12 kwietnia prasa węgierska poinformowała, że Ministerstwo Obrony tego kraju nie znalazło chętnego na zakup (wycofanych z eksploatacji) samolotów myśliwskich MiG-29 oraz pakietów części zamiennych.
Przedmiotem sprzedaży było możliwość nabycia do 19 samolotów powyższego typu oraz różnych elementów wyposażenia – całość wyceniono na kwotę niecałych 10 mln dolarów. Węgrzy podjęli decyzję o wycofaniu i zmagazynowaniu sprzętu w 2010 roku, część z nich wylatała do 200 godzin. Flota samolotów MiG-29 była eksploatowana przez około 18 lat, ich następcami zostały wielozadaniowe samoloty bojowe Saab JAS-39C/D Gripen – są one leasingowane od rządu Szwecji.
Brak zainteresowania zakupem sprzętu na Węgrzech można tłumaczyć m.in. poprzez ograniczenie użycia MiG-ów-29 w Europie Centralnej. Obecnie są one eksploatowane w Polsce, Słowacji i Bułgarii – władze dwóch ostatnich państw podjęły już decyzje o ich zastąpieniu przez Lockheed Martin F-16V Block 72. Bratysława podpisała już międzyrządowe porozumienie LoA, a Sofia może dokonać tego jeszcze w bieżącym roku. Z kolei władze w Warszawie, coraz głośniej, wskazują na chęć zakupu F-35A Lightning II.
Ma to związek z faktem, że reprezentują wersję 9-12 (produkowaną na przełomie lat 80. i 90. XX wieku), a po wycofaniu zostały pozostawione na oddziaływanie czynników atmosferycznych.
(ŁP) | Foto: USAF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu