12 lipca br. komisja ds. sił zbrojnych Izby Reprezentantów Stanów Zjednoczonych przegłosowała kolejną poprawkę do budżetu Pentagonu na rok fiskalny 2024 (2024 NDAA – National Defense Authorization Act). Zakłada ona m.in. zwiększenie całkowitej puli zakupowej myśliwców wielozadaniowych Boeing F-15EX Eagle II ze 110 do 112 egzemplarzy.
Zapis dotyczący finansowania programu F-15EX mówi o zwiększeniu jego budżetu długofalowego o 30,6 miliona USD na rok fiskalny 2025. Dzięki tej kwocie, która dodana zostanie do zatwierdzonych w czerwcu br. 92 mln USD na wydatki długofalowe, siły powietrzne będą w stanie sfinansować zakup w 2025 r. dwóch dodatkowych egzemplarzy F-15EX. Razem z wymienionymi kwotami na wydatki długofalowe, całkowity budżet programu F-15EX na rok fiskalny 2024 ma wzrosnąć do 350 milionów dolarów. Jest to o 122 mln więcej niż pierwotnie wnioskowały USAF dla programu F-15EX na rok 2024.
Początkowo program zakupu myśliwców F-15EX Eagle II miał objąć pozyskanie 144 egzemplarzy. Na początku 2022 r., w projekcie budżetu na rok fiskalny 2023, USAF zapowiedziały, że pula zakupowa zostanie zmniejszona do 80 sztuk. W marcu 2023 r. sekretarz sił powietrznych Frank Kendall zapowiedział możliwość zwiększenia liczby F-15EX do 104 egzemplarzy. Obradująca w czerwcu br. komisja ds. sił zbrojnych Izby Reprezentantów poszła jeszcze dalej, proponując zakup dodatkowych sześciu F-15EX w ramach budżetu na rok fiskalny 2025. Tym samym całkowita liczba kupowanych F-15EX miała wzrosnąć do 110 egzemplarzy. Zgodnie z zapisem ostatniej poprawki, USAF będą mogły sfinansować zakup w roku fiskalnym 2025 aż 32 egzemplarzy F-15EX. Jest to o osiem więcej niż pozyskują zarówno w roku 2023 jak i 2024. Dzięki „hurtowym” zakupom w 2025 r., całkowita pula nabywanych F-15EX wzrośnie do 112 egzemplarzy.
Program F-15EX, z powodu problemów technicznych i błędów popełnionych przy budowaniu sześciu egzemplarzy transzy Lot 1B, jest już opóźniony przynajmniej o pół roku. Jak na razie, w 2021 r. siły powietrzne odebrały pierwsze dwa egzemplarze F-15EX. Biorą one udział w programie testów. F-15EX mają przede wszystkim zastąpić myśliwce F-15 Eagle będące na wyposażeniu dywizjonów myśliwskich lotnictwa gwardii narodowej (ANG). Zwiększenie liczby kupowanych F-15EX może pozwolić na wyposażenie w nowe myśliwce również innych jednostek. Legislatorzy nie ukrywają, że może tu chodzić konkretnie o bazujące w Selfridge ANGB, w Mount Clemens skrzydło 127th Wing lotnictwa gwardii narodowej stanu Michigan. Podlegający skrzydłu dywizjon myśliwski 107th Fighter Squadron posiada na wyposażeniu samoloty szturmowe A-10C Thunderbolt II. USAF planują całkowite wycofanie szturmowców A-10C ze służby do roku 2029. Większość dywizjonów A-10C ma „przesiąść się” na myśliwce 5. generacji F-35A Lightning II lub F-16 Viper. Części jednakże grozi rozwiązanie. Ewentualne wyposażenie dywizjonu 107th FS w myśliwce F-15EX może z pewnością zapewnić mu dalszą przyszłość.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Odnośnie tych obecnych 112 egzemplarzy, no to pamiętajmy również i o tym, iż lotnictwo izraelskie (IAF), właśnie złożyło wiążące zamówienie na 25 sztuk F-15EX. (Całkowicie niezależnie od tego ich zamówienia na 25 F-35I Adir.).