Polska jest jednym z państw, w których liczba pracowników amerykańskiego potentata wzrasta w bardzo szybkim tempie. Firma zatrudnia w Polsce już ponad 1200 osób i nieustannie poszukuje nowych pracowników.
Obecność Boeinga w Polsce rozkłada się na trzy miasta. Biuro w Warszawie wspiera sprzedaż systemów obronnych. Gdańskie biuro, skoncentrowane na rozwoju oprogramowania i systemów zarządzania globalnymi bazami danych, wspiera całe portfolio cyfrowych usług Boeinga dla pilotów i linii lotniczych – mniej więcej co piąty lot na świecie wykorzystuje mapy nawigacyjne z Gdańska.
W Rzeszowie znajduje się centrum dystrybucyjne Boeing Distribution Services, które wspiera ponad 200 klientów z branży lotnictwa wojskowego i cywilnego, zaopatrując ich w części i specjalistyczne usługi. Jest ono drugim co do wielkości centrum logistycznym Boeinga w Europie, po centrum materiałów chemicznych i specjalnych w Henstedt-Ulzburg w Niemczech.
Na początku czerwca 2024 roku, Boeing oficjalnie otworzył biura inżynierskie we wszystkich trzech lokalizacjach. Główne biuro inżynieryjne Boeinga w Rzeszowie prowadzi szereg działań obejmujących dziedziny takie jak inżynieria mechaniczna i elektryczna. Zapewnia też bieżące wsparcie inżynieryjne klientów.
Oddział w Gdańsku, szeroko znany z rozwoju oprogramowania, specjalizuje się w inżynierii systemów i awioniki, opracowując zaawansowane technologie wykorzystywane w niemal wszystkich samolotach Boeinga. Z kolei zespoły w Warszawie koncentrują się na inżynierii produkcji i testowaniu materiałów, ściśle współpracując z Łukasiewicz – Instytutem Lotnictwa. Wszystkie lokalizacje zapewniają wsparcie inżynieryjne, a także rozwiązania dla szeregu programów komercyjnych i obronnych Boeinga.
Nowym punktem na mapie aktywności Boeinga w Polsce staje się także Poznań, w którym Wisk – spółka zależna firmy prowadząca badania nad elektrycznymi autonomicznymi taksówkami pionowego startu i lądowania, kupił zatrudniającą w Wielkopolsce kilkudziesięciu inżynierów i programistów firmę Verocel, odpowiadającą za weryfikację i walidację oprogramowania stosowanego w przemyśle lotniczym.
Boeing aktywnie współpracuje i rozszerza działalność z polskimi uniwersytetami i ośrodkami badawczymi, wspierając rozwój polskiego przemysłu lotniczego. W ramach partnerstw z polskimi uczelniami, Boeing funduje granty, oraz organizuje staże dla studentów, które dają im możliwość zdobycia praktycznego doświadczenia. Dzięki temu polscy studenci mają szanse na znalezienie pracy w firmie, oraz rozwijanie swoich karier w sektorze lotniczym zarówno w kraju, jak i za granicą.
W kwietniu 2024 roku, dzięki wsparciu Boeinga, na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, otwarto nową pracownię, w której znalazł się symulator Boeinga 737 MAX. Współfinansowany przez Boeinga symulator jest pierwszym urządzeniem tego typu na polskiej uczelni cywilnej. Został on zbudowany z myślą o kształceniu przyszłych inżynierów lotniczych, umożliwiając im poznawanie architektury systemów pokładowych samolotów oraz naukę budowy symulatorów. Globalna organizacja inżynierska firmy (Boeing Global Engineering), niedawno dodała Politechnikę Warszawską do prestiżowej listy 29 strategicznych partnerów uniwersyteckich spoza Stanów Zjednoczonych.
W 2023 roku Boeing i Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa podpisały umowę o bliskiej współpracy w obszarze projektowania inżynierskiego, analiz i projektów wspierających. Zakres ten może być w przyszłości poszerzony o dodatkowe programy uwzględniające badania i rozwój. Wspomniane wcześniej warszawskie biuro inżynierskie firmy w Warszawie znajduje się właśnie na kampusie Instytutu.
Boeing jest także aktywnym członkiem klastra Stowarzyszenie Grupy Przedsiębiorstw Przemysłu Lotniczego „Dolina Lotnicza”.
W 1989 r. nasz narodowy przewoźnik PLL LOT, wprowadził do eksploatacji dwa samoloty komercyjne 767-200ER oraz jeden 767-300ER. Z kolei w 2010 r. czarterowe linie lotnicze Enter Air wprowadziły do użytku dwa samoloty 737-400, a w 2012 r. linie PLL LOT jako pierwsze w Europie zamówiły model 787 Dreamliner. Dziś obie linie wykorzystują także najnowsze 737 MAX 8. Trzy maszyny rodziny 737, w tym dwie Boeing Business Jet 2 (BBJ2) i jedna 737-800NG są wykorzystywane przez polskie Siły Powietrzne do przewozu najważniejszych osób w państwie.
Boeing rozpoczął współpracę z polskim przemysłem lotniczym w 1992 r., kiedy to Wytwórnia Zespołów Kooperacyjnych (WZK) w Mielcu rozpoczęła produkcję drzwi do samolotów komercyjnych Boeing 757. Do 2005 r. z Polski dostarczono 3000 takich drzwi dla ponad 500 samolotów. Dziś WZK kontynuuje produkcję lotniczych komponentów do modeli 737 i 777. Ponadto zakłady Goodrich w Krośnie wytwarzają podwozia przednie do samolotów Boeinga, a zakłady Pratt & Whitney AeroPower w Rzeszowie dostarczają pomocnicze jednostki napędowe do samolotów 787 Dreamliner. Niemal każda maszyna komercyjna Boeinga posiada części i systemy wyprodukowane w Polsce.
Boeing bierze aktywny udział w procesie modernizacji Sił Zbrojnych RP, oferując szereg systemów ze swojego obronnego portfolio. W 2010 r. Polska stała się pierwszym europejskim klientem, który nabył ScanEagle, bezzałogowy system powietrzny od spółki zależnej Boeinga, Insitu. W 2018 r. Polska nabyła również system RQ-21A Blackjack.
\W sierpniu 2024 roku rząd RP podpisał umowę LOA na zakup 96 śmigłowców AH--64E dla Sił Zbrojnych RP wraz z pakietem uzbrojenia i obsługi technicznej. Została podpisana po tym, jak Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosiło zawarcie umowy offsetowej z Boeingiem. Obejmuje ona pozyskanie przez polski przemysł obronny, a konkretnie WZL-1 w Łodzi zdolności do przeprowadzania przeglądów, napraw oraz remontów polskiej floty śmigłowców Apache wraz z ustanowieniem programów szkoleniowych i wsparciem rozwoju laboratorium zaawansowanych konstrukcji kompozytowych Wojskowej Akademii Technicznej.
Boeing może dostarczyć wiele systemów wspierających rozbudowę potencjału SZ RP: ciężkie śmigłowce transportowe CH-47 Chinook, samoloty myśliwskie F-15EX, wczesnego ostrzegania i kontroli E-7, tankowania powietrznego KC-46 oraz morskie patrolowe P-8A. Boeing koncentruje się na współpracy z Polską Grupą Zbrojeniową (PGZ) i jej spółkami w celu dalszego rozwoju polskiego przemysłu obronnego.
Polska jest jedną z najszybciej rozwijających się i największych lokalizacji Boeinga w Europie, w której oprócz przedsięwzięć własnych, działają przemysłowi i akademiccy partnerzy firmy. Polska nie tylko oferuje umiejętności potrzebne do rozwoju biznesu w różnych dziedzinach – portfolio działań Boeinga prowadzonych i wspieranych w Polsce nieustannie rośnie z czego skorzysta lokalna gospodarka, a przede wszystkim krajowy ekosystem lotniczy – przemysł, ośrodki akademickie i badawcze.
Zobacz więcej w nowym wydaniu czasopisma Lotnictwo Aviation International >>
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu