Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Rozpoczęcie szkoleń pracowników Rosomak S.A. w zakresie budowy i obsług pojazdów KLTV 4×4

W zakładach Rosomak S.A. w Siemianowicach Śląskich rozpoczęło się, prowadzone przez specjalistów firmy Kia Motors, szkolenia pracowników firmy w zakresie budowy i obsług wielozadaniowych pojazdów terenowych Kia Motors KLTV 4×4. Fot. Rosomak S.A.

6 maja w, należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, zakładach Rosomak S.A. z Siemianowic Śląskich zainaugurowano szkolenia pracowników firmy w zakresie budowy i obsług wielozadaniowych pojazdów terenowych Kia Motors KLTV 4×4.

Cykl potrwa trzy tygodnie, a polskich specjalistów szkolić będą pracownicy Kia Motors, producenta pojazdów.  Aktualnie realizowane szkolenie obejmie 21 osób, które mają uzyskać uprawnienia instruktorów załóg pojazdów (11) i instruktorów mechaników (10 osób). Po zakończeniu wszystkich zajęć przewidzianych w cyklu przeprowadzony zostanie egzamin, a ci którzy przejdą go pomyślnie otrzymają certyfikaty uprawniające do samodzielnego prowadzenia szkoleń.

Cykl potrwa trzy tygodnie, a obecnie realizowane szkolenie obejmie 21 osób, które mają uzyskać uprawnienia instruktorów załóg pojazdów i instruktorów mechaników. W szkoleniu wykorzystywane są specjalne stendy czterech głównych zespołów układu napędowego i przeniesienia napędu pojazdu (na pierwszym planie stend silnika), zakupione u południowokoreańskiego producenta pojazdów. Fot. Rosomak S.A.

Poza jednym z trzech dostarczonych w kwietniu pojazdów Pierwsze KLTV 4×4 już w Rosomak S.A. - Wydawnictwo militarne ZBIAM, instrukcjami, prezentacjami multimedialnymi i planszami, w szkoleniu wykorzystywane będą specjalne stendy czterech głównych zespołów układu napędowego i przeniesienia napędu pojazdu, które zostały zamówione przez Rosomak S.A. u producenta samochodów, a dotarły do Polski na początku kwietnia. Są to stendy szkoleniowe: silnika wysokoprężnego Hyundai D6EB, automatycznej skrzyni biegów Hyundai Powertech A8TR1, skrzyni rozdzielczej i osi napędowej. Zostały one wykonane w taki sposób, aby szkoleni mogli zapoznać się z budową danego zespołu, włącznie z demontażem, a także dokonać wymiany podzespołów i części oraz materiałów eksploatacyjnych (filtry, płyny).

Wyszkoleni instruktorzy Rosomak S.A. będą prowadzić serwis pojazdów podczas badań trakcyjnych i testów weryfikujących w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej z Sulejówka. Zaś w trzecim kwartale zaczną szkolić załogi LPR Legwan 4×4 przed przekazaniem pierwszej partii tych pojazdów wojsku. Fot. Rosomak S.A.

Wyszkoleni instruktorzy Rosomak S.A. będą prowadzić serwis pojazdów podczas badań trakcyjnych i testów weryfikujących spełnienie zadeklarowanych charakterystyk taktyczno-technicznych przez dwa pierwsze egzemplarze seryjne, które mają się rozpocząć w czerwcu, a ich wykonawcą będzie Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej z Sulejówka. W trzecim kwartale instruktorzy z siemianowickiej spółki zaczną szkolenie załóg LPR Legwan 4×4 przed przekazaniem pierwszej partii tych pojazdów wojsku. Obecnie planowane jest przeszkolenie 16 załóg liczących po cztery osoby (dowódca, kierowca, operator-zwiadowca, operator uzbrojenia) na poziomie podstawowym. Takie szkolenie powinno zająć trzy dni i będzie zakończone sprawdzianem praktycznym. Szerszy zakres będzie miało szkolenie wojskowych mechaników (poziomy 1, 2 i 3 obsługi, realizowane bezpośrednio w jednostce), stąd zająć ma pięć dni.

W 2025 r. Rosomak S.A. planuje rozpoczęcie szkolenie wojskowych instruktorów załóg, którzy będą przygotowywali żołnierzy bezpośrednio w jednostkach (ośrodkach szkolenia), wraz z przekazywaniem większych partii pojazdów. Szkolenie mechaników, ze względu na istniejąca (i planowaną do rozbudowy m.in. o specjalistyczne wyposażenie diagnostyczne) infrastrukturę Ośrodka Szkolenia Rosomak w Siemianowicach Śląskich, będzie nadal prowadzone w zakładach.

W 2025 r. Rosomak S.A. planuje rozpoczęcie szkolenie wojskowych instruktorów załóg, którzy będą przygotowywali żołnierzy bezpośrednio w jednostkach (ośrodkach szkolenia), wraz z przekazywaniem większych partii pojazdów. Szkolenie mechaników, ze względu na istniejąca i planowaną do rozbudowy infrastrukturę Ośrodka Szkolenia Rosomak, będzie nadal prowadzone w zakładach. Fot. Rosomak S.A.

Przypomnijmy, że 14 sierpnia 2023 r. Agencja Uzbrojenia zawarła z konsorcjum w składzie Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. i Rosomak S.A. umowę na dostawę „blisko 400” (nieoficjalnie 385) Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych (LPR) 4×4, których przekazanie zaplanowano na lata 2024‒2030. Obejmuje ona także pakiety, logistyczny i szkoleniowy, a jej wartość to ok. 1,2 mld PLN brutto. Bazą LPR będzie Legwan 4×4, czyli polska odmiana południowokoreańskiego lekkiego pojazdu terenowego Kia Motors KLTV 4×4, znanego także jako Raycolt. Początkowo pojazdy, jako platformy bazowe, mają trafiać do Polski z linii produkcyjnej z fabryki Kia w Republice Korei, a w Siemianowicach Śląskich być modyfikowane do standardu LPR i innych wyspecyfikowanych przez użytkowników. Na przestrzeni kolejnych lat planuje się transfer technologii i stopniowe zwiększanie zakresu produkcji pojazdu w Polsce. Obecnie trwają analizy dotyczące skali niezbędnych inwestycji związanych z uruchomieniem licencyjnej produkcji KLTV 4×4 w Rosomak S.A. zarówno jeśli chodzi o maszyny, jak i infrastrukturę budynków. Rozpoczęcie produkcji pojazdów siłami spółki z Siemianowic Śląskich i jej kooperantów planuje się w 2028 r.

Pierwsze trzy egzemplarze KLTV 4×4 dotarły do Rosomak S.A. 16 kwietnia, kilkanaście kolejnych płynie do Polski.  Szerzej o programie Legwan można przeczytać w kwietniowym numerze miesięcznika „Wojsko i Technika” Wojsko i Technika 4/2024 - Wydawnictwo militarne ZBIAM.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc