Iracki resort obrony opublikował nagranie wideo i serię zdjęć, wykonanych w czasie wizyty, jaką złożył minister obrony Chalid al-Obeidi w bazie lotniczej Kut Al Hayy we wschodniej części kraju. Minister przyjechał obejrzeć, dostarczone niedawno z Chin, bezzałogowce CH-4. Jeden z pokazanych przy tej okazji aparatów był pomalowany na ciemnoszary kolor (dobre rozwiązanie w trakcie lotów nocnych) i nosił irackie oznaczenia oraz numer taktyczny YI-801. Pokazano także jego start. Maszyna była uzbrojona w precyzyjne środki rażenia. Na kadrach widać też trzy zestawy wyposażenia naziemnego – każdy składający się z: kontenerowej naziemnej stacji kontrolnej i naczepy z kierunkową anteną łączności do dwustronnej komunikacji z aparatem. Kontenery, pomalowane w pustynny kamuflaż, umieszczono na podwoziach 3-osiowych samochodów ciężarowych. Wygląd naziemnych elementów systemu CH-4 jest analogiczny do sprzętu, którego zdjęcia wcześniej opublikowano w mediach związanych z Ministerstwem Obrony Narodowej Chińskiej Republiki Ludowej. Minister al-Obeidi zapoznał się z wyglądem i działaniem konsol operatorskich. Dzięki temu można było przekonać się, że Irakowi dostarczono seryjny system, porównując iracki sprzęt ze znanymi zdjęciami chińskich konsol, które z pewnością przedstawiały ich wygląd z fazy prób. Minister oglądał transmitowany na żywo obraz z głowicy optoelektronicznej bezzałogowca, w tym trafienie celu przez nieujawnione uzbrojenie precyzyjne. Szef irackiego resortu obrony oświadczył, że chińskie bezzałogowce wykonują już misje rozpoznawczo-uderzeniowe nad terenami opanowanymi przez islamistów z tzw. Państwa Islamskiego. Zakłada się, na podstawie dostępnych zdjęć, że Irak eksploatuje cztery takie maszyny, ale w świetle dostępnych informacji o CH-4, obecność co najmniej trzech zestawów wyposażenia naziemnego wskazuje, że samych aparatów latających Irak może mieć więcej.
CH-4 jest kolejnym modelem z serii bezzałogowców skonstruowanych w China Academy of Aerospace Aerodynamics (CAAA), jednym z ośmiu oddziałów badawczo-naukowych China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC), potężnego konglomeratu lotniczo-kosmiczno-zbrojeniowego, wywodzącego się z wojskowej uczelni wyższej (Piąta Akademia Ministerstwa Obrony Narodowej), a odpowiedzialnego za tak sztandarowe i prestiżowe projekty, jak programy kosmicznych rakiet nośnych serii Chang Zheng, czy statków załogowych Shenzhou. Głównym konstruktorem CH-4 jest Shi Wen.
Nazwa CH pochodzi od Caihong (), co znaczy Tęcza. Z przyczyn zapewne promocyjno-eksportowych, producent rozwija skrót CH także po angielsku, jako Clever Hawk (Bystry Jastrząb).
Oficjalna premiera CH-4 miała miejsce na salonie lotniczym w Zhuhai w 2012 r. Z perspektywy lat wiemy, że pokazany wówczas egzemplarz nie był makietą, ale maszyną w konfiguracji seryjnej, z pełnym zestawem czujników i jedną z przetestowanych konfiguracji uzbrojenia w postaci dwóch bomb FT-5 oraz dwóch kierowanych pocisków rakietowych AR-1.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu