Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kadłuby fińskich patrolowców powstaną w Polsce

Fot. Meyer

21 grudnia fińska stocznia Meyer Turku Oy poinformowała o wyborze podwykonawców przy realizacji budowy dwóch jednostek patrolowych dla fińskiej straży granicznej (Rajavartiolaitos) w ramach programu Vartiolaiva 2025.

W ramach zawartych umów kadłuby obu jednostek zbuduje polska spółka Baltic Operator z Gdańska (część Grupy Przemysłowej Baltic), podczas gdy za wykonanie i instalację nadbudówek oraz wyposażenie okrętów odpowiedzialna będzie fińska stocznia Uudenkaupungin Työvene Oy z miejscowości Uusikaupunki. Za ostateczną ich konfigurację odpowiada już stocznia Meyer Turku Oy.

Projekt bazować ma na zmodyfikowanych planach wprowadzonego do służby 10 maja 2014 roku patrolowca Turva. Nowe jednostki mają legitymować się nie gorszymi niż Turva możliwościami żeglugi w rejonach zalodzonych (zdolność kruszenia lodu o grubości do 80 cm) oraz uciąg na palu nie mniejszy niż 100 ton. Program Vartiolaiva 2025 zainicjowano już w 2019 roku a jego celem jest pozyskanie dwóch pełnomorskich, wielozadaniowych, jednostek patrolowych które w zastąpić mają trzy najstarsze  okręty w tym dwa typu Tursas (Tursas i Uisko, w służbie od 1986 roku, gruntownie zmodernizowane w 2004 roku) oraz pojedynczego Merikarhu (w służbie od 1994 roku) które zbliżają się do końca swojej docelowej normy eksploatacji.

Nowe jednostki dla Rajavartiolaitos projektowane są z myślą o przebywaniu w morzu przez ponad 300 dni w skali roku przez następne 30 lat (mają bowiem służyć aż do 2050 roku). Umowa na rozpoczęcie prac projektowych, przez wybranego 16 sierpnia 2021 roku wykonawcę w postaci stoczni Meyer Turku Oy, podpisana została 29 czerwca bieżącego roku. Pierwsza jednostka ma zasilić szeregi straży granicznej w 2025 roku a kolejny rok później. Na realizację programu Vartiolaiva 2025 rząd w Helsinkach zabezpieczył kwotę 448 mln EUR. Spośród niewielu ujawnionych danych, nowe okręty mają się legitymować wymiarami 98 x 17,6 x 5,1 m. Ich napęd ma mieć moc 12 MW a na topie masztu głównego zainstalowana zostanie antena systemu radiolokacyjnego Hensoldt TRS-3D.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc