To także pierwszy wymierny efekt porozumienia o współpracy Zakładów Mechanicznych Bumar-Łabędy S.A. i Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. w zakresie przeglądów technicznych F6 i napraw polskich czołgów Leopard 2A4 i A5, które zawarto 28 grudnia 2015 r., przy okazji podpisania umowy dotyczącej modernizacji polskich Leopardów 2A4 do standardu PL. Zgodnie z jego zapisami ZM Bumar-Łabędy S.A. będą odpowiedzialne za remonty i naprawy czołgów Leopard 2A4, zaś ze swej strony WZM S.A. za wsparcie eksploatacji czołgów w wersji 2A5 i staną się też liderem przyszłej modernizacji czołgów tego typu. Poznańskie zakłady będą również prowadzić przeglądy i naprawy systemów napędowych wszystkich polskich Leopardów 2 – A4/A5 i PL.
W perspektywie to właśnie te dwa, wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A., podmioty realizować będą kompleksowe wsparcie techniczne eksploatacji polskich czołgów Leopard 2 wszystkich wersji i pojazdów na nich bazujących w całym ich cyklu życiowym. Stworzenie potencjału obsługowo-serwisowego to jeden z najważniejszych celów, jaki Ministerstwo Obrony Narodowej stawia przed polskim przemysłem obronnym w ramach programu modernizacji Leopardów 2, a transfer związanych z tym technologii i know-how ma zostać zapewniony przez zagranicznych partnerów.
Umowa z 4. RBLog dotyczy wyłącznie czołgów przejętych przez Polskę w latach 2014–2015, na mocy umowy podpisanej 22 listopada 2013 r. przez ministrów obrony Polski i Niemiec. Przedmiotem umowy jest wykonanie przeglądów technicznych F6 podwozia (F6p), wieży i uzbrojenia czołgów (F6u) wraz z przywróceniem ich pełnej sprawności technicznej. Nie zapisano w niej konkretnej wartości prac, ponieważ zostanie ona ustalona na podstawie weryfikacji stanu każdego wozu i kosztorysu niezbędnych prac dodatkowych oraz napraw, indywidualnie dla każdego wozu. Kalkulacja zostanie przedstawiona zamawiającemu do akceptacji i może być przedmiotem dalszych negocjacji. Dlatego też prace będą wykonywane w dwóch etapach. W pierwszym zostanie przeprowadzona, wspomniana już, weryfikacja stanu technicznego i określenie zakresu niezbędnych usprawnień, a także prac dodatkowych. Po zatwierdzeniu zakresu i kosztorysu przez Inspektorat Wsparcia, wykonawcy przystąpią do drugiego – finalnego – etapu, obejmującego przywrócenie pełnej sprawności technicznej wozu i wykonanie przeglądu F6. Termin realizacji umowy określono na 30 listopada 2016 roku.
W przypadku ZM Bumar-Łabędy tegoroczne prace serwisowe przy Leopardach 2A4 to bardzo ważne przedsięwzięcie, stanowiące wstęp do rozpoczęcia procesu modernizacji czołgów do standardu PL. W minionych latach zakłady z Łabęd uczestniczyły już dwukrotnie w serwisowaniu Leopardów 2. W 2006 r. prowadziły, przy wsparciu technicznym niemieckiej firmy Krauss-Maffei Wegmann, przeglądy wieży i systemów uzbrojenia 60 polskich czołgów tego typu, po czterech latach ich eksploatacji. W 2012 roku były zaś podwykonawcą KMW w realizacji umowy na wykonanie przeglądów F6 35 czołgów tego typu – ostatecznie prace zrealizowano jednak na 17 wozach. Nie jest zatem uzasadnione stwierdzenie, że serwis Leopardów 2 to dla Łabęd zupełna nowość. W czasach współpracy z KMW przeszkolono m.in. wielu pracowników, z których kilkunastu uzyskało certyfikaty uprawniające ich do wykonywania prac przy przeglądach na poziomie F6. 16 z nich nadal pracuje w zakładach i bierze czynny udział w pracach demontażowych i weryfikacyjnych, które są ściśle skorelowane z przygotowaniami do uruchomienia procesu modernizacji czołgów. W jego ramach, w terminie do 30 kwietnia 2016 r., zakłady mają uzyskać kompetencje do serwisowania czołgów na poziomie F6 (z wyłączeniem napraw zespołów napędowych), które zdobyte zostaną właśnie przy okazji realizacji umowy zawartej z 4. RBLog. Warto w tym miejscu powiedzieć, że do Łabęd, w celu weryfikacji stanu, przeprowadzenia przeglądów oraz przygotowania do modernizacji, trafić mają ze Świętoszowa 64 czołgi Leopard 2A4.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu