15 lutego w godzinach nocnych port w Gdyni opuścił przyszły okręt rozpoznawczy Artemis, który był budowany przez gdyńskie stocznie na zamówienie szwedzkiego koncernu Saab. Powyższe wydarzenie oznacza, że realizacja umowy pomiędzy stronami uległa zmianie.
Zgodnie z dotychczasowymi deklaracjami, Stocznia Remontowa „Nauta” S.A. odpowiadała za budowę platformy wraz z wykonaniem prób morskich. Po ich zakończeniu jednostka miała przejść do Szwecji w celu wyposażenia w docelowe systemy rozpoznawcze. Niestety, na przeszkodzie stanęły problemy finansowe polskiego podwykonawcy – prace przy budowie okrętu zostały wstrzymane w połowie ubiegłego roku. Ostatecznie jednostka ma zawinąć do Karlskrony na holu statku ratowniczego Opal 16 lutego około południa.
Kontrakt na budowę nowego okrętu rozpoznawczego dla Marynarki Wojennej Królestwa Szwecji podpisano pomiędzy koncernem Saab oraz szwedzką Agencja materiałów obronnych FMV w kwietniu 2017 roku. W tym samym miesiącu Saab podpisał umowę ze Stocznią Remontową „Nauta” S.A. w sprawie budowy platformy. Kadłub został zbudowany w PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni. Zwodowano go 17 kwietnia 2019 roku i przeholowano do „Nauty” w celu dalszych prac wyposażeniowych.
Zgodnie z informacjami uzyskanymi przez redakcję Zespołu Badań i Analiz Militarnych Saab w dialogu z klientem szuka różnych rozwiązań dla zaistniałej sytuacji, aby zminimalizować jej wpływ na bieżące projekty. Zgodnie z ogólną polityką Saaba, aby nie podawać konkretnych informacji o trwających projektach, nie będą przekazywane żadne dalsze komentarze na temat postępu prac nad statkiem Artemis.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
"nie będą przekazywane żadne dalsze komentarze na temat postępu prac nad statkiem Artemis"- jak autor portalu o tematyce wojskowej może nazywać jednostkę pływającą budowaną dla marynarki wojennej statkiem? To kompromitacja!