Kluczowe dla działalności każdej spółki są nowo zawierane kontrakty z klientami strategicznymi, przede wszystkim wieloletnie, a tych w 2023 r. spółka z Siemianowic Śląskich podpisała kilka.
Najważniejsza z punktu widzenia poszerzenia oferty firmy była umowa zawarta 14 sierpnia ub.r. przez Agencję Uzbrojenia z konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. i Rosomak S.A. na dostawę „blisko 400” (nieoficjalnie 385) Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych (LPR) Legwan w układzie 4×4, których przekazanie zaplanowano na lata 2024–2030 wraz z pakietami, logistycznym i szkoleniowym. Wartość kontraktu to ok. 1,2 mld PLN. Bazą LPR Legwan będzie Lekki Pojazd Taktyczny (LPT), czyli polska odmiana południowokoreańskiego lekkiego pojazdu terenowego Kia Motors KLTV 4×4.
Wóz otrzyma nowoczesne nadwozie, dostosowane do potrzeb polskiego użytkownika. Początkowo pojazdy, jako platformy bazowe, mają trafiać do Polski z linii produkcyjnej z fabryki Kia w Republice Korei i w Siemianowicach Śląskich być modyfikowane do standardu LPR. Na przestrzeni kolejnych lat planuje się stopniowe zwiększanie zakresu produkcji pojazdu w Polsce, począwszy od transferu technologii i wprowadzenia zmian konstrukcyjnych pod kątem wymagań Sił Zbrojnych RP. Jednym z priorytetów, podobnie jak w przypadku rozwoju platformy KTO Rosomak 8×8 na przestrzeni ostatnich 20 lat, jest maksymalne dostosowanie konstrukcji do potrzeb użytkowników pojazdów.
Pojazd Kia Motors KLTV 4×4 został wytypowany do zakupu na bazie przeprowadzonej przez Agencję Uzbrojenia analizy rynku pod kątem spełnienia wymagań taktyczno-technicznych dla LPR, określonych we Wniosku Dowódcy Generalnego Rodzaju Sił Zbrojnych w sprawie potrzeby pozyskania takiego pojazdu w ramach procedury pilnej potrzeby operacyjnej. Prowadząc wspomnianą analizę, zapytania ofertowe skierowano do: Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. (Kia Motors), Polskiego Holdingu Obronnego Sp. z o.o. (Navistar Defense), AMZ-KUTNO S.A. (Ford Polska) i Auto Podlasie Sp. z o.o. (Toyota Central Europe).
W toku prac za najkorzystniejszą uznano ofertę PGZ, w związku z tym 21 czerwca 2023 r. wszczęto postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na pozyskanie pojazdów LPR 4×4 w trybie negocjacji z jednym wykonawcą, z wyłączeniem stosowania przepisów ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1605). Efektem negocjacji było podpisanie wspomnianej umowy 14 sierpnia ub.r.
W planach na rok 2024 jest zawarcie kolejnej umowy (umów) na pojazdy specjalistyczne na bazie platformy KLTV 4×4. Może ona dotyczyć dostawy nawet ponad 700 pojazdów, a zatem portfel zamówień na pojazdy rodziny Legwan może wzrosnąć do ponad 1000 samochodów.
W 2023 r. spółka z Siemianowic Śląskich zawarła z resortem obrony narodowej dwie kolejne umowy na dostawy pojazdów na tzw. platformie systemowej KTO Rosomak 8×8, a więc wariancie z podwyższonym przedziałem desantu. W obydwu przypadkach chodzi o wozy dowodzenia, ale w różnych wersjach. 11 października 2023 r. Agencja Uzbrojenia podpisała z Rosomak S.A. kontrakt na dostawę do Sił Zbrojnych RP partii próbnej sześciu tzw. narodowych wozów dowodzenia szczebla taktycznego Zawilec.
Wartość zamówienia to ok. 100 mln PLN, a termin dostawy pojazdów określono na rok 2025. Wyposażenie przetwarzania danych i sprzęt łączności do WD Zawilec dostarczą spółki Grupy WB. Wyboru dostawcy wyposażenia specjalistycznego dokonano w ramach transparentnej i konkurencyjnej procedury prowadzonej przez Rosomak S.A., w oparciu o wymagania zatwierdzone przez resort obrony narodowej, której ostatnim etapem była aukcja elektroniczna, gdzie oferta Grupy WB uzyskała najlepszy wynik, pokonując propozycję konsorcjum TELDAT Sp. z o.o. sp.k. i Transbit Sp. z o.o.
Wcześniej, jesienią 2021 r., zakwalifikowane do postępowania modele konkurencyjnych systemów teleinformatycznych zostały przedstawione do cyklu testów porównawczych, realizowanych pod nadzorem: Inspektoratu Uzbrojenia (obecnie Agencja Uzbrojenia), Centrum Wsparcia Systemów Dowodzenia Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Zarządu Wsparcia Dowodzenia i Łączności Inspektoratu Rodzajów Wojsk DGRSZ oraz Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni.
Jest to pierwsza umowa dotycząca pozyskania WD Zawilec, a dostarczone w jej ramach pojazdy posłużą do wszechstronnych testów i realizacji procesu wdrożenia, co ma pozwolić na dalszy rozwój systemu dowodzenia SZ RP z wykorzystaniem środowiska wielodomenowego. WD Zawilec przeznaczone będą do wspierania procesów dowódczo-sztabowych na szczeblu związków taktycznych (dywizji i brygad). Zasadniczym ich wyposażeniem będzie wielostanowiskowy system teleinformatyczny, pozwalający na przetwarzanie informacji niejawnych do klauzuli TAJNE i radiostacje zapewniające w pełni szyfrowaną łączność cyfrową.
System teleinformatyczny będzie umożliwiał pracę w dwóch odseparowanych, niezależnych domenach informacyjnych, których klauzule przetwarzanych informacji określane będą stosownie do potrzeb operacyjnych. W odróżnieniu od „koalicyjnych” WD Kroton, nowe wozy dowodzenia przewozić mają m.in. namiot sztabowy, dołączany na stanowisku dowodzenia do tylnej części kadłuba, a zestaw anten zostanie dostosowany do zabudowanych środków łączności. Drugą umowę na dostawę wozów dowodzenia na platformie systemowej KTO Rosomak 8×8 spółka z Siemianowic Śląskich podpisała z Agencją Uzbrojenia 22 grudnia 2023 r.
Tym razem dotyczy ona 12 szt. WD Kroton bis, czyli pojazdów w tzw. wersji koalicyjnej, a więc dostosowanej do przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli NATO SECRET i wyposażonej głównie w środki łączności firmy L3 Harris, (zakupione w Stanach Zjednoczonych w ramach umów międzyrządowych Foreign Military Sales). Ma ona wartość 268 mln PLN (nie obejmuje ona kosztów środków łączności zewnętrznej, a także części podwozi bazowych, które będą pochodzić z zasobów SZ RP), a dostawy przewidziano w latach 2025–2026.
WD Kroton bis będą przeznaczone do wsparcia procesów dowódczo-sztabowych na szczeblu batalionu w pododdziałach wyposażonych w czołgi M1A2 SEPv3 Abrams.
Sprzęt teleinformatyczny, wspomagany przez radiostacje Harris i Radmor, zostanie zabudowany, podobnie jak w przypadku WD Zawilec, przez specjalistów Rosomak S.A. oraz WB Electronics S.A. i doposażony w urządzenia peryferyjne, takie jak anteny zewnętrzne (polowe). W stosunku do WD Kroton zamawianych na mocy umów z 2018, 2019 i 2020 r. (łącznie 17 pojazdów) WD Kroton bis otrzymają zmieniony zestaw radiostacji firmy L3 Harris oraz zmodyfikowany maszt radiostacji HF.
Oczywiście spółka Rosomak S.A. kontynuowała w ubiegłym roku dostawy związane z realizacją wcześniej zawartych umów. Dostarczono m.in. kolejne podwozia w ramach umowy z 22 maja 2020 r. na dostawę w latach 2022–2024 pięciu kompanijnych modułów ogniowych (KMO) moździerzy samobieżnych Rak, a więc łącznie 40 moździerzy M120K i 20 wozów dowodzenia AWD, w obydwu przypadkach na podwoziach KTO Rosomak. Umowę realizuje konsorcjum złożone z Huty Stalowa Wola S.A. i Rosomak S.A., a jej wartość wynosi 703 mln PLN.
Pojazdy są przygotowywane w Siemianowicach Śląskich (wszystkie pochodzą z zasobów SZ RP), a następnie trafiają do HSW S.A. i jej podwykonawców do zabudowy wyposażenia. W roku 2023 Huta Stalowa Wola przekazała SZ RP dwa KMO (do 15. Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej i do 21. Brygady Strzelców Podhalańskich), a w roku 2024 planowane jest przekazanie kolejnych dwóch modułów, co zakończy dostawy moździerzy M120K i wozów dowodzenia AWD w ramach wspomnianej umowy.
Czytaj więcej w pełnym wydaniu artykułu w wersji elektronicznej >>
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu