Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pegaz unieważniony

Inspektorat Uzbrojenia unieważnił program zakupu samochodów Wojsk Specjalnych kryjących się pod kryptonimem Pegaz. Fot. Combat Camera

27 lipca Inspektorat Uzbrojenia opublikował na swoich stronach informację o unieważnieniu postępowania przetargowego w sprawie zakupu partii wielozadaniowych pojazdów Wojsk Specjalnych, które kryło się pod kryptonimem Pegaz. Powodem tego kroku są błędy formalne.

Zgodnie z informacjami upublicznionymi na stronie Inspektoratu Uzbrojenia, decyzja zapadła 23 lipca. Jeszcze w połowie miesiąca zamawiający poinformował, że w grze znajdowali się czterej oferenci: Huta Stalowa Wola S.A. wraz z Tatra Export s.r.o., H.Cegielski-Poznań S.A. wraz z firmą Arquus, Thales Polska Sp. z o.o. oraz AMZ Kutno S.A.. Procedura zakupu została uruchomiona w maju 2019 roku.

Według pisma Inspektoratu Uzbrojenia powodem unieważnienia był następujący fakt: Po zakończonej kwalifikacji Wykonawców Zamawiający otrzymał od użytkownika informację, z których wynika, że konieczne są zmiany w opisie przedmiotu zamówienia wynikające z faktu wprowadzenia przez użytkownika korekty w koncepcji wykorzystania pojazdów WPWS wynikającej z aktualnej specyfiki działań realizowanych przez Wojska Specjalne zarówno w układzie narodowym jak i sojuszniczym. Z przedstawionych zmian wynika, że pojazdy WS wykorzystywane będą m.in. do realizacji zadań, w których przetwarzane będą informacje niejawne o klauzuli NATO SECRET/TAJNE. W wyniku powyższego Zamawiający, dochowując należytej staranności, przeprowadził szereg konsultacji z instytucjami odpowiedzialnymi za realizację czynności nadzorczych nad procedurami związanymi z dostępem do informacji niejawnych o klauzuli NATO SECRET/TAJNE. W wyniku przeprowadzonych konsultacji Zamawiający uzyskał informacje, z których wynika, że na każdym etapie cyklu życia pojazdów (w tym w szczególności na etapie projektowania) będących przedmiotem zamówienia, dostęp do nich związany będzie z posiadaniem uprawnień do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli NATO SECRET/TAJNE.

Całość analiz wykazała, że cała procedura musi przejść weryfikację dotyczącą zmian wymagań. To z kolei wchodzi w prawne uzasadnienie unieważnienia postępowania ze względu na wadę uniemożliwiającą zawarcie umowy.

Według deklaracji postępowanie obejmowało plan zakupu piętnastu egzemplarzy samochodów nowego typu z opcją na 90 kolejnych. Obecnie w strukturach Wojska Polskiego znajduje się niewielka flota pojazdów tej klasy – m.in. 45 Oshkosh M-ATV przekazanych przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych, wielozadaniowe HMMWV w wersjach z dodatkowymi pakietami opancerzenia czy też czy też izraelskie Plasan SandCat 4x4 (Szop).

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 comments on “Pegaz unieważniony”

  1. Ponad 2 lata trwania procedur i fiasko. Nie wiadomo czy śmiać się czy płakać. Tego typu pojazdy to nie wielozadaniowy odrzutowiec czy prom kosmiczny nieosiągalne dla nas a nasz przemysł spokojnie powinien sobie z nimi poradzić wszak opracowano dużo bardziej skomplikowane uzbrojenie jak BWP Borsuk, wóz Anders, produkujemy AHS Krab, moździerz Rak, różne wersje Jelczy, KTO Rosomak a prywatnie np. firmy Amz Kutno i Germaz mają w ofercie ciężkie opancerzone pojazdy 4×4 więc doświadczenie w zbrojeniówce i firmach prywatnych jest. Do tego mamy odpowiednie instytuty badawcze, poligony a z wyposażenia dobre blachy pancerne z HSJ, moduły opancerzenia, zbiorniki, kamuflaż od Lubawy, szyby kuloodporne np. Megal, Rezal, siedzenia przeciwwybuchowe z Rosomak SA, mosty napędowe, przekładnie z SKB, wały napędowe, przeguby od ZEM Wrocław, cięgna sterujące- Linex, ZSMU, monitory, sterowanie z ZMT-Tarnów, system Fonet i łączność radiową z grupy WB,Radmor,
    optoelektronika i systemy ostrzegania PCO SA, system przeciwpożarowy Stopfire od WCBKT i wiele innych podzespołów polskiej produkcji. Program Pegaz powinien być realizowany sprawnie i kompleksowo z korzyścią dla polskiego przemysłu.

  2. Szkoda mały potrzebny program, w następnym podejściu mam nadzieję że ktoś przemyśli te ilości zamówienie na 15 sztuk, fakt jest opcja na 90, ale to i tak wszystko mało jak na potrzeby Sił Zbrojnych, przetarg wróci oby jak najszybciej.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc