Zaloguj
reklama Helikon-Tex

Krok w stronę europejskiego konkurenta dla P-8 Poseidon

Wizja samolotu patrolowego Airbus A320MPA prezentowana w czasie salonu Euronaval 2018. Fot. Tomasz Grotnik

2 listopada francuska agencja zamówień wojskowych DGA poinformowała uruchomieniu fazy studium wykonalności europejskiego samolotu patrolowego bazowania lądowego, którego celem jest zdobycie części rynku zdominowanego obecnie przez amerykański Boeing P-8A Poseidon.

Francusko-niemiecki projekt ma na celu określenie możliwości zastąpienia dotychczas eksploatowanych maszyn tej klasy w obu państwach. Francuskie lotnictwo morskie wykorzystuje samoloty Dassault Aviation Atlantique 2, a niemieckie Lockheed Martin P-3C Orion. Obecna faza studialna ma objąć kluczowe systemy misji i uzbrojenia - wśród podmiotów zaproszonych do uczestnictwa wymienia się firmy Thales, Diehl, Hensoldt oraz ESG. Zgodnie z upublicznionym planem, druga faza prac studialnych ma rozpocząć się w 2021 roku i objąć producentów samolotów - przede wszystkim Airbus oraz Dassault.

Ważnym elementem projektu, szczególnie w jego międzynarodowych charakterze, jest obecnie kwestia wyboru następcy dla niemieckich P-3C Orion. Ze względu na zarzucenie programu modernizacji i utrzymania w służbie powyższych samolotów, rząd w Berlinie musi podjąć decyzję odnośnie przyszłości lotnictwa patrolowego do 2025 roku. W grę wchodzą dwie opcje – zakup fabrycznie nowych Boeing P-8A Poseidon bądź alternatywny wybór dostępnych rozwiązań europejskich (Airbus C295MPA bądź Rheinland Air Services ATR-72MPA). W przypadku wyboru opcji amerykańskiej, może to zaowocować zerwaniem współpracy z Francją.

Zarówno Francja i Republika Federalna Niemiec należą do grupy państw NATO, które w 2017 roku zainicjowały międzynarodowy program współpracy przy zakupie samolotów patrolowych bazowania lądowego. W powyższym projekcie uczestniczą (poza wymienioną dwójką) także Grecja, Włochy, Hiszpania, Turcja, Kanada oraz Polska. Jedną z propozycji, która m.in. była promowana w czasie wystaw zbrojeniowych w latach 2018-2019 jest możliwość budowy wyspecjalizowanego samolotu patrolowego na bazie pasażerskiego Airbus A320neo - powyższa koncepcja jest powieleniem pomysłu amerykańskiego, w którym Boeing jako bazę pod P-8A Poseidon wykorzystał cywilne rozwiązania modelu 737NG.

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

One comment on “Krok w stronę europejskiego konkurenta dla P-8 Poseidon”

  1. Zastanawia mnie jedynie dlaczego wybrali A320 do tego. Czy naprawdę aż tak dużo sprzętu tam jest napakowane? Moim skromnym zdaniem A220 jest lepszy, mniejszy, lecz zasięg w zasadzie taki sam (A320 neo ma zasięg o 100 km większy) i przez to nieco bardziej ekonomiczny. Boeing wybrał 737 bo to w zasadzie najmniejsza platforma w ich ofercie, Airbus zaś ma ofertę nieco szerszą.

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc