Zaloguj

Niemcy planują zakup nowych samolotów patrolowych

16 czerwca Ministerstwo Obrony Republiki Federalnej Niemiec poinformowało o zarzuceniu programu modernizacji samolotów patrolowych bazowania lądowego Lockheed Martin P-3C Orion na rzecz zakupu fabrycznie nowych maszyn tej klasy. 

Dokumentacja, która została przygotowana dla parlamentarnej komisji obrony, wskazuje, że z ekonomicznego punktu widzenia lepiej zakupić fabrycznie nowe samoloty niż inwestować w osiem obecnie eksploatowanych (i odkupionych z holenderskich nadwyżek sprzętowych) P-3C Orion. W ciągu ostatnich lat Niemcy zainwestowali w ich modernizację około 200 mln dolarów, które pochłonęły projekty realizowane poprzez amerykańską procedurę FMS.  

Faza analityczno-koncepcyjna ma objąć konstrukcje dostępne na rynku – Airbus C295MPA, Rheinland Air Service RAS-72 (bazujący na turbośmigłowym samolocie komunikacji regionalnej ATR-72) oraz Boeing P-8A Poseidon. Nie można wykluczyć, że do powyższej grupy dołączy (promowany w Niemczech w 2018 roku) Kawasaki P-1, a także znajdujący się w fazie koncepcyjnej Lockheed Martin C-130MPA Super Hercules. 

Co ważne Niemcy należą do grupy państw NATO, które współpracują przy pracach związanych z zakupem nowej generacji samolotów patrolowych bazowania lądowego. Powyższa inicjatywa została zapoczątkowana w czerwcu 2017 roku – obok Niemiec w grupie znajdują się Francja, Grecja, Hiszpania, Włochy oraz Turcja. W lutym 2018 roku do powyższej inicjatywy dołączyły Polska oraz Kanada. Biorąc pod uwagę liczbę, potencjalnie, kupowanych wspólnie samolotów potrzeby grupy są bacznie obserwowane przez głównych producentów - Boeinga (P-8A Poseidon) oraz Airbusa. Ten drugi rozważa opracowanie, na bazie odrzutowego samolotu pasażerskiego A320neo, maszyny patrolowej (wzorem P-8A Poseidon).  

W ostatnich miesiącach Ministerstwo Obrony Republiki Federalnej Niemiec podpisało międzyrządową umowę LOA dotyczącą zakupu sześciu wielozadaniowych samolotów transportowych Lockheed Martin C-130J Super Hercules, a także rekomendowało zakup 45 bojowych Boeing F/A-18E/F Super Hornet/Growler (30 wielozadaniowych i 15 przełamania obrony powietrznej E/A-18G Growler). Powyższe decyzje pokazują, że Berlin stara się kupować sprzęt w Europie oraz w Stanach Zjednoczonych. 

(Łukasz Pacholski) Foto: Łukasz Pacholski
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc