Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Tajemniczy chiński „dronowy lotniskowiec” ujawniony

Jedyne jak dotąd ujawnione zdjęcie satelitarne obrazujące tajemniczy lotniskowiec (A), a także m.in. dwa statki matki dla wiropłatów (C,D). Fot. CovertShores/platforma X via Naval News

Na początku maja w Internecie pojawiły się pierwsze zdjęcia, budowanego w chińskiej stoczni Yangzhou Dayang Shipbuilding Co.,Ltd.w Yangzhou nad rzeką Jangcy, lotniskowca dla bezzałogowych, głównie skrzydlatych, aparatów latających.

Jednostka została zwodowana najprawdopodobniej pod koniec 2022 roku, jednak dopiero teraz, dzięki wspomnianym zdjęciom satelitarnym (wykonanym przez satelitę Airbus w dniu 6 maja bieżącego roku), pojawiła się możliwość ujawnienia tej konstrukcji. Mając na uwadze chronologię, chiński okręt jest pierwszą tego typu jednostką na świecie, co warte wspomnieć nie jedyną. Podobną konstrukcją, choć zdecydowanie mniej tajemniczą, zbudowano w Turcji (Anadolu L400, w służbie od 10 kwietnia 2023 roku). Także Islamska Republika Iranu realizuje podobny program, z tym że zamiast budować wyspecjalizowaną jednostkę od podstaw zdecydowano się na przebudowę cywilnego kontenerowca o nazwie Perarin. Wszedł on do suchego doku stoczni ISOICO w Bandar-e Abbas w maju 2022 roku. Według ostatnich doniesień agencji prasowych Iranu ma on otrzymać imię Shahid Bagheri i wejdzie w skład Sił Morskich Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej (SM KSRI). W odróżnieniu jednak od już eksploatowanego, przebudowanego kontenerowca, Shahid Mahdavi (110-3, w służbie od 9 marca 2023 roku, „nowa” jednostka otrzymała skośny pokład startowy.

Nowy lotniskowiec to zdecydowanie jeden z najbardziej tajemniczych okrętów budowanych w stoczniach Państwa Środka. W głębokiej tajemnicy trzymane są nie tylko jego choćby podstawowe dane taktyczno–techniczne, ale i daty związane z tym przedsięwzięciem. Jedne z pierwszych zdjęć satelitarnych dokumentujących jego budowę wykonano 6 maja bieżącego roku (Airbus DS 2024). Tajemnicza jednostka legitymuje się wymiarami 105x32 m i dysponuje ciągłym pokładem startowym o szerokości 23 m. Dzięki czemu możliwe będzie wykorzystanie nawet tak dużych bezzałogowców, jak WZ-10 czy też GJ-2. Prostokątny kształt pokładu jednoznacznie wskazuje jednak na brak możliwości prowadzenia jednocześnie operacji startu i lądowania zaokrętowanych aparatów. Z kolei stosunek długości do szerokości (wynoszący 3:1) może sugerować wykorzystanie konstrukcji dwukadłubowej, co dla tej stoczni jest dość powszechnym rozwiązaniem. Warto w tym miejscu wspomnieć, że w zakładzie tym zbudowano także dwa statki-matki dla bezzałogowych aparatów latających w układzie wiropłata (zwodowane w maju 2021 roku).

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc