10 czerwca koncern Airbus poinformował o oblataniu pierwszego egzemplarza średniego samolotu transportowego A400M Atlas przeznaczonego dla nowego użytkownika – Kazachstanu.
Lot został zrealizowany w oparciu o fabryczną infrastrukturę, która znajduje się w Sewilli w Hiszpanii. Oblot to jeden z kluczowych elementów przed planowaną, na drugą połowę roku, dostawę od użytkownika. Samolot o numerze seryjnym 139 jest pierwszym z dwóch A400M Atlas, które zostały zakontraktowane przez władze Kazachstanu w 2021 roku. Po dostawie dołączą do rosnącej liczby lekkich samolotów Airbus C-295. Sprzedaż maszyn do tego azjatyckiego państwa była pierwszym sukcesem marketingowym programu od 2005 roku, kiedy cztery A400M sprzedano Malezji. Obecnie Kazachstan to jeden z dwóch nowych państw, które zamówiło średnie samoloty transportowe europejskiego producenta – w listopadzie 2021 roku dwa egzemplarzy zamówiła także Indonezja.
Obecnie program A400M Atlas obejmuje zamówienia na 178 spośród których dostarczono ponad 120 sztuk. Są one intensywnie eksploatowane przez użytkowników. Nie można wykluczyć, że w bieżącym roku program uzyska nowe sukcesy marketingowe. Airbus promuje powyższą konstrukcję na obszarze przede wszystkim Europy, Afryki oraz Azji. Należy pamiętać, że część komponentów do każdego A400M Atlas pochodzą z zakładów Airbus Poland w Warszawie.
W przypadku Kazachstanu nie można wykluczyć, że A400M Atlas pozwolą na zastąpienie średnich samolotów transportowych produkcji wschodniej. Polityka odejścia od sprzętu lotniczego produkcji rosyjskiej jest także widoczna na obszarze maszyn bojowych – pod koniec zeszłego roku pojawiły się pierwsze, prasowe, przecieki wskazujące, że władze tego kraju może zakupią pierwszą partię wielozadaniowych samolotów bojowych produkcji zachodniej.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu