Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Japonia: drugi okręt podwodny z bateriami litowo-jonowymi podniósł banderę

Podniesienie bandery na okręcie podwodnym Tōryū. Fot. JMSDF

24 marca w Porcie Wojennym w Kobe w prefekturze Hyōgo podniesiono banderę Japońskich Morskich Sił Samoobrony na okręcie podwodnym Tōryū. Jednostkę przydzielono do 6. Dywizjonu Okrętów Podwodnych 2. Flotylli bazującej w Yokosuce w prefekturze Kanagawa, na wyspie Honsiu.

Tōryū (SS 512) to 12. i ostatni okręt typu Sōryū (16SS), a jednocześnie druga jednostka zmodyfikowanego podtypu Ōryū (27SS), odróżniającego się od poprzedników zamianami w systemie napędowym. Zastosowano na nich baterie litowo-jonowe, które zastąpiły klasyczne ogniwa kwasowo-ołowiowe. Nowe baterie zostały opracowane i są produkowane przez firmę GS Yuasa International Ltd. z Tokio. Oba okręty wyposażono w baterie złożone z 672 ogniw Li-Ion, zamiast dotychczasowych 480 kwasowo-ołowiowych. Zrezygnowano przy tym z systemu AIP (Air Independent Propulsion), w skład którego wchodziły cztery silniki Stirlinga typu V4-275R, produkowane przez Kawasaki na licencji szwedzkiego Kockumsa. To pierwsze na świecie konwencjonalne okręty podwodne wyposażone w ten rodzaj baterii akumulatorów do magazynowania energii elektrycznej zasilającej główny silnik napędowy i inne odbiorniki, gdy jednostka jest w zanurzeniu.

Stępkę Tōryū położono 27 stycznia 2017 r. w stoczni Kawasaki Heavy Industries w Kobe, natomiast wodowanie odbyło się 6 listopada 2019 r. Nazwa okrętu oznacza walczącego smoka. Jednostka kosztowała 69 mld JPY (ok. 530 mln EUR).

Okręty typu Sōryū to jedne z największych na świecie jednostek konwencjonalnych tej klasy. Wypierają na powierzchni 2950 ton, pod wodą 4100 ton i mierzą 84×9,1×8,5 m. Prędkość nawodna wynosi 13, a podwodna 21 węzłów. Uzbrojenie stanowi sześć 533,4 mm wyrzutni HU-606 do torped Mitsubishi Heavy Industries typu 89 i pocisków przeciwokrętowych Boeing UGM-84 Harpoon.

Obecnie w stoczni Mitsubishi Heavy Industries w Kobe trwa budowa dla Morskich Sił Samoobrony pierwszego okrętu podwodnego nowego typu Taigei (29SS). Zwodowano go 14 października 2020 r. i jest wyposażany. Otrzymał również baterie Li-Ion. Ma wejść do służby w przyszłym roku.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Japonia: drugi okręt podwodny z bateriami litowo-jonowymi podniósł banderę”

  1. W Orce nie powiniśmy się ograniczać do trzech ofert z Europy jest Japonia jeszcze no i Korea Południowa jedyny kraj poza Francją który dysponuje własnymi pociskami manewrującymi odpalanymi z pod wody.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc