Zaloguj
reklama Helikon-Tex

USMC rozpoczyna przezbrajanie kolejnych dywizjonów w F-35

USMC

W bieżącym miesiącu Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych (US Marine Corps, USMC) rozwiązał dywizjony VMA-311 oraz VMFA(AW)-242. Po otrzymaniu samolotów bojowych Lockheed Martin F-35 Lightning II obydwie jednostki zostaną reaktywowane jako VMFA-311 oraz VMFA-242.

15 października amerykańska piechota morska rozwiązała dywizjon szturmowy VMA-311 „Tomcats”. Jednostka była wyposażona w samoloty pionowego startu i lądowania Boeing AV-8B+ Harrier II. Dywizjon posiada bogatą historię. Został utworzony 1 grudnia 1942 r. jako VMF-311. Wyposażony w myśliwce F4U Corsair, w 1943 r. rozpoczął działania na Pacyfiku. W 1945 r. brał udział w walkach o Okinawę. Po przezbrojeniu w odrzutowe samoloty myśliwskie F9F Panther, jako pierwszy z dywizjonów USMC rozpoczął operacje bliskiego wsparcia podczas wojny w Korei. W latach 1965–1971, wyposażony w szturmowce A-4E Skyhawk, dywizjon brał udział w wojnie wietnamskiej. W 1988 r. przezbroił się w samoloty szturmowe AV-8B Harrier II. W latach 1990–2013 brał udział w operacjach: „Desert Shield”, „Desert Storm”, „Enduring Freedom” oraz „Iraqi Freedom”.

Personel rozwiązanego dywizjonu został wcielony tymczasowo do, posiadającego również samoloty AV-8B+, dywizjonu VMA-214 „Black Sheep”. Wiosną 2022 r. ma rozpocząć się wyposażanie byłego VMA-311 w pokładowe samoloty bojowe konwencjonalnego startu i lądowania F-35C Lightning II. Dywizjon zostanie wówczas reaktywowany jako VMFA-311. Całkowite przezbrojenie ma zostać zrealizowane do 2024 r.

Z kolei VMA-214 ma rozpocząć przezbrajanie w wersję skróconego startu i pionowego lądowania typu F-35B w roku fiskalnym 2023. W ten sposób zakończy się przezbrajanie w F-35 wszystkich dywizjonów Harrierów podlegających stacjonującemu na zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych skrzydłu lotniczemu piechoty morskiej MAG-13.

USMC posiada jeszcze trzy dywizjony liniowe wyposażone w samoloty szturmowe AV-8B Harrier II: VMA-223 „Bulldogs”, VMA-231 „Ace of Spades” oraz VMA-542 „Flying Tigers”, jak również dywizjon szkolny VMAT-203 (FRS) „Hawks”. Wymienione jednostki liniowe podlegają skrzydłu MAG-14, które stacjonuje na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych. Przezbrajanie dywizjonów Harrierów ze wschodniego wybrzeża na F-35 ma rozpocząć się w roku fiskalnym 2023. Dywizjon szkolny VMAT-203 ma zostać deaktywowany w roku fiskalnym 2022. Obowiązki szkolenia personelu przejmie wówczas dywizjon VMA-223. Ostateczne wycofanie samolotów szturmowych AV-8B Harrier II jest planowane na rok fiskalny 2028.

16 października dywizjon VMFA(AW)-242 „Bats” zmienił oznaczenie na VMFA-242. Tym samym rozpoczął proces przezbrajania z dwumiejscowych wielozadaniowych samolotów bojowych F/A-18D Night Hawk na F-35B Lightning II. W grudniu 1990 r. wyposażony w samoloty szturmowe A-6E Intruder dywizjon VMA(AW)-242 rozpoczął przezbrajanie w F/A-18D. Został wówczas oznaczony jako VMA(AW)-242. W latach 2004–2005 jednostka brała udział w działaniach w Iraku, m.in. w operacji „Phantom Fury”. W 2008 r., w ramach reorganizacji lotnictwa USMC, dywizjon został podporządkowany skrzydłu MAG-12, a jego bazą macierzystą została MCAS Iwakuni w Japonii. Wyposażony w samoloty F-35B dywizjon VMFA-242 będzie drugą jednostką F-35 Piechoty Morskiej stacjonującą w Japonii. Od stycznia 2017 r. w bazie MCAS Iwakuni stacjonuje dywizjon VMFA-121 „Green Knights”.

F/A-18D z dywizjonu VMFA(AW)-242 „Bats” sfotografowany 28 kwietnia 2020 r. w bazie MCAS Iwakuni w Japonii. Fot. USMC

Proces przezbrajania dywizjonów piechoty morskiej wyposażonych w samoloty bojowe F/A-18A++, F/A-18C i F/A-18D na F-35B oraz F-35C rozpoczął się właśnie od dywizjonu VMFA-121. W marcu 2018 r. na F-35B przezbroił się dywizjon VMFA-122 „Werewolves”. W czerwcu 2019 r. dywizjon VMFA-314 „Black Knights” wycofał F/A-18A++, i jest obecnie w trakcie przezbrajania na F-35C. Dywizjon w 2022 r. ma rozpocząć operacje z pokładów lotniskowców w ramach skrzydła pokładowego marynarki wojennej CVW-11. Dywizjon VMFA(AW)-225 „Vikings” zakończył użytkowanie F/A-18D w styczniu 2020 r. Jego przezbrajanie na F-35B ma zakończyć się w roku fiskalnym 2021. Boeing F/A-18 Hornet pozostaną w dywizjonach liniowych USMC do 2030 r. Ostatnią jednostką Hornetów będzie dywizjon rezerwowy piechoty morskiej VMFA-112 „Cowboys”, który ma je wycofać w 2031 r.

Piechota Morska zaplanowała zakup 67 wielozadaniowych samolotów bojowych F-35C i 353 egzemplarzy F-35B. F-35C mają znaleźć się w wyposażeniu czterech dywizjonów liniowych. Dwa będą stacjonować w bazie MCAS Beaufort, a dwa w bazie MCAS Miramar. Każdy dywizjon będzie miał w wyposażeniu 10 F-35C Lightning II. Wersja F-35B ma znaleźć się w wyposażeniu czternastu dywizjonów USMC. Dziewięć dywizjonów ma mieć po 16 egzemplarzy F-35B, a pięć dywizjonów po dziesięć.

Według najnowszych zapowiedzi dowództwa USMC nie jest wykluczone, że liczba kupowanych F-35 zostanie jednak zmniejszona. Na decyzję tę może mieć wpływ wysoka cena zakupu oraz wysokie koszty użytkowania F-35. Nie bez znaczenie jest również fakt, że USMC może zabraknąć pilotów do obsadzenia wszystkich planowanych dywizjonów.

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

One comment on “USMC rozpoczyna przezbrajanie kolejnych dywizjonów w F-35”

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem
  • HSW

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc