Zaloguj

Japońskie Morskie Siły Samoobrony czekają na nowe sonary przeciwminowe

Model autonomicznego podwodnego pojazdu przeciwminowego OZZ-5. Fot. Tomasz Grotnik

Thales i Mitsubishi Heavy Industries podpisały kontrakt na dostawę sonarów z syntetyczną aperturą o wysokiej częstotliwości SAMDIS do wyposażenia autonomicznych bezzałogowych pojazdów podwodnych OZZ-5, przeznaczonych do wykrywania min morskich przez okręty Japońskich Morskich Sił Samoobrony.

Thales opracuje i dostarczy sonar z syntetyczną aperturą o wysokiej częstotliwości HFSAS (High Frequency Synthetic Aperture Sonar) przeznaczony do wykrywania min morskich i mapowania dna, określany jako SAMDIS (Synthetic Aperture & Mine Detection Imaging Sonar). Natomiast Mitsubishi Heavy Industries (MHI) zintegruje go z produkowanym przez siebie bezzałogowym autonomicznym pojazdem podwodnym OZZ-5.

Ten posłuży okrętom Japońskich Morskich Sił Samoobrony - nie tylko przeciwminowym, ale i najnowszym fregatom typu 30FFM - do wykrywania i klasyfikacji min dennych oraz innych obiektów niebezpiecznych, jak też min częściowo zagrzebanych w osadach dennych. Dzięki nim wspomniane fregaty i inne okręty eskortowe będą mogły w misjach międzynarodowych, bez wsparcia własnych specjalizowanych jednostek przeciwminowych, unikać podwodnego zagrożenia. Ponadto OZZ-5 będą zintegrowane z japońskim sonarem niskiej częstotliwości LFSAS (Low Frequency Synthetic Aperture Sonar). Taka konfiguracja umożliwi załogom na okrętach zdalne wykrywanie i klasyfikację różnego rodzaju obiektów niebezpiecznych niezależnie od warunków panujących na danym akwenie.

Wraz z HFSAS Thales dostarczy system AuDC (Automatic Detection and Classification), którego zadaniem jest wstępne typowanie zlokalizowanych celów i ich klasyfikacja, co pozwoli odciążyć operatorów, jak też przyspieszy proces sprawdzania akwenu pod kątem zagrożenia minowego.

OZZ-5 ma 4 m długości, średnicę kadłuba 533 mm, napęd elektryczny zapewniający prędkość maksymalną do 7 węzłów, zasilany bateriami pozwalającymi wykonywać misje trwające 9 godzin przy prędkości średniej 4 węzłów. Wyposażono go m.in.: w sonar do wykrywania przeszkód, log dopplerowski i system nawigacji inercyjnej.

Pojazd jest produkowany od 2017 r. Umowa z Thalesem poszerza jego możliwości, jak też może ułatwić wejście MHI na rynki zagraniczne uzbrojenia. Chodzi nie tylko o najnowszą wersję OZZ-5, ale także systemy poszukiwania okrętów podwodnych.

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc