19 listopada ministrowie obrony Francji, Republiki Federalnej Niemiec, Grecji, Włoch oraz Wielkiej Brytanii ogłosili uruchomienie projektu związanego z rozwojem możliwości operacyjnych. Celem jest opracowanie nowego, wielozadaniowego, śmigłowca transportowego, który ma pojawić się w strukturach sił zbrojnych w kolejnym dziesięcioleciu bieżącego wieku.
Projekt modernizacji floty wiropłatów transportowych jest jednym z kluczowych programów rozwoju sprzętowego państw NATO. Zgodnie z informacjami, większość z obecnie eksploatowanych wiropłatów tej klasy w armiach sojuszu wyczerpie swój resurs techniczny i potencjał modernizacyjny w latach 2035-40 i będzie potrzebować następcy. Inicjatywa pięciu wymienionych państw, ma stanowić fundament do realizacji projektu Next Generation Rotorcraft - najbliższe lata mają zostać spożytkowane na opracowanie wymagań taktyczno-technicznych oraz projektu kooperacji międzynarodowej. 19 listopada podpisano list intencyjny w tej sprawie.
Co ważne wymienione państwa realizują obecnie różne programy modernizacji parku sprzętowego floty śmigłowców. Francja, Republika Federalna Niemiec, Włochy oraz Grecja wdrażają do służby wielozadaniowe NHIndustries NH90. Z kolei władze Wielkiej Brytanii pracują obecnie nad następcą dla Westland Puma HC.2 - wśród rozważanych opcji wymienia się m.in. udział w amerykańskim programie FLRAA.
Z całą pewnością europejska inicjatywa powinna być poddana analizie także w Polsce, gdzie w ciągu najbliższych lat pojawi się konieczność wymiany sporej części floty śmigłowców wielozadaniowych. Mowa zarówno o PZL Świdnik W-3 Sokół, a także Mil Mi-8/17.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
FLRAA to bedzie maszyna bardzo nowatorska czy Airbus da radę jej dorównać jestem ciekaw
Czyżby NH90 spisali na straty? W mojej opinii NH90 jest świetnym helikopterem, tylko te koszty godziny lotu mnie przerażają. Ile w tym prawdy nie wiem, ale jeśli faktycznie państwa skandynawskie mają racje i godzina lotu kosztuje ich 20k $ to faktycznie coś jest nie tak.
Daniel J. to rzeczywiście podejrzene NH-90 to stosunkowo młoda konstrukcja a już budują następcę, w Australii miały kłopoty kiedyś jak pamiętam.
Za oceanem raczkują dwa programy śmigłowcowe które diametralnie zmienią obraz śmigłowca na polu walki jeżeli nie zostaną skasowane ze względu na koszty i moim zdanien to jest główna przyczyna dlaczego startuje ta inicjatywa