Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Japońskie Morskie Siły Samoobrony mają nowy okręt podwodny

Japonia włączyła do służby nowy okręt podwodny. Fot. JMSDF

9 marca w stoczni Mitsubishi Heavy Industries Ltd. w Kobe odbyła się uroczystość podniesienia bandery i włączenia do składu Japońskich Morskich Siły Samoobrony okrętu podwodnego Taigei. Obecnie to największa jednostka tej klasy zbudowana dla sił morskich Nipponu i jedna z największych na świecie.

Okręt podwodny Taigei (SS 513, nazwa znaczy „wielki wieloryb”) jest prototypem nowej serii jednostek tej klasy, budowanych dla Japońskich Morskich Siły Samoobrony. Typ 29SS stanowi rozwinięcie poprzedników, serii Sōryū, w szczególności ostatniej jej pary – Ōryū i Tōryū, wyposażonych w baterie złożone z ogniw Li-Ion, zamiast dotychczasowych kwasowo-ołowiowych. Zrezygnowano przy tym z systemu napędowego, działającego bez dostępu powietrza atmosferycznego AIP (Air Independent Propulsion), w skład którego wchodziły cztery silniki Stirlinga typu V4-275R, produkowane przez Kawasaki na licencji szwedzkiego Kockumsa. To pierwsze na świecie konwencjonalne okręty podwodne wyposażone w ten rodzaj baterii akumulatorów do magazynowania energii elektrycznej zasilającej główny silnik napędowy i inne odbiorniki, gdy jednostka jest w zanurzeniu. System sprawdził się i jest teraz standardem w nowo budowanych okrętach podwodnych typu 29SS.

Stępkę Taigei położono w stoczni Mitsubishi Heavy Industries w Kobe 16 marca 2018 roku. Jego wodowanie i chrzest odbyły się 4 października 2021 roku.

Kształt kadłuba i układ zewnętrzny jednostek typu Taigei są niemal identyczne jak na serii Sōryū, ale nowe urządzenia i systemy spowodowały wzrost wyporności o około 100 ton. Okręty typu 29SS wypierają na powierzchni ponad 3000 ton i mierzą 84,5×9,1×8,5 m. Załogę tworzy około 70 ludzi. Uzbrojenie stanowi sześć 533,4 mm wyrzutni HU-606 do torped ciężkich Mitsubishi Heavy Industries typów 89 i 18 oraz pocisków przeciwokrętowych Boeing UGM-84 Harpoon.

Prototypowy Taigei ma być wykorzystywany w charakterze jednostki testowej nowych systemów. Chodzi m.in. o systemy hydrolokacyjne i generatory spalinowo-elektryczne z nowym masztem powietrznym (chrapami), o poprawionych parametrach pracy w stosunku do poprzedników (obniżenie poziomu hałasu, zwiększenie sprawności). Tymczasem 14 października 2021 roku w stoczni Kawasaki Heavy Industries w Kobe zwodowano Hakugei (SS 514, pol. białucha arktyczna), pierwszy okręt seryjny typu 29SS.

Szerzej o historii rozwoju powojennych okrętów podwodnych Japonii można przeczytać w „Wojsku i Technice” 12/2021.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc