Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Zakłady Mechaniczne „BUMAR-ŁABĘDY” S.A. podsumowały rok 2022

W 2022 r. Zakłady Mechaniczne „BUMAR-ŁABĘDY” S.A. kontynuowały realizację umów na remonty i modernizację bądź modyfikację czołgów Leopard 2 i T-72M1 do standardów 2PL/PL M1 oraz T-72M1R. Na zdjęciu wóz Leopard 2PL 1. Warszawskiej Brygady Pancernej podczas szkolenia poligonowego. Fot. 1. WBPanc

23 grudnia Zakłady Mechaniczne „BUMAR-ŁABĘDY” S.A. z Gliwic opublikowały podsumowanie roku 2022, w którym m.in. poinformowano o liczbie przekazanych Siłom Zbrojnym RP zmodernizowanych do wersji 2PL/PL M1 czołgów Leopard 2A4 i zmodyfikowanych do standardu M1R wozów T-72M1.

Zgodnie z komunikatem, na mocy umowy z 28 grudnia 2015 r. (z późniejszymi aneksami, ostatnia znana wartość to 3,29 mld PLN), przekazano w 2022 r. do momentu opublikowania komunikatu 17 wozów poddanych modernizacji do standardu Leopard 2PL/PL M1 czołgów podstawowych Leopard 2A4, ale liczba ta do końca roku może wzrosnąć do 20, ponieważ trzy kolejne pojazdy są w trakcie procesu odbiorów wojskowych.

Jeśli chodzi o czołgi T-72M1 poddane remontom i modyfikacji do wariantu M1R, to w 2022 r. użytkownikom przekazano 22 takie wozy.

W porównaniu z rokiem 2021 ZM „BUMAR-ŁABĘDY” S.A. przekazały zamawiającemu więcej zmodernizowanych Leopardów 2, ponieważ wówczas udało się przekazać ich 13. Łącznie 1. Warszawska Brygada Pancerna z Wesołej i 10. Brygada Kawalerii Pancernej ze Świętoszowa przejęły zatem 42 zmodernizowane wozy (12 w 2020 r., 13 w 2021 r. i 17 w 2022 r.), a jeśli odbiory wspomnianych trzech wozów zakończą się przed końcem roku, liczba ta wzrosnąć może do 45. Według informacji Ministerstwa Obrony Narodowej, proces modernizacji wszystkich 142 wozów Leopard 2A4, prowadzony przez konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. i ZM „BUMAR-ŁABĘDY” S.A. we współpracy z Rheinmetall Landsysteme GmbH, a także polskimi partnerami  (m.in. Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., PCO S.A., Rosomak S.A.) ma zakończyć się w 2027 r.

W ubiegłym roku zakłady z Łabęd przekazały batalionom czołgów 19. Lubelskiej Brygady Zmechanizowanej i 20. Bartoszyckiej Brygady Zmechanizowanej 29 wyremontowanych i zmodyfikowanych wozów. Łączna ich liczba osiągnęła zatem 81 (30 w 2019 i 2020, 29 w 2021 oraz 22 w 2022 r.). Prace przy tych wozach realizowane są na mocy umowy zawartej 22 lipca 2019 r. pomiędzy 1. Regionalną Bazą Logistyczną z Wałcza, reprezentującą Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych, i konsorcjum firm Polskiej Grupy Zbrojeniowej, w skład którego wchodzą: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., Zakłady Mechaniczne „BUMAR-ŁABĘDY” S.A. (lider techniczny) i Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. Poddostawcami są m.in. PCO S.A. i firmy Grupy WB. Wartość umowy to 1,749 mld PLN brutto, a przewidywała ona remont i modyfikację maksymalnie 318 czołgów do roku 2025 r.

Fot. 1. WBPanc

Część wozów T-72M1R zostało w bieżącym roku przekazanych przez polski resort obrony odpierającym rosyjską agresję Siłom Zbrojnym Ukrainy, gdzie uzyskały wysokie oceny nowych użytkowników, głównie za sprawą nowego wyposażenia optoelektronicznego, w tym termowizyjnego celownika działonowego PCT-72 z PCO S.A.

Zakłady Mechaniczne „BUMAR-ŁABĘDY” S.A. kontynuowały w tym roku realizację umów na wsparcie eksploatacji sprzętu pancernego Sił Zbrojnych RP. W ramach umowy z 2019 r. na remonty i modyfikację wozów zabezpieczenia technicznego WZT-3 na bazie czołgu T-72M1 przekazano pięć wozów, kontynuowano także z 1. Regionalną Bazą Logistyczną z Wałcza,remonty wzt WZT-2 na podwoziu czołgu T-55. 26 maja spółka podpisała także z 1. RBLog kolejną umowę na remonty główne i konserwacyjne czołgów PT-91, mającą obowiązywać w latach 2022-2024.

Andrzej Kiński na podstawie informacji prasowych ZM „BUMAR-ŁABĘDY” S.A.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

7 comments on “Zakłady Mechaniczne „BUMAR-ŁABĘDY” S.A. podsumowały rok 2022”

  1. Ciekawe informacje i niestety dalej smuci bardzo mała liczba zmodernizowanych czołgów Leopard przypadająca w danym roku.
    Ta wydajność powinna się istotnie zwiększyć a trzeba pamiętać o pilnej potrzebie modernizacji i rozbudowie zakładów Bumar Łabędy pod względem możliwości produkcyjnych i modernizacyjnych pojazdów gąsienicowych. Potrzebne są inwestycje w nowoczesny park maszynowy, modernizację i rozbudowę budynków produkcyjnych i socjalnych, organizacja sprawnego i nowoczesnego biura projektowo-badawczego ( np. wspólnie z Obrum) oraz regularne specialistyczne szkolenia dla załogi wraz z aktywnym pozyskiwaniem także kolejnych specjalistów do zespołu.
    Nie ma zbyt wiele czasu, rząd musi odważnie zainwestować ok. 200-300 mln złotych w te zakłady aby utworzyć nowoczesny i suwerenny potencjał do sprawnej produkcji, remontów i modernizacji czołgów, armatohaubic i wozów towarzyszących który jest bezcenny w razie konfliktu zbrojnego jak i przy modernizacji polskiej armii.
    Aby realnie zwiększyć wydajność krajowej produkcji i znacząco unowocześnić nadzą zbrojeniówkę należy przeznaczyć na ten cel zaledwie kilka mld złotych łącznie (wszystkim zakładom PGZ) i to na przestrzeni 3-4 lat zapewniając przy tym obowiązkowo wieloletnie stabilne i duże zamówienia dla polskiego przemysłu zbrojeniowego w tym również przy produkcji licencyjnej oraz zwiększyć efektywność prac b+r.
    Przy odpowiednim nadzorze i mądrym zarządzaniu sprawna modernizacja powiedzie się.

  2. AmxPL, obawiam się, że pieniądze to najmniejszy z problemów Łabęd. Prawdopodobnie najbardziej brakuje im doświadczonych pracowników. Kłopoty z podwoziem Kraba wzięły się m.in. stąd, że ówczesne kierownictwo formy nie dość, że wyprzedało niemal wszystkie cokolwiek warte maszyny, to na dodatek pozwalniało kompetentnych ludzi - do tego stopnia, że w zakładzie nie został nikt, kto umiałby to pudło pospawać. A jeśli chodzi konkretnie o leopardy, to dochodzi problem z niemieckimi dostawcami części - oni też mają kłopoty z rozkręceniem produkcji.

  3. W okresie konfliktu za wschodnią granicą nie widać znaczącego przyśpieszenia tempa oddawania wyremontowanych i zmodyfikowanych czołgów z rodziny T-72. Rządzący powinni się zastanowić, w czym tkwi problem? Czy problemy były natury technicznej i w nowym roku nastąpi znaczne przyśpieszenie? Czy problemem są np. związki zawodowe? Jeśli związki zawodowe, to nie lepiej to wszystko "zaorać" i stworzyć spółkę pod nowym szyldem, która będzie w stanie w sposób znaczący przyśpieszyć?

  4. Jest tak szybko, bo nasi "przyjaciele" zza Odry mają problemy z dostarczaniem części i to nie jest żart. Jest to najlepszy przykład na to, że niektóre rodzaje uzbrojenia powinno się w jak największym stopniu produkować na miejscu, a do innych mieć bardzo duży zapas części. Bo jak przyjdzie co do czego, to nie będzie można naprawić i będzie pozamiatane

  5. zapytam bo jestem właścicielem waszych akcji osobiście je zdematerializowalem zapytam o wartości 1 akcj bo zapłaciłem 9.96 złotego za 1 akcje

  6. zapytam bo jestem właścicielem waszych akcji osobiście je zdematerializowalem zapytam o wartości 1 akcj bo zapłaciłem 9.96 złotego za 1 akcje jak to jest

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc