W 2007 r. firma przekazała flocie południowokoreańskiej pierwszy okręt podwodny z napędem niezależnym od dostępu powietrza atmosferycznego AIP (Air Independence Propulsion) – ROKS Son Won-il. Powstał on na licencji niemieckiej (typ 214, określany przez producenta jako HDS-1800) i dzięki ówczesnemu wsparciu zagranicznemu. Obecnie HD Hyundai Heavy Industries (HHI) jest zdolna do samodzielnego projektowania i produkowania jednostek wyposażonych w system AIP.
O tym, że koreański potentat dobrze wykorzystał lekcję dotyczącą transferu technologii, świadczy fakt, że w służbie Marynarki Wojennej Republiki Korei są już trzy okręty KSS-III, z których najnowszy zbudowany został właśnie przez HHI. To nowoczesne jednostki o dużej autonomiczności i długim czasie przebywania w zanurzeniu, uzbrojone w pionowe wyrzutnie pocisków balistycznych. Dziś HHI jest jednym z największych, należących do wąskiego grona w skali globalnej, producentów konwencjonalnych okrętów podwodnych z napędem AIP.
Ponad dwie dekady doświadczeń w budowie jednostek podwodnych z AIP (produkcję pierwszego HDS-1800 rozpoczęto w 2002 r.) sprawiają, że firma HHI jest gotowa również do transferu tej wiedzy do innych państw oraz szeroko zakrojonej współpracy przemysłowej. Dlatego w programie okrętu podwodnego nowego typu Orka, przeznaczonego dla Marynarki Wojennej RP, HHI może zaproponować nie jeden projekt, lecz kilka.
Na razie nie są znane szczegółowe wymagania wobec Orki, ale bazując na kwestiach poruszanych w ramach wstępnych konsultacji rynkowych HHI może zaoferować jednostki typów KSS-III PL (bazujący na sprawdzonym KSS-III Batch 1) i zupełnie nowy HDS-2300. Ponadto portfolio HHI obejmuje szereg innych, mniejszych jednostek: HDS-1500, HDS-700 i HDS-500. Ten ostatni jest już oferowany jako gotowy projekt, pozostałe są proponowane w ramach prac badawczo-rozwojowych realizowanych wspólnie z zamawiającym.
KSS-III Batch 1 to pierwszy okręt podwodny tej wielkości całkowicie zaprojektowany w Republice Korei. Jest jednostką o wyporności nawodnej ponad 3300 t, długości 83,5 m, szerokości 9,6 m, prędkości podwodnej 20 w. i autonomiczności 50 dni. Jej uzbrojenie stanowi nie tylko sześć 533 mm wyrzutni torped, ale dodatkowo zdecydowano się ją wyposażyć w pionowe wyrzutnie VLS (Vertical Launch System) znajdujące się w kadłubie, na śródokręciu. Umożliwiają one wystrzeliwanie z położenia podwodnego pocisków balistycznych z głowicami konwencjonalnymi (Submarine Launched Ballistic Missile, SLBM).
4 kwietnia br. Marynarka Wojenna Republiki Korei przyjęła do służby okręt podwodny ROKS Shin Chae-ho, zbudowany przez HHI w stoczni w Ulsan. To ostatnia z trzech jednostek typu KSS-III Batch 1. Po zamknięciu tej serii, południowokoreańska flota będzie otrzymywała jego zmodernizowaną wersję – KSS-III Batch 2.
KSS-III Batch 2 będzie jeszcze większym okrętem, o wyporności ok. 3600 t i długości 89 m. Otrzyma on m.in. cztery dodatkowe wyrzutnie VLS pocisków balistycznych (łącznie będzie ich 10). Jednostka tej wielkości może mieć pewne ograniczenia w operowaniu na wodach płytkich, w tym w niektórych rejonach Bałtyku. Natomiast bazowy model Batch 1 jest mniejszy, a ponadto, w związku z tym, że we wstępnych konsultacjach rynkowych nie wskazywano, aby były wymagane wyrzutnie pionowe, zalety Batch 2 tracą na znaczeniu.
Poza tym KSS-III PL, czyli wersja bez VLS, ale z dodatkowym wyposażeniem, takim jak np. komora do zaokrętowania bezzałogowych pojazdów podwodnych czy wyposażenia sił specjalnych, których wymaga Marynarka Wojenna RP, wykazuje więcej zalet. Ponadto w tej odmianie przewidziano nowocześniejsze baterie ogniw litowo-jonowych, które zastąpią stosowane obecnie kwasowo-ołowiowe, i inne innowacyjne, dostępne i sprawdzone rozwiązania techniczne.
Przy tym okręt typu KSS-III PL jest wciąż bardzo silnie uzbrojoną jednostką, dysponującą sześcioma wyrzutniami klasycznymi, z których można wystrzeliwać torpedy ciężkie, kierowane pociski przeciwokrętowe, pociski manewrujące i stawiać miny. Łączny zapas uzbrojenia wynosi 20 sztuk (sześć w wyrzutniach i 14 na stelażach w magazynie). KSS-III PL mógłby więc stanowić kompromis między okrętem przeznaczonym na Bałtyk a jednostką mogącą operować na tzw. wodach błękitnych (otwartych).
Potencjalnie jeszcze ciekawszą ofertą, nie tylko od strony technicznej, ale też współpracy przemysłowej, jest okręt podwodny nowego typu HDS-2300. Producent nie zdradza wielu szczegółów technicznych jednostki. Wiadomo natomiast, że ma to być okręt wypierający ok. 2300 t na powierzchni, 2550 t w zanurzeniu i o długości 73 m. Wysokość boczna ma wynieść 14,4 m, zaś szerokość ok. 8 m. Okręt będzie mógł zanurzać się na głębokość znacznie poniżej 250 m. Prędkość nawodna wyniesie ponad 10 w., a podwodna przeszło 20 w., zaś zasięg i autonomiczność – odpowiednio – ponad 10 000 Mm/6 w. i 50 dni. Kadłub mocny będzie miał stopniowaną średnicę – 6,6 i 7,6 m, a jednostka otrzyma rufowe stery zanurzania w układzie litery X, co jest uważane za optymalne rozwiązanie, szczególnie na akwenach płytkich i o mniejszym zasoleniu niż wody błękitne. Stery dziobowe przewidziano na obudowie kiosku.
Napęd stanowić ma silnik elektryczny, zasilany z baterii ogniw litowo-jonowych (gwarantujących znacznie większą pojemność i szybkość ładowania w stosunku do kwasowo-ołowiowych), oraz system AIP, wykorzystujący elektrochemiczne ogniwa paliwowe. Zastosowanie kombinacji akumulatorów litowo-jonowych i AIP pozwoli pozostawać okrętom w zanurzeniu nawet do 20 dni, a nowe baterie umożliwią przy tym utrzymywanie dłużej wyższej prędkości, gdy taka jest potrzebna. W przypadku mórz takich jak Bałtyk, długotrwałość skrytego przebywania w zanurzeniu to bardzo ważny parametr taktyczny, który będzie brany pod uwagę przy wyborze okrętu podwodnego nowego typu w programie Orka.
HHI w obszarze systemów AIP wprowadziło innowacje, dotyczące składowania reagentów potrzebnych do ich pracy. Jako producent sześciu z dziewięciu okrętów podwodnych typu 214 (HDS-1800) dla Marynarki Wojennej Republiki Korei i wykonawca remontów głównych tych jednostek, koncern zdobył wiedzę pozwalającą opracować technologię magazynowania wodoru oraz tlenu.
Wodór jest bardzo ważnym czynnikiem w AIP, a stworzenie systemu do jego przechowywania na okręcie i dostarczania do systemu jest elementem niezbędnym do bezpiecznej pracy AIP. Chociaż rozwiązania ogniw elektrochemicznych na okrętach podwodnych nie różnią się znacznie w zależności od producenta, instalacje wodorowo-tlenowe w każdej stoczni będą odmienne. HHI opracował własny system w tym zakresie.
Proponowana konfiguracja uzbrojenia HDS-2300 wpisuje się w oczekiwania strony polskiej wskazane w czasie wstępnych konsultacji rynkowych. Okręt podwodny HDS-2300 ma być uzbrojony w sześć wyrzutni środków bojowych kalibru 533 mm do torped ciężkich i kierowanych pocisków rakietowych (przeciwokrętowych oraz manewrujących), których łącznie zabierze 20 – sześć w wyrzutniach, reszta na stelażach systemu WHS (Weapon Handling System).
WHS był opracowywany wspólnie z firmą Babcock International Group, już obecną na polskim rynku za sprawą programu fregat Miecznik. HDS-2300 charakteryzuje się innym układem niż istniejący system, wykorzystywany m.in. na większych jednostkach KSS-III. HHI dostosował linie składowania i przeładowania amunicji, znacznie skracając czas potrzebny na ponowne załadowanie wyrzutni uzbrojenia. Ta pozornie niewielka zmiana została oceniona jako zapewniająca istotną przewagę nad konkurencją.
Zobacz więcej w nowym wydaniu czasopisma Wojsko i Technika >>
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu