27 września Royal Air Force oraz koncern BAE Systems poinformowali, że prototyp stacji radiolokacyjnej ECRS Mk 2 został oblatany na jednym z doświadczalnych egzemplarzy wielozadaniowego samolotu bojowego Eurofighter Typhoon.
Powyższe wydarzenie miało miejsce w ośrodku badawczo-rozwojowym BAE Systems w Lancashire w Wielkiej Brytanii. Rozpoczęcie prób w locie jest realizowane zgodnie z zakładanym harmonogramem – prototypowa stacja trafiła do BAE Systems w kwietniu ubiegłego roku. Do końca 2023 roku realizowano prace integracyjne urządzenia z konstrukcją samolotu oraz systemami pokładowymi. Pozytywne wyniki prób w locie mają do umożliwić zapoczątkowanie seryjnej modernizacji brytyjskich Eurofighterów, a także produkcję i dostawę stacji do fabrycznie nowych maszyn zamówionych m.in. przez Hiszpanię oraz Republikę Federalną Niemiec.
Radar ECRS Mk 2, dzięki swoim możliwościom, ma pozwalać na obserwację większego obszaru przestrzeni powietrznej, co z kolei ma umożliwić szybsze wykrywanie celów i możliwość ich likwidacji z użyciem kierowanych pocisków dalekiego zasięgu (m.in. MBDA Meteor). Dzięki swoim rozmiarom, według przedstawicieli konsorcjum Eurofighter GmbH, ma stanowić rozwiązanie bez innych odpowiedników w świecie zachodnim. Uzupełnieniem stacji radiolokacyjnej w samolotach Eurofighter jest także pasywny system optoelektroniczny Pirate.
Technologie i kompetencje uzyskane z rozwoju komponentów do samolotów Eurofighter mają być, zgodnie z deklaracjami, wykorzystane w przyszłości do budowy i rozwoju nowej generacji wielozadaniowych statków powietrznych. Mowa przede wszystkim o programie GCAS, w którym BAE Systems oraz Leonardo współpracują na poziomie przemysłowym.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu