Zaloguj
reklama Świdnik
reklama Świdnik
reklama Świdnik
reklama Świdnik

Nowa nadbudówka do spalonej rosyjskiej korwety

Fot. TASS

14 listopada na kadłubie, budowanej w stoczni Siewiernaja Wierf’ w Sankt Petersburgu, korwety Prowornyj projektu 20385 posadowiono zespół nowo wykonanych nadbudówek. Ta nietypowa operacja związana była z koniecznością usunięcia skutków pożaru, który wybuchł wewnątrz oryginalnej nadbudówki Prowornego 17 grudnia 2021 roku.

Po kilku godzinach ogień niemal doszczętnie strawił tę cześć okrętu. Mimo poważnego przebiegu zdarzenia, po analizie stanu kadłuba, okazało się że dzięki ukończonej już wówczas izolacji przeciwpożarowej, nie odniósł on poważniejszych uszkodzeń. Stąd też podjęto decyzję o usunięciu resztek spalonych nadbudówek i wykonania od podstaw nowych. 14 kwietnia bieżącego roku umowę na wykonanie od nowego zespołu nadbudówek dla korwety podpisał zakład Sriednie-Niewskij sudostroitielnyj zawod z Pontonnego pod Petersburgiem.

Prowornyj podobnie jak wiele innych okrętów budowanych dla Wojenno-Morskogo Fłota (WMF) cierpi z powodu poważnych opóźnień. Jego budowa zainicjowana została bowiem już 25 lipca 2013 roku, to formowanie kadłuba rozpoczęto w maju 2016 roku, a wodowanie odbyło się dopiero we wrześniu 2019 roku. O ile początkowo planowano przekazać okręt odbiorcy pod koniec bieżącego roku, tak teraz termin ten przesunięto co najmniej na końcówkę 2026 roku.

Na chwilę obecną jedynym przedstawicielem projektu 20385 jest prototypowy Griemaszczij (337), który od 29 grudnia 2020 roku wchodzi w skład 114. Brygady okrętów obrony rejonu wodnego Flotylli Kamczackiej, Floty Oceanu Spokojnego z miejscem stałej dyslokacji w bazie morskiej w Pietropawłowsku Kamczackim. Korwety proj. 20385 legitymują się wypornością pełną 2430 ton przy wymiarach 106,3 (92,0 na LW) x 13,0 (11,1 na LW) x 3,7 m (7,95 z gruszką dziobową). Napęd skonfigurowany w układzie CODAD składa się z czterech silników wysokoprężnych Kołomienskij Zawod 16D49 o łącznej mocy 15300 kW. Umożliwia on osiągnięcie prędkości maksymalnej 27 i ekonomicznej 14 węzłów. Przy tej ostatniej zasięg wynosi 4000 Mm.

Najważniejszym systemem elektronicznym jaki trafia na korwety proj. 20385 jest system radiolokacyjny Zasłon, którego anteny ścianowe wkomponowane zostały w strukturę masztu skrzynkowego. W odróżnieniu od swoich „krewnych” tj. korwet proj. 20380, których notabene proj. 20385 jest najbardziej zaawansowanym rozwinięciem, okręty wyposażono w ośmiokomorowy zespół uniwersalnych wyrzutni pionowych 3S14 UKSK. Można z niej wystrzeliwać m.in. pociski rakietowe systemu Kalibr-NK (w tym manewrujące 3M14), hipersoniczne pociski przeciwokrętowe 3M22 Cyrkon lub supersoniczne 3M55 Oniks.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc