Advanced Acoustic Concepts, spółka zależna korporacji Thales, dostarczyła pierwszy sonar CAPTAS-4 przeznaczony do instalacji na przyszłej fregacie USS Constellation, powstającej dla Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych.
Firma Advanced Acoustic Concepts dostarczyła pierwszy komplet instalacji sonaru holowanego CAPTAS-4 do głównego wykonawcy programu fregat typu Constellation, firmy Fincantieri Marinette Marine, 12 października 2023 roku, przed czasem określonym w kontrakcie. Umowę w sprawie produkcji sonarów CAPTAS-4 podpisały Advanced Acoustic Concepts i Fincantieri Marinette Marine w maju 2022 roku. Fincantieri Marinette Marine w porozumieniu z US Navy wybrała ten system, jako odpowiedni do poszukiwania, klasyfikacji i identyfikacji cichych, konwencjonalnych okrętów podwodnych.
Oprócz dotychczas zamówionych dwóch systemów (do USS Constellation FFG 62 i USS Congress FFG 63), w ramach obecnego kontraktu może zostać dostarczonych osiem dodatkowych kompletów CAPTAS-4. W tej perspektywie, w kwietniu tego roku Advanced Acoustic Concepts zakończy budowę nowego zakładu produkcyjnego CAPTAS-ów, położonego w ich obecnej lokalizacji w pobliżu Uniontown w Pensylwanii, gdzie odbędzie się montaż końcowy, integracja i testy akceptacyjne zestawów od nr 2 do 10.
Rodzina CAPTAS obejmuje serię sonarów o zmiennym zanurzeniu, pracujących na niskiej częstotliwości, przeznaczonych do poszukiwania okrętów podwodnych i nawodnych. CAPTAS-4 dostarczony Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych jest największą instalacją o najlepszych osiągach. Został przetestowany w szerokim zakresie warunków operacyjnych, między innymi przez francuską Marine nationale (fregaty FREMM), brytyjską Royal Navy (zmodernizowane fregaty typu 23 Duke) i włoską Marina Militare (fregaty FREMM). W latach 2020, 2021 i 2022 francuskie fregaty typu FREMM wyposażone w system CAPTAS-4, zdobywały prestiżową Hook'Em Award (pol. złap ich na haczyk), amerykańską nagrodę za doskonałość przyznawaną za najlepsze osiągnięcia w zakresie zwalczania okrętów podwodnych w trakcie ćwiczeń w obszarze działania 6. Floty US Navy.
CAPTAS-4 wykorzystuje nośnik holowany z czterema pierścieniowymi przetwornikami piezoelektrycznymi, pracującymi w trybie aktywnym na niskich częstotliwościach, oraz pasywną holowaną antenę liniową do odbierania sygnałów odbitych. System zapewnia wykrywanie okrętów podwodnych z dużych odległości, nawet 60 km, zależnie od lokalnych warunków hydrologicznych.
Nieco mniejsza (lżejsza) instalacja Thales CAPTAS-2 trafi też na prototypową fregatę projektu 106 Miecznik, przyszłego ORP Wicher. To, czy znajdzie się on też na parze jednostek seryjnych, zależy od prób pierwszego okrętu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu