Zakłady Rosomak S.A. są przygotowane do realizacji wszelkiego typu obsług, napraw i programów modernizacyjnych różnorodnych pojazdów na bazie KTO Rosomak. W tym celu dysponują m.in. Centrum Serwisowo-Naprawczym z odpowiednim oprzyrządowaniem i zapasem części zamiennych.
Obok stopniowego wdrażania polonizacji produkcji kołowych transporterów opancerzonych Rosomak, kolejnym ważnym zadaniem stojącym przed Wojskowymi Zakładami Mechanicznymi S.A. było zorganizowanie systemu wsparcia eksploatacji dostarczonych użytkownikowi wozów.
We współczesnych realiach, przy rosnącym stopniu komplikacji uzbrojenia i sprzętu wojskowego, znaczenie utrzymania go w pełnej sprawności w całym cyklu życia urasta do jednego z kluczowych zagadnień. Sprawność sprzętu bezpośrednio przekłada się bowiem na tzw. współczynnik dostępności, a ten z kolei na poziom gotowości bojowej oddziałów i pododdziałów. Wspomniana złożoność nowoczesnego sprzętu, w tym wozów bojowych, powoduje konieczność budowy w celu zapewnienia wsparcia ich eksploatacji odpowiedniego stacjonarnego zaplecza serwisowego (pomieszczenia, sprzęt diagnostyczny, narzędzia i materiały, części zamienne i materiały eksploatacyjne) i wyszkolenia personelu obsługowego na różnych poziomach, ale także zorganizowania systemu serwisowo-naprawczego zdolnego do wykonywania czynności obsługowych podczas eksploatacji sprzętu w polu, w tym podczas szkoleń sojuszniczych za granicą, a także misji ekspedycyjnych o charakterze bojowym i konfliktów zbrojnych. W zależności od przyjętego systemu, a także „popularności” danego sprzętu, wsparcie eksploatacji jest zapewniane przez jego producenta (-ów) lub – w kooperacji z producentami – realizowane przez odpowiednie służby sił zbrojnych.
W przypadku kołowych transporterów opancerzonych Rosomak i pojazdów na ich bazie przyjęto system mieszany, w którym producent odpowiada dziś przede wszystkim za serwis gwarancyjny i przeprowadzanie bardziej skomplikowanych napraw, a także modernizacji sprzętu, zaś bieżąca obsługa – zgodnie z zaleceniami i pod nadzorem producenta – prowadzona jest przez warsztaty wojskowe. Zakłady Rosomak S.A. są też oczywiście dostawcą części zamiennych do dostarczonych wojsku pojazdów.
Ogromnym wyzwaniem dla specjalistów serwisu ówczesnych Wojskowych Zakładów Mechanicznych S.A. było wsparcie eksploatacji Rosomaków użytkowanych podczas misji PKW Afganistan w latach 2007–2014. Dzięki ich pracy udało się uzyskać wskaźnik 85% dostępności sprzętu.
Przełomowymi z punktu widzenia wsparcia eksploatacji Rosomaków wydarzeniami były decyzje polskich władz z 2006 r. o rozbudowie polskiego kontyngentu wojskowego w ramach misji NATO ISAF w Afganistanie i z 2007 r. o udziale w misji EUFOR Chad/CAR w Czadzie. W obu tych misjach polskich żołnierzy miały wesprzeć Rosomaki. To zaś wiązało się z koniecznością zapewnienia ich wsparcia eksploatacji w warunkach misji ekspedycyjnych, de facto bojowych. Wszystkie eksploatowane wówczas w wojsku pojazdy objęte były gwarancją, która obowiązywała także za granicą. Jednak, w przeciwieństwie do terytorium kraju, umowa gwarancyjna nie określała szczegółowo terminu dokonania naprawy, który za każdym razem miał być uzgadniany w zależności od skali problemu i miejsca prowadzenia operacji.
Na przełomie 2006 i 2007 r. Ministerstwo Obrony Narodowej zamówiło w WZM S.A. za ok. 24 mln PLN pierwszą partię części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych do pojazdów rodziny Rosomak właśnie z myślą o stworzeniu odpowiednich zapasów na potrzeby misji w Afganistanie.
Pełna wersja artykułu