Zaloguj

Co dalej z systemem Orlik? Odpowiedź MON

MON odpowiedział na poselską interpelację Jana Szopińskiego w sprawie produkcji i serwisowania bezzałogowych aparatów latających w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy. Fot. Łukasz Pacholski

19 lipca na stronach Kancelarii Sejmu opublikowano odpowiedź Ministerstwa Obrony Narodowej na poselską interpelację w sprawie produkcji i serwisowania bezzałogowych aparatów latających w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy.

Autorem pytań był Jan Szopiński (Klub Parlamentarny Lewicy), który zwrócił się do MON w maju bieżącego roku. Zgodnie z tradycją, odpowiadającym był wiceminister obrony Wojciech Skurkiewicz. Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. realizują umowę z dnia 30.11.2018 r., zawartą pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a Konsorcjum: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. oraz PIT-RADWAR S.A., na dostawę Bezzałogowych Systemów Powietrznych (BSP) klasy taktycznej krótkiego zasięgu kr. ORLIK. Zgodnie z ww. umową na dostawę BSP klasy taktycznej krótkiego zasięgu kr. ORLIK, Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A., wspólnie z PIT-RADWAR S.A., utworzą i utrzymają potencjał przemysłowy, zapewniający wznowienie produkcji, dostaw, serwisowania, modernizacji oraz napraw pozyskiwanych w ramach tej umowy systemów, w czasie kryzysu, konfliktu i wojny.

Zgodnie z dostępnymi informacjami, powyższa umowa obejmuje dostawę ośmiu systemów (w latach 2021-23) z opcją na cztery kolejne (w przypadku pełnej realizacji dostawy miały zakończyć się do 2026 roku). Każdy zestaw ma składać się z pięciu bezzałogowych aparatów latających PGZ-19R, wyrzutni startowej, wozu logistycznego, naziemnej stacji kontroli, naziemnego terminala danych, wynośnego terminala wideo oraz przenośnego terminala wideo. Dodatkowo dostawca ma dostarczyć także zintegrowany system szkolno-logistyczny wraz z niezbędnymi pakietami. Maksymalna masa startowa BSP wynosi 90 kilogramów, zaś udźwig – 20 kg. Ładunek użyteczny stanowi głowica optoelektroniczna składająca się z kamery dziennej, kamery na podczerwień, dalmierza laserowego i również laserowego wskaźnika celu. Ponadto PGZ-19R wyposażony jest w szczelinowy radar SAR o bardzo wysokiej rozdzielczości. Bezzałogowiec może przebywać w powietrzu do 12 godzin na wysokości do 5000 m. Lądowanie odbywa się w sposób klasyczny lub przy pomocy spadochronu.

Poza systemem Orlik Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. prowadzą cały czas prace rozwojowe nad systemem amunicji krążącej DragonFly.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

4 comments on “Co dalej z systemem Orlik? Odpowiedź MON”

  1. Decyzja o budowie Orlika w kraju zamiast kupić za granicą była słuszna idzie jak po gródzie, trzeba pracować, czasem nawet zapłacić więcej i daleko od Orlika, Grota, Pirata, Pioruna, trzymać bezmózgowia i kanalie na obcych żołdzie z daleka od tych programów.

  2. Oby się udało w pełni zrealizować program Orlik wprowadzając bezzalogowców do linii a na bazie doświadczeń z ich produkcji budować swoje kompetencje do budowy cięższych platform w tym typowo bojowych, rozpoznawczych jak i w technologii stealth.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc