Śmigłowiec walki elektronicznej Mi--8MTPR-1 (wewnętrze oznaczenie producenta to Mi-8MTW-5PR), gdzie PR pochodzi od Pomiechowyj, Ryczag, czyli śmigłowiec zakłóceniowy z systemem Ryczag (dźwignia), jest przeróbką standardowego śmigłowca transportowego Mi-8MTW-5-1 produkcji zakładu w Kazaniu. System walki elektronicznej Ryczag-AW (Awiacjonnyj Wiertolotnyj; -AWE na eksport) jest przeznaczony do zakłócania stacji radiolokacyjnych kierowania ogniem przeciwlotniczych zestawów rakietowych przeciwnika, zapewniając tym samym osłonę własnych samolotów uderzeniowych, śmigłowców lub aparatów bezzałogowych. System może także zakłócać radary samolotów przeciwnika, tym samym osłaniając własne obiekty naziemne przed uderzeniami. System Ryczag-AW z aparaturą zakłóceniową L187A został opracowany przez Kałuski Instytut Naukowo-Badawczy Radiotechniki (KNIRTI) z Kaługi i jest produkowany i instalowany na śmigłowcach przez Kazański Zakład Optyczno-Mechaniczny (KOMZ) należący do Koncernu Technologii Radio-Elektronicznych (KRET).
Ładownia śmigłowca została podzielona na dwie części. W znacznie większej części tylnej umieszczona jest aparatura systemu Ryczag-AW, a w niewielkiej części przedniej mieści się stanowisko operatora systemu. Cztery anteny systemu są umieszczone po obu stronach kadłuba. Dwie przednie anteny to odbiorniki wykrywające pracujące stacje radiolokacyjne przeciwnika, określające ich typ oraz położenie. Dwie tylne anteny to nadajniki, wysyłające impulsy zakłócające pracę tych wykrytych radarów. W miejscu tylnego okna z każdej strony wbudowane są wyrzutnie termicznych nabojów zakłócających UW-26 dla zabezpieczenia śmigłowca przed atakiem pocisków z układem naprowadzania na podczerwień.
Według informacji KNIRTI, stacja zakłóceniowa L187A pracuje w zakresie częstotliwości 5,1 GHz do 11 GHz (długość fali 2,7-5,9 cm). Jednocześnie może być zakłócanych osiem celów znajdujących się w sektorze 45° w azymucie i 15° w kącie podniesienia, w odległości do 150 km; potencjał energetyczny wynosi 105 kW na każdy cel. Cała aparatura waży 1200 kg (według innych danych – 1400 kg), a śmigłowiec może patrolować w powietrzu przez 2,4 godziny.
System Ryczag-AW może pracować całkowicie automatycznie, bez udziału operatora, zgodnie z wcześniej założonym programem. W zakresie półautomatycznym operator wybiera zakres pracy i rodzaje zakłóceń, zaś w zakresie ręcznym – także ocenia sytuację i sam wybiera cele do zagłuszania. Oprócz operatora systemu, załogę śmigłowca stanowi dwóch pilotów i technik pokładowy, typowo dla śmigłowca Mi-8.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu