Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Tajemniczy klient na T-6C Texan II

Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zamówił trzy T-6C Texan II dla tajemniczego klienta stosując rzadką procedurę pseudo-FMS. Fot. USAF

12 sierpnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z Textron Aviation Defense LLC w sprawie produkcji i dostawy turbośmigłowych samolotów szkolno-treningowych T-6C Texan II nieujawnionemu klientowi eksportowemu.


Sierpniowa umowa ma wartość 43,8 mln USD i ma zostać zrealizowana do końca września 2024 roku. Zgodnie z komunikatem Departamentu Obrony, w momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie. Producent ma dostarczyć trzy samoloty T-6C Texan II, dwa zapasowe silniki, naziemny sprzęt obsługi technicznej, dodatkowe zbiorniki paliwa, wsparcie logistyczne oraz usługę wsparcia infrastruktury naziemnej. Departament Obrony nie informuje o odbiorcy pakietu. Co interesujące w transakcji zastosowano procedurę „pseudo-FMS”.

Tego typu procedura jest stosowana w momencie wykorzystania środków budżetowych Stanów Zjednoczonych w sprzedaży sprzętu wojskowego klientom zagranicznym. W obecnej formie procedura została wdrożona po 11 września 2001 roku i była wynikiem za długiej ścieżki formalnej w przypadku niektórych transakcji niezbędnych dla klientów eksportowych – m.in. stosowano ją w stosunku do Iraku, Pakistanu oraz Afganistanu. W niektórych przypadkach umowy były zawierane w ciągu 40 dni od przesłania do Waszyngtonu Letter of Request.

Brak informacji odnośnie odbiorcy może budzić spekulacje. Obecnie jednym z głównych odbiorców amerykańskiej broni stała się Ukraina, jednak dotychczas brak było oficjalnych informacji o potrzebie zakupu (choćby na potrzeby szkolenia) samolotów T-6C Texan II. Drugim, potencjalnym, kierunkiem może być Wietnam, którego władze od dłuższego czasu są zainteresowane zakupem maszyn tego typu na własne potrzeby. Dla Textron Aviation Defense LLC to druga, w ciągu ostatnich tygodni, umowa eksportowa na samoloty T-6C – 30 czerwca Departament Obrony (poprzez procedurę FMS) zamówił osiem samolotów dla Tunezji (dostawa do końca września 2026 roku).

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc