Zaloguj
reklama Helikon-Tex
reklama Helikon-Tex

Turcy wydłużą eksploatację F-16 Fighting Falcon

Turcy, chcąc zachować odpowiedni potencjał operacyjny lotnictwa wojskowego, uruchomili program MLU dla najstarszych F-16C/D Fighting Falcon. Fot. Siły Powietrzne Turcji

3 lutego władze tureckie poinformowały o uruchomieniu krajowego programu wydłużenia resursów najstarszych egzemplarzy wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon znajdujących się w eksploatacji w lotnictwie wojskowym tego kraju.

Powodem tego kroku jest wyrzucenie Turcji z programu wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35 Lightning II i wstrzymanie dostaw zamówionych maszyn. To właśnie one miały zastąpić najstarsze F-16C/D Fighting Falcon Block 30 (dostawy w latach 1987-90). Aby uzyskać czas na dostawy nowych następców władze tureckie zdecydowały się na uruchomienie krajowego programu MLU (Mid-Life Update). Ma on objąć m.in. wydłużenie resursów technicznych z 8000 do 12000 godzin, a także modernizację systemów pokładowych oraz integrację z nowymi wzorami uzbrojenia podwieszanego. Całość ma być realizowana siłami (przede wszystkim) krajowego sektora przemysłu obronnego, który dysponuje także kompetencjami w zakresie samolotów F-16 Fighting Falcon.

W ramach projektu zwiększenia potencjału przemysłowego Turcy na samym początku zakupów F-16C/D Fighting Falcon uzyskali amerykańską zgodę na ulokowanie w tym kraju linii montażu ostatecznego, która mieści się w zakładach Turkish Aerospace Industries. Obok dostaw na rynek lokalny, TAI odpowiadała także za część kontraktów eksportowych (m.in. do Egiptu). Dodatkowo był to jeden z kluczowych dostawców komponentów dla pozostałych linii montażowych - dostawy obejmowały elementy skrzydeł oraz sekcje kadłubów.

Łącznie w latach 1987-90 Turcja odebrała 43 egzemplarze F-16C/D Fighting Falcon Block 30 (w ciągu lat utracono przynajmniej cztery z nich). Są to najstarsze maszyny tego typu. Jednocześnie, podobnie jak pozostała część floty, są intensywnie eksploatowane w działaniach operacyjnych – m.in. jako wsparcie dla sił porządku publicznego walczących z Kurdami, nad Syrią oraz na pograniczu z Grecją. Obecnie wszystko wskazuje na to, że ich następcami zostaną wielozadaniowe samoloty TAI TF-X, które są rozwijane przez krajowy przemysł obronny z udziałem wybranych partnerów zagranicznych.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc