Zaloguj
reklama Helikon-Tex

Oferta BAE Systems w programie wzt

17 lipca 2017 roku Inspektorat Uzbrojenia poinformował o rozpoczęciu fazy analityczno-koncepcyjnej w sprawie pozyskania ciężkich wzt. Nowe wzt mają być zdolne do obsługi sprzętu o masie ponad 60 ton, w tym zmodernizowanych czołgów Leopard 2 (w standardzie Leopard 2PL).

Pojazd powinien być uniwersalny, tj. zabezpieczać potrzeby Wojsk Lądowych w różnym środowisku oraz w czasie walk o różnej intensywności. Wzt powinien chronić załogę przed ostrzałem z broni strzeleckiej i granatników ppanc oraz wybuchami min i IED. Zabezpieczenie przed „ostrzałem innymi pociskami wystrzeliwanymi z wozów opancerzonych” prawdopodobnie oznacza odporność na pociski średniego kalibru. Postępowanie wynika z niezadowalających parametrów oferowanych przez obecnie używane przez Wojska Lądowe pojazdy tej kategorii.

Jedną z propozycji zgłosiła firma BAE Systems, oferując prezentowany w formie modelu podczas MSPO 2018 wzt M88A2 Hercules (Heavy Equipment Recovery Combat Utility Lift and Evacuation System). Pojazd powstał na bazie starszego M88A1, ale jest to faktycznie nowy wóz, powstały specjalnie z myślą wspierania czołgów podstawowych na polu walki. Użytkowany jest m.in. przez US Army i Australian Army. Realizację zadań zapewniają dwie wyciągarki: główna o sile uciągu 63,5 tony (tony metryczne) i pomocnicza o sile uciągu 2,7 tony, a poza nimi dźwig o udźwigu do 31,75 tony.

Oferta BAE Systems dla Polski przewiduje dwa warianty pozyskania SpW. Pierwszy wariant obejmuje szersze zaangażowanie polskiego przemysłu obronnego, tj. montaż M88A2 Hercules w jednym z polskich zakładów, wraz z wykorzystaniem potencjału produkcyjnego polskiego partnera (tak w wykorzystaniu niektórych polskich elementów, jak i w produkcji niektórych elementów zagranicznych w ramach polonizacji konstrukcji). Drugi wariant, „budżetowy”, obejmuje prace analogiczne do tych realizowanych na rzecz US Army, tj. przebudowę M88A1 po ogołoceniu skorup z używanego wyposażenia. Docelowo efekt miałby być porównywalny przy niższej cenie. W obu wariantach możliwy jest transfer kompetencji serwisowych oraz produkcja wybranych elementów w Polsce. Przewidywany czas realizacji obu wariantów wynosi około 24 miesiące od złożenia zamówienia do rozpoczęcia dostaw. W razie potrzeby czas ten może ulec pewnemu skróceniu.

Konkurentem Herculesa jest ARV 3, oferowany wspólnie przez niemiecki koncern Rheinmetall i ZM „Bumar”-Łabędy pod oznaczeniem WZT-5.

(BK) Foto: Ministerstwo Obrony Australii
reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc