Zaloguj

Francusko–polski Mustang

Jeden z prototypow samochodu ACMAT ALTV 2, czyli VLTP-NP w pierwszym standardzie wyposazenia, ktory poddano badaniom kwalifikacyjnym dopuszczajacym ten wariant do uzytku operacyjnego.

Jeden z prototypow samochodu ACMAT ALTV 2, czyli VLTP-NP w pierwszym standardzie wyposazenia, ktory poddano badaniom kwalifikacyjnym dopuszczajacym ten wariant do uzytku operacyjnego.

Takie konstrukcje jak: czołgi Renault FT i R-35 czy pojazdy kołowe Panhard AMD-178, EBR, AML, ERC 90 Sagaie i VBL są ikonami francuskiej armii oraz techniki wojskowej. Wszystkie stanowią też dziedzictwo, sięgające końca XIX stulecia (pierwszy samochód marki Panhard – 1891 r., marki Renault – 1902 r., pierwszy opancerzony pojazd Panhard – 1906 r.), jednego z największych na świecie producentów pojazdów wojskowych, jakim jest Renault Truck Defense, będącego częścią Volvo Group Governmental Sales. Ta globalna grupa była do tej pory w niewielkim stopniu aktywna na polskim rynku, co jednak ma się zmienić za sprawą działań związanych przede wszystkim z uczestnictwem w programie Mustang (WiT 9/2016 i 8/2018).

Nie jest to zresztą pierwsze podejście Renault Truck Defense (RTD) do programu zakupu samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności, mających zastąpić obecnie eksploatowane w wojsku Honkery i wersje specjalistyczne UAZ-ów-469B/452 (np. wozy dowodzenia WD-43). Po raz pierwszy swoją ofertę francuska grupa przedstawiła Inspektoratowi Uzbrojenia MON w ramach dialogu technicznego ogłoszonego pod koniec czerwca 2013 r. Przypomnijmy, że w wymaganiach taktyczno-technicznych dla poszukiwanego pojazdu, dla jego wersji opancerzonej wymagane były: poziom 2 ochrony balistycznej wg STANAG 4569 i 2b ochrony przeciwminowej oraz m.in. konieczność montażu siedzisk przeciwwybuchowych. Takie rozwiązania mają sens w pojazdach o masie całkowitej rzędu 6–8 t i większej, stąd do dialogu zgłoszonych zostało kilka konstrukcji o DMC znacznie przekraczającej 3500 kg, w tym Panhard PVP (Petit Véhicule Protégé) Dagger o DMC do 5550 kg.
W 2014 r., w trakcie XXII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach zaprezentowane zostały dwa pojazdy Renault – Sherpa Light Scout i VAB (Véhicule de l’Avant Blindé) Mk. 3.

Pojazdy małe i duże

Wymienione wyżej konstrukcje to tylko niewielka część bogatej oferty Renault Trucks Defense, która dziś obejmuje 20 typoszeregów/rodzin różnego typu pojazdów kołowych: taktycznych, logistycznych, opancerzonych, nieopancerzonych, gaśniczych itp. o DMC w zakresie od 3000 do 50 000 kg, w tym również pływających. W przypadku tych ostatnich, RTD jest jedną z niewielu na świecie firm produkujących opancerzone, pływające pojazdy o DMC do 20 t. Potwierdzeniem tego jest podpisany niedawno kontrakt z nieujawnionym zagranicznym odbiorcą na dostawę 100 kołowych transporterów opancerzonych VAB Mk. 3.
Obecnie Renault Trucks Defense zatrudnia ponad 1600 pracowników w pięciu zakładach produkcyjnych (Saint-Nazaire, Marolles, Fourchambaut, Saint-Germain Laval, Limoges) i dwóch centrach biurowych (Wersal i Lion). W zakładach tych prowadzona jest zarówno produkcja nowych pojazdów (w tym podwozi 4×4 i 6×6 pod zabudowy), podzespołów (silniki, układy napędowe 6×6 i 8×8), remonty oraz modernizacje obecnie eksploatowanych przez Siły Zbrojne Republiki Francuskiej (np. transportery VAB Mk. 1, ciężarówki Renault GBC 180), jak i integracje (np. BvS10 Mk II VHM). Grupa pełni też istotną rolę w systemie obronnym Republiki Francuskiej, nie tylko jako dostawca nowych wozów, ale również jako główny podmiot odpowiedzialny za serwisowanie większości z floty 25 000 pojazdów użytkowanych przez Siły Zbrojne Republiki Francuskiej.
Można uznać, że 95% lekkich i średnich kołowych pojazdów opancerzonych oraz nieopancerzonych pochodzi od trzech marek grupy Renault Trucks Defence (RTD, Panhard i ACMAT).
Ważnym elementem zdolności RTD są prace badawczo-rozwojowe dotyczące takich obszarów jak: konstrukcja pojazdów kołowych, wzrost mobilności taktycznej, przeżywalność na polu walki (osłony balistyczne i przeciwwybuchowe), integracja systemów (w tym rozwój elektronicznej architektury ułatwiającej ten proces, jak Battlenet Inside, zastosowany m.in. na VAB Mk. 3), zdalnie sterowane stanowiska uzbrojenia (np. WASP – Weapon under Armor for Self-Protection), czy napędy hybrydowe. W rozwoju nowych konstrukcji pojazdów i systemów do nich RTD wykorzystuje dostępne w ramach grupy Volvo Group Governmental Sales rozwiązania i technologie podwójnego zastosowania (dual-use), co przynosi korzyści w postaci obniżenia kosztów prac badawczych oraz produkcji seryjnej, jak i skraca czas trwania fazy B+R. Dobrym przykładem zastosowania rozwiązań dual-use jest wspomniany wcześniej napęd hybrydowy, w którym wykorzystano rezultaty opracowań powstałych z myślą o cywilnych konstrukcjach Volvo Group, które zamontowano w demonstratorze VAB Mk. 3 Electer 6×6.
Ważnym elementem działalności Renault Truck Defense, będącym wyznacznikiem jego kompetencji, jest obszar wsparcia eksploatacji pojazdów. Oferowane w tym zakresie rozwiązania obejmują wiele różnego rodzaju usług – od wsparcia technicznego, łańcucha dostaw części, szkolenia personelu, po bardziej zaawansowane, jak fleet management (czyli zarządzanie flotą użytkownika i zapewnienie mu oczekiwanego poziomu jej gotowości operacyjnej) czy zintegrowanego wsparcia logistycznego (Integrated Logistics Support), które umożliwia optymalizację systemu wsparcia już na etapie projektowania pojazdu. Dzięki przynależności do globalnej grupy VGGS, Francuzi mogą swoje usługi logistyczne oferować na całym świecie, wykorzystując do tego sieć Volvo Global Logistics, obejmującą 40 centrów magazynowych i 1600 punktów dystrybucji części zamiennych na całym świecie. Z kolei globalna sieć serwisowa liczy 4000 punktów.
RTD przy wielu projektach, jak VBCI (Véhicule blindé de combat d’infanterie) czy program Scorpion (pojazdy VBMR Griffon i EBRC Jaguar) jest członkiem konsorcjów wspólnie z Nexter Systems (jako współproducent VBCI), Thales Group, MBDA i Safran Electronics & Defense. Wśród partnerów przemysłowych i biznesowych RTD są takie firmy, jak: CMI Defense, Rába Automotive i VE Commercial Vehicle.
Obecnie RTD realizuje (samodzielnie lub jako członek konsorcjów) cztery ważne projekty, w tym trzy dotyczące wymiany floty pojazdów użytkowanych przez Siły Zbrojne Republiki Francuskiej. Są to:

  • Program Scorpion mający zaowocować wdrożeniem następców obecnie eksploatowanych w SZ RF pojazdów kilku typów: VAB, AMX-10 RC i ERC 90 Sagaie. Obejmuje on dwie rodziny wozów – VBMR Griffon (Véhicule blindé multi-rôles) i EBRC Jaguar (Engin blindé de reconnaissance et de combat). Kontrakt z konsorcjum, w skład którego wchodzi Renault Trucks Defense, podpisany został na początku grudnia 2014 r. Dostawy pierwszych pojazdów (319 Griffonów i 20 Jaguarów), zamówionych w kwietniu 2017 r., mają się rozpocząć w tym roku.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagcrosslistfunnelsort-amount-asc