umowa pomiędzy Grupą WB – współproducentem wież ZSSW-30 – a PCO S.A. na dostawę w latach 2023–2026 70 kompletów przyrządów optoelektronicznych do wież ZSSW-30, składających się z głowicy dowódcy GOD-1 Iris i głowicy działonowego GOC-1 Nike.
Wartość umowy to ponad 206 mln PLN brutto, a zgodnie z jej zapisami, pięć pierwszych kompletów miało zostać dostarczonych do końca pierwszego kwartału 2023 r., kolejnych 16 w 2024 r., 28 w 2025 r. i ostatnich 21 w 2026 r. Spółki Grupy WB (m.in. WB Electronics S.A. i Arex Sp. z o.o.) dokonają integracji dostarczonych głowic z innymi elementami systemu kierowania ogniem wież, a następnie kompletny SKO jest instalowany w wieżach, za montaż finalny których odpowiada Huta Stalowa Wola S.A.
Wykonawcy umowy już w chwili jej zawarcia deklarowali, że dołożą starań, aby realizacja rozpoczęła się przed zapisanym w niej terminem. Udało się to zamierzenie wykonać. Cztery seryjne pojazdy z ZSSW-30, wówczas jeszcze nie w pełni ukompletowane i przed zakończeniem badań zakładowych, wzięły udział w defiladzie z okazji Święta Wojska Polskiego w Warszawie 15 sierpnia ub.r.
Ostatecznie dostawę pierwszych pięciu kołowych bojowych wozów piechoty z nowymi systemami wieżowymi udało się zrealizować w grudniu 2023 r. O ich przekazaniu Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało 14 grudnia ub.r. Weszły one do wyposażenia 1. batalionu strzelców podhalańskich z Rzeszowa, wchodzącego w skład 21. Brygady Strzelców Podhalańskich z dowództwem w Rzeszowie, a ten z kolei związek taktyczny jest elementem 18. Dywizji Zmechanizowanej z dowództwem w Siedlcach.
26 stycznia 2024 r. Sztab Generalny Wojska Polskiego i Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych zamieściły w mediach społecznościowy informację, że pluton Rosomaków ZSSW-30 wykonał pierwsze strzelania bojowe na strzelnicy Ośrodka Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych – Dęba.
Zobacz pełny artykuł w nowym wydaniu czasopisma Wojsko i Technika >>
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu