14 maja podczas corocznej, odbywającej się w Londynie, konferencji Sea Power, brytyjski sekretarz standu ds. obrony Grant Shapps poinformował o wzmocnieniu sił desantowych brytyjskiej floty pomocniczej RFA (Royal Fleet Auxiliary).
Brytyjski polityk poinformował o uruchomieniu finansowania budowany nowych okrętów desantowych przeznaczonych dla brytyjskiej Piechoty Morskiej (Royal Marines) znanych pod akronimem MMRS (Multi-Role Support Ship). Zgodnie z oświadczeniem zbudowane zostaną trzy okręty z opcją na kolejną trójkę. Co warte wspomnienia konieczność pozyskania tych jednostek wymieniona została w opracowanym, przez brytyjski rząd, w 2021 roku dokumencie o nazwie Defence in a Competitive Age.
Nie zostały ujawnione żadne bliższe dane taktyczno–techniczne nowych jednostek, poza faktem, że mają dysponować zarówno dużym lądowiskiem (o wytrzymałości umożliwiającej operowanie ciężkich śmigłowców transportowych Boeing CH-47C/D Chinook) jak i niecką doku. Okręty te mają być także w stanie transportować kontenery TEU oraz FEU. Co ciekawe, zgodnie z przyjętą koncepcją, MMRS ma być w stanie operować bez konieczności zapewnienia im bezpośredniej eskorty. Oznacza to że otrzymają one rozbudowane systemy samoobrony zarówno typu hard-kill (systemy uzbrojenia), jak i soft-kill (systemy walki elektronicznej).
Nie ujawniono póki co oficjalnych wizualizacji nowych jednostek desantowych, jednak firma BMT Group Ltd ujawniła odświeżoną grafikę opracowanego przez siebie projektu jednostek znanych jako Ellida. Wraz z zainicjowaniem budowy tych jednostek, w brytyjskich stoczniach w różnych stadiach budowy znajdować się będzie aż 28 okrętów różnych klas. Poza MRSS będzie to: osiem fregat Typu 26, pięć fregat Typu 31, cztery strategiczne okręty podwodne typu Dreadnought, dwa wielozadaniowe okręty podwodne typu SSN-AUKUS oraz trzy okręty wsparcia logistycznego typu FSS (Fleet Solid Support). Tak duże zamówienie dla Royal Navy możliwe jest dzięki zatwierdzeniu przez brytyjski rząd koncepcji zwiększenia wydatków na obronność do 2,5% PKB. Poziom ten osiągnięty ma zostać pod koniec bieżącej dekady. W tym samym dniu Grant Shapps poinformował, że dwa największe brytyjskie okręty desantowe typu Albion tj. Albion (L 14, w służbie od 19 czerwca 2003 roku) oraz Bulwark (L 15, w służbie od 10 grudnia 2004 roku) nie zostaną ani zakonserwowane ani też zezłomowane przed założonym 30-letnim okresem ich eksploatacji, który upływa w odpowiednio w 2033 i 2034 roku. MMRS docelowo zastąpić mają zarówno wspomniane już Albiony, jak i okręty typu Bay (trzy okręty w służbie od 2006 roku) oraz pojedynczego RFA Argus (w służbie od 1988 roku).
W trakcie tej samej konferencji Grant Shapps poinformował o przeznaczeniu do wycofania dwóch fregat typu Duke (Typ 23) tj.: HMS Argyll (F 231) oraz HMS Westminster (F 237). Przy czym pierwsza z wymienionych fregat zostanie odsprzedana koncernowi BAE Systems, gdzie będzie przeznaczona do testowania nowych rozwiązań.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu