Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Euronaval 2018 - Prezentacja A320MPA

Paryski Euronaval 2018 stał się okazją dla koncernu Airbus do zaprezentowania i upublicznienia szczegółów dotyczących odpowiedzi europejskiego giganta na sukcesy Boeinga w segmencie morskich samolotów patrolowych bazowania lądowego opartych na odrzutowych maszynach pasażerskich.

Na stoisku zaprezentowano model A320neo MPA, który ma stać się odpowiedzią na zapotrzebowanie państw NATO, a także spoza sojuszu, poszukujących nowego samolotu tej klasy. Obecnie niekwestionowanym liderem w powyższym segmencie pozostaje P-8 Poseidon, który zdobył już zamówienia ze strony Stanów Zjednoczonych, Indii, Australii, Wielkiej Brytanii oraz Norwegii. W kolejnych miesiącach spodziewane są kontrakty ze strony Nowej Zelandii, Republiki Korei oraz Arabii Saudyjskiej.

Wychodząc naprzeciw P-8 koncern Airbus prowadził analizy potrzeb potencjalnych klientów – przede wszystkim Francji oraz Niemiec. Dodatkowo ważnym elementem jest współpraca państw NATO (w tym Polski), które powołały grupę roboczą mogącą zaowocować wspólnym zakupem partii samolotów tej klasy. Podobnie jak Boeing Airbus w analizach wykorzystał samolot komunikacyjny rodziny A320, jednak kwestią pozostawała jedna niewiadoma, czy przyszły A320MPA będzie bazować na klasycznym płatowcu (którego montaż jest stopniowo wygaszany), używanych płatowcach klasycznych (mogących obniżyć koszty) bądź wersji NEO (II generacja A320, która obecnie wchodzi do eksploatacji wśród użytkowników cywilnych). Ostatecznie zdecydowano się na ostatnią z opcji, która może umożliwić działania marketingowe.

Airbus A320neo MPA ma bazować na rozwiązaniach, które wdrożono do eksploatacji na samolotach C295MPA Persuader. Dzięki możliwościom płatowca, MPA ma stanowić wielozadaniową odpowiedź dla użytkowników – obok roli samolotu patrolowego zdolnego do dozoru oraz zwalczania celów nawodnych i podwodnych, ma dysponować także możliwościami rozpoznawczymi i transmisji danych. Wzorem Amerykanów, także Airbus planuje część uzbrojenia umieścić w wewnątrzkadłubowej komorze na uzbrojenie. Dodatkowo przestrzeń ma zostać wykorzystana na montaż dodatkowych zbiorników paliwa, które zwiększą długotrwałość lotu.

(ŁP) Foto: Tomasz Grotnik
Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc