Zaloguj

Thales i Mitsubishi opracują sonar przeciwminowy

Model pojazdu podwodnego OZZ-5 z sonarem przeciwminowym. Fot. MHI

Francja i Japonia podpisały porozumienie o współpracy projektowej. Dotyczy ono drugiej fazy projektu, podczas której Thales i Mitsubishi Heavy Industries (MHI) opracują dwuczęstotliwościowy demonstrator sonaru do wykrywania min, funkcjonujący na pokładzie autonomicznego pojazdu podwodnego AUV.

W odpowiedzi na wciąż aktualne zagrożenie, jakie stwarzają miny, częściowo lub całkowicie zakopane w akwenach przybrzeżnych, DGA i ATLA podjęły decyzję o współpracy w celu zbadania wydajności technologii sonarowej o podwójnej częstotliwości. To innowacyjne rozwiązanie zagwarantuje bezpieczeństwo na morskich szlakach handlowych i dostępie do morza oraz zabezpieczy duże kluczowe porty.

Thales, jako światowy lider w projektowaniu systemów przeciwminowych, z ponad 300 rozwiązaniami na całym świecie, dostarczy niezbędną wiedzę specjalistyczną w zakresie przetwarzania sonaru. Ponadto udostępni sonar najnowszej generacji z syntetyczną aperturą o wysokiej częstotliwości – SAMDIS – służącą do uzyskiwania obrazów nieruchomych obiektów. MHI dostarczy sonar z syntetyczną aperturą niskiej częstotliwości oraz autonomiczny pojazd podwodny OZZ-5.

Integracja sonarów wysokiej i niskiej częstotliwości, w połączeniu z funkcją automatycznego wykrywania i klasyfikowania min, nie tylko zwiększy możliwości i wydajność sonaru, ale także dostarczy więcej szczegółów z obrazowania terenu. Innowacyjne rozwiązanie Thalesa i MHI będzie zdolne do wykrywania, klasyfikowania i lokalizowania wszystkich typów min, od całkowicie zakopanych po miny denne.

Umowa została podpisana na pięć lat. Oprócz projektowania, rozwoju i integracji sonaru z syntetyczną aperturą o podwójnej częstotliwości zaplanowano testy morskie w Japonii i we Francji.

- Może to być bardzo ciekawe rozwiązanie dla Bałtyku, na którym wciąż mamy składowiska min oraz amunicji z okresu II wojny światowej, co stanowi zagrożenie dla nie tylko ludzi, ale także dla ekologii Morza Bałtyckiego. Z taką technologią łatwo będzie je zlokalizować, a następnie sklasyfikować, celem późniejszej neutralizacji. Marynarka Wojenna RP wchodzi w fazę modernizacji, więc będziemy ją informować o rozwoju japońsko-francuskiej współpracy. Wierzymy, że taki sonar sprawdziłby się również na Morzu Bałtyckim – mówi Marcin Czępiński, Thales Polska.

Źródło: Thales.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc