Ministerstwo Obrony Republiki Finlandii, nowego kraju członkowskiego NATO, opublikowało informację o stanie realizacji programu budowy serii korwet typu Pohjanmaa dla Sił Morskich tego państwa.
Cztery korwety typu Pohjanmaa (pol. Ostrobotnia) powstaną jako cześć programu Laivue 2020 (pol. Dywizjon 2020). Kontrakt na ich ich projekt zawarła stocznia RMC Defence Oy i Dowództwo Logistyczne Fińskich Sił Zbrojnych (Puolustusvoimien logistiikkalaitos) w 2017 roku. Budowa prototypu miała ruszyć w 2022 roku, ale wystąpiły opóźnienia.
Rozpoczęte w 2020 roku opracowanie projektu technicznego i zamówienia wyposażenia okrętów są już prawie zakończone. Jesienią 2022 roku ruszyło planowanie produkcyjne związane z rozpoczęciem budowy okrętów. Faza projektowania nie obyła się bez trudności. Projekt podstawowy i kontraktowanie mechanizmów i systemów zostały opóźnione poza docelowy harmonogram, co oznaczało, że produkcja nie mogła rozpocząć się na początku 2022 roku. Cały program został przesunięty w czasie.
Ostatnim czynnikiem wpływającym na harmonogram projektowania było dopracowanie wymiarów okrętu. Kształt kadłuba musiał zostać po drodze nieco zmieniony - poszerzony i wydłużony, aby zapewnić zapas wyporności i miejsca na modernizacje w cyklu życia. Kształt kadłuba ma również wpływ na manewrowość i prędkość okrętu. Przewiduje się, że forma kadłuba korwety będzie spełniać wymagania eksploatacyjne również pod koniec cyklu życia, czyli w latach 60.
Projekt posuwa się obecnie naprzód według nowego harmonogramu w kierunku rozpoczęcia produkcji pierwszego okrętu. Końcowa faza projektu technicznego pozwoli na rozpoczęcie budowy. Gdy konstrukcja stalowa, wyposażenie i systemy jednostki znajdą się na rysunkach produkcyjnych (projekt wykonawczy/roboczy), można sprawnie przeprowadzić fazę budowy, nie zapominając o najbardziej skomplikowanej części całości - integracji systemu napędowego i systemu walki korwety.
Osiągi korwet typu Pohjanmaa w warunkach Morza Bałtyckiego będą bardzo wysokie. Manewrowość okrętów w wyjątkowo wymagającym środowisku hydrometeorologicznym archipelagów Finlandii jest bardzo istotna. Korwety będą mogły działać w czasie jesiennych sztormów oraz podczas zimowego zalodzenia. Zanurzenie okrętów pozwoli na wykorzystanie fińskiego archipelagu i linii brzegowej, a ich prędkość umożliwi szybkie przemieszczanie się w całym rejonie działań. Wystarczająca pojemność zbiorników i zaplecza magazynowego zapewni znaczną autonomiczność i pozwali na długotrwałe działanie okrętu bez konieczności uzupełniania zapasów w porcie. Korwety (w zasadzie fregaty) Pohjanmaa będą wypierały 4300 ton, miały długość 117 m, szerokość 16 m i zanurzenie maksymalne 5 m. Napęd o mocy 29 000 kW zapewni prędkość maksymalną 26 węzłów, a zasięg przy 14 węzłach wyniesie 3500 mil morskich. Personel ma dobre warunki do pracy i wypoczynku. Załogę utworzy 73 ludzi.
Produkcja pierwszego okrętu rozpocznie się jesienią bieżącego roku, a jej docelowy termin to październik-listopad. Budowa pozostałych trzech okrętów z serii rozpocznie się w kolejnych latach, przy czym próby morskie pierwszego okrętu zaplanowano na 2026 rok, a cała flota ma zostać ukończona do końca 2029 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu