11 marca 2024 r. departament obrony Stanów Zjednoczonych (Pentagon) opublikował projekt budżetu obronnego na rok fiskalny 2025. Departament wnioskuje o kwotę 849,8 miliarda USD. Jest to o 1 proc. więcej niż wnioskowano w bazowym projekcie budżetu na rok fiskalny 2024. Ostateczna kwota budżetu może oczywiście się zmienić. Zatwierdzony wstępnie w grudniu 2023 r. przez Kongres budżet Pentagonu na rok fiskalny 2024 zamknął się w rekordowej kwocie 886,3 mld USD, czyli o około 44 miliardy dolarów więcej niż zapisano w projekcie.
Jednakże po wprowadzeniu wszystkich poprawek, ostateczny budżet obronny na rok fiskalny 2024 został przegłosowany dopiero 8 marca 2024 r. Legislatorzy „rzutem na taśmę” dołożyli m.in. 3 miliardy USD na zakupy związane z lotnictwem.
Kongres przegłosował m.in. sfinansowanie trzech dodatkowych samolotów myśliwskich F-35A dla USAF za kwotę 227 mln USD, jak również wyasygnował 264 miliony dolarów „na silniki” dla F-35. Kwota ta ma zostać podzielona po równo pomiędzy siły powietrzne (USAF), oraz marynarkę wojenną (US Navy) i piechotę morską (USMC). Nie wiadomo, czy zapis o jednostkach napędowych dotyczy zakupu kompletnych silników Pratt & Whitney F135, czy też dodatkowych części zapasowych do silników posiadanych już przez Pentagon. W zamierzeniu legislatorów, dodatkowe fundusze mają przyczynić się do zwiększenia gotowości bojowej floty F-35, która regularnie obniżana jest m.in. przez niedobór części zamiennych do silników. Sfinansowanie trzech dodatkowych egzemplarzy zwiększy pulę kupowanych przez USAF w roku fiskalnym 2024 samolotów myśliwskich F-35A z 48 do 51. Prawdopodobnie zostaną one dodane do transz produkcyjnych Lot 18-19. Pentagon od ponad roku negocjuje z koncernem Lockheed Martin podpisanie umowy na zakup samolotów myśliwskich F-35 w ramach transz Lot 18-19.
W ramach poprawek do budżetu na rok 2024, legislatorzy wyasygnowali również dla USAF kwotę 400 milionów USD na zakup dziesięciu dodatkowych śmigłowców ratownictwa bojowego typu Sikorsky HH-60W Jolly Green II (CSAR). Decyzja ta okazała się pewnym zaskoczeniem, ponieważ w marcu 2022 r. siły powietrzne ogłosiły zmniejszenie docelowej liczby kupowanych HH-60W ze 113 do 75 egzemplarzy. Zakup 20 śmigłowców HH-60W, za kwotę 1,2 miliarda USD, zrealizowano w roku fiskalnym 2023. Miała to być ostatnia partia z przewidywanej puli 75 egzemplarzy.
W roku fiskalnym 2025 na zakupy Pentagon planuje przeznaczyć kwotę 167,5 mld USD, natomiast na badania, rozwój, testy i ewaluację systemów bojowych (RDT&E) – 143,2 miliarda dolarów. W obydwu pulach na lotnictwo oraz systemy pokrewne zarezerwowano łącznie 61,2 mld USD. Siły powietrzne wnioskują o 188,1 mld USD. Jest to o 1,6 proc. więcej niż zapisano w projekcie budżetu na rok 2024. Budżet departamentu sił powietrznych (DAF – Department of the Air Force), którego częścią są siły kosmiczne (USSF – United States Space Force), ma wynieść 217,5 mld USD, czyli o 1,1 proc. więcej niż w roku fiskalnym 2024. Faktyczny budżet DAF będzie niższy, gdyż z kwoty 217,5 mld USD, 45,1 miliarda dolarów nie należy do sił powietrznych. Jest to kwota przeznaczona dla innych agend rządowych, a która tylko (jak co roku) przekazywana jest przez księgowość DAF.
W roku fiskalnym 2025 na zakupy USAF chcą przeznaczyć kwotę 29 mld USD. Jest to o 1,6 miliarda dolarów mniej niż wnioskowano na rok 2024. W puli zakupowej najliczniejsze są samoloty myśliwskie: 42 Lockheed Martin F-35A Lightning II za kwotę 4,95 miliarda USD oraz 18 Boeing F-15EX Eagle II za kwotę 1,8 miliarda USD. Łączny zakup 60 myśliwców to wciąż mniej niż ustalone kilka lat temu przez USAF roczne minimum niezbędne do modernizacji floty myśliwskiej wynoszące 72 egzemplarze rocznie.
USAF chcą kupić w 2025 r. o sześć egzemplarzy F-35A mniej niż pierwotnie planowano. Zmniejszenie liczby kupowanych F-35A wynika m.in. z opóźnienia i problemów z wdrożeniem modernizacji pakietu awioniki TR-3/Block 4. W 2023 r. Pentagon przestał odbierać nowo produkowane F-35 Block 4, w oczekiwaniu na zakończenie fazy testów pakietu modernizacyjnego. Lockheed Martin magazynuje obecnie ponad 70 nieodebranych myśliwców F-35, z których ponad 30 to F-35A dla USAF.
Podczas ogłoszenia projektu budżetu, siły powietrzne zapowiedziały też zmniejszenie całkowitej puli kupowanych myśliwców F-15EX ze 104 do 98 egzemplarzy. Jest to więc do pewnego stopnia powrót do pierwotnego planu, który zakładał kupno 80 F-15EX.
Kolejnym dużym wydatkiem na liście zakupów na rok 2025 są samoloty tankowania powietrznego typu Boeing KC-46A
Pegasus. USAF kontynuują ich pozyskiwanie w tempie 15 egzemplarzy rocznie. W 2025 r. na 15 KC-46A zarezerwowano 2,85 mld USD.
W 2025 r. USAF planują zakup ośmiu śmigłowców wielozadaniowych Boeing/Leonardo MH-139A Grey Wolf za kwotę 333,4 miliona USD. Od czasu, gdy w marcu 2023 r., Pentagon wydał zgodę na rozpoczęcie produkcji MH-139A, ich pula zakupowa stopniowo rośnie.
W ramach pierwszej transzy małoseryjnej (LRIP), w roku fiskalnym 2023 siły powietrzne kupiły pięć egzemplarzy, a następnie siedem w roku 2024. Jednakże zgodnie z obecnie ogłoszonym planem USAF chcą zmniejszyć pulę kupowanych śmigłowców MH-139A z 80 do 42 egzemplarzy. Siły powietrzne pierwotnie planowały zakup 84 MH-139A. Liczbę tę następnie zmniejszono do 80 egzemplarzy.
Radykalna redukcja floty MH-139A będzie wiązała się z ograniczeniem liczby baz w których przewidywano ich stacjonowanie. Po 11 egzemplarzy mają otrzymać wszystkie trzy bazy międzykontynentalnych pocisków balistycznych (ICBM) Boeing LGM-30G Minuteman III, czyli F. E. Warren AFB w stanie Wyoming, Malmstrom AFB w stanie Montana oraz Minot AFB w Północnej Dakocie. Swój pierwszy egzemplarz MH-139A baza Malmstrom odebrała 9 marca bieżącego roku.
Tak jak zapowiadano baza Maxwell AFB w Alabamie będzie odpowiedzialna za szkolenie załóg MH-139A oraz techników obsługi naziemnej. Śmigłowców MH-139A nie otrzyma połączona baza JB Andrews AFB w stanie Maryland, w której miało stacjonować aż 25 egzemplarzy, jak również baza Fairchild AFB w stanie Washington oraz znajdująca się w Japonii baza Yokota AB. Swoją decyzję o redukcji floty siły powietrzne tłumaczą ograniczeniami budżetowymi oraz mniejszym niż wcześniej szacowano zużyciem eksploatacyjnym wykorzystywanych obecnie śmigłowców UH-1N Huey, które MH-139A mają docelowo zastąpić.
Plan na rok 2025 zakłada zakup pierwszych siedmiu odrzutowych samolotów szkolno-treningowych do szkolenia zaawansowanego Boeing T-7A Red Hawk, w ramach pierwszej transzy małoseryjnej. USAF zamierzają wydać na ten cel 235,2 miliona USD. Program wygenerował jednakże kolejny rok opóźnienia i USAF przewidują obecnie, że T-7A zaczną wchodzić do służby nie wcześniej niż w roku 2028.
Ostatnią pozycją na liście zakupów jest jeden samolot dyspozycyjny typu Boeing C-40 Clipper za kwotę 328,7 miliona USD. Ma on uzupełnić posiadaną przez USAF flotę czterech C-40B i siedmiu C-40C. Nie wiadomo w jakiej wersji będzie kupowany egzemplarz. Wersja B różni się od C tym, że posiada na pokładzie bardziej zaawansowane systemy łączności i komunikacji.
Podobnie jak w poprzednim roku, USAF nie ujawniają liczby kupowanych strategicznych samolotów bombowych Northrop Grumman B-21A Raider. Na etap RDT&E programu, USAF w 2025 r. chcą przeznaczyć kwotę 2,65 mld USD, natomiast na ogólnie pojęte zakupy kwotę 2,68 miliarda dolarów. W puli tej znajduje się kwota 353 miliony USD przeznaczona na kontynuację w 2025 r. zakupu bombowców B-21A w ramach pierwszej, małoseryjnej transzy produkcyjnej.
Oprócz projektu budżetu, siły powietrzne, jak co roku, opublikowały również tzw. listę niesfinansowanych priorytetów na rok fiskalny 2025 (UPL – Unfunded Priorities List). Tworzenie list UPL ma na celu zwrócenie uwagi legislatorom na priorytety wydatkowe poszczególnych rodzajów sił zbrojnych. W przypadku zwiększenia budżetu obronnego, są to wydatki, które w pierwszej kolejności powinny zostać uwzględnione.
W przeciwieństwie do poprzednich lat, USAF nie wnioskują o fundusze na zakup dodatkowych samolotów oraz śmigłowców. Lista o łącznej wartości 3,5 miliarda USD obejmuje wyłącznie wydatki, których celem jest zwiększenie gotowości bojowej sił powietrznych. Znalazły się na niej fundusze m.in. na: zakup dodatkowych części zapasowych i silników (1,5 miliardów USD), rozwój infrastruktury wojskowej (1,16 mld USD), utworzenie nowych tzw. samowystarczalnych skrzydeł ekspedycyjnych (612 milionów USD), jak również różnego rodzaju dodatkowe ćwiczenia i szkolenia (266 mln USD).
Zobacz więcej materiałów w pełnym wydaniu artykułu w wersji elektronicznej >>
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu