Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Co nowego w programach gąsienicowych wozów zabezpieczenia technicznego

Pomimo lat, Inspektorat Uzbrojenia nadal nie podpisał umów na modernizację wozów BPz-2. Fot. Łukasz Pacholski

8 grudnia rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia, major Krzysztof Płatek, w odpowiedzi na pytania ZBiAM poinformował o aktualnym stanie projektów gąsienicowych wozów zabezpieczenia technicznego, które są prowadzone przez powyższy organ.

W 2017 roku Inspektorat Uzbrojenia uruchomił projekt modernizacji ośmiu (z opcją rozszerzenia do kolejnych 20) eksploatowanych w Polsce WZT BPz-2, które stanowią element zabezpieczenia dla batalionów wyposażonych w czołgi Leopard 2A4/A5/PL. Zgodnie z planami, program miał zostać zrealizowany do końca 2022 roku – obecnie cały czas prowadzone są negocjacje z konsorcjum obejmującym Polską Grupę Zbrojeniową S.A., WZM S.A. oraz ZM Bumar Łabędy S.A.

Z kolei zapoczątkowany w czerwcu 2020 roku program zakupu 29 WZT Kajman (z opcją rozszerzenia o kolejnych 37 sztuk) nadal znajduje się w fazie oceny złożonych przez wykonawców ofert wstępnych. W powyższym przetargu uczestniczą Rheinmetall Defence Polska SP. z o.o. w konsorcjum z Rheinmetall Landsystemem GmbH oraz samodzielnie Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft mbH.

Obecnie obu dwóch powyższych programów modernizacji sprzętowej Wojska Polskiego w zakresie gąsienicowych WZT można spodziewać się także bezprzetargowego zamówienia partii WZT BAE Systems M88A2 Hercules, które będą stanowić wsparcie dla jednostek wyposażonych w czołgi M1A2 Abrams. Dodatkowo w zasobach Wojska Polskiego pozostają także krajowe WZT-2 oraz WZT-3.

 

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

5 comments on “Co nowego w programach gąsienicowych wozów zabezpieczenia technicznego”

  1. Jedno jest pewne. Powinniśmy mieć w armii jeden rodzaj wozów zabezpieczenia technicznego dla wszystkich rodzajów czołgów odpowiednio z silnym napędem i bogato wyposażonych aby maksymalnie uprościć logistykę i szkolenia oraz zmniejszyć koszty eksploatacji. Jesteśmy w stanie sami opracować i wdrożyć taki nowy WZT będący zabezpieczeniem na kolejne dekady dla wojsk pancernych.

  2. Racja Kiwi, a w praktyce wszystko stoi i wprowadza się tylnymi drzWiami Herculesa.... 3 rodzaje czołgów czy to tragedia.... Nie koniecznie, przypomina mi się korpus pancerny IDF od lat 50 az do początkow xxi w gdy ostatecznie M60 odeszły do rezerwy.... Amx13, m48, m60,centurion,zdobyczne maszyny produkcji sowieckiej.... Co robiono przy każdej modernizacji a były one częste.... Unifikacja jednostek napędowych, armat, sko.... O takim banale jak łączność nie wspominając.... Nawet 3 rodzaje czołgów nie muszą być tragedia ale w naszym wykonaniu są

  3. Zakup Abramsów to dywersja natomiast jeśli już są to WZT muszą być oparte na tych czołgach bo nie są w oddzielnej jednostce tylko z danymi czołgami. Dlatego tu nie ma sensu stawianie na jeden model

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc