12 października holenderski odpowiednik Najwyższej Izby Kontroli, Narodowe Biuro Audytu, opublikowało raport dotyczący procesu zakupu nowych okrętów podwodnych, które mają zastąpić obecnie eksploatowane jednostki typu Walrus.
Najważniejszym wnioskiem tego dokumentu jest, zdaniem audytorów, niedoszacowanie kosztów projektu - według specjalistów budżet (obejmujący zakup, eksploatację i utrzymanie przez okres 30 lat) należy powiększyć o przynajmniej 730 mln euro. Co ciekawe, Ministerstwo Obrony, od 2016 roku, zwiększyło zakładany budżet o 1,16 mld euro – zakup nowych okrętów podwodnych o największy program modernizacyjny od czasu podpisania kontraktu na wielozadaniowe samoloty bojowe Lockheed Martin F-35A Lightning II. Powodem tego typu różnic, są m.in. nie ujęcie w planie finansowym kosztów szkolenia obecnych załóg okrętów typu Walrus, a także personelu służb technicznych.
Obecnie procedura znajduje się na etapie B, który obejmuje przekazanie informacji przedstawicielom parlamentu, a także dalsze prace studialne. W przyszłym roku zaplanowano przejście do kolejnego etapu, w którym zostaną zaproszeni trzej zainteresowani do składania ofert – przypomnijmy mowa o koncernach stoczniowych Naval Group, Saab Kockums oraz tkMS. Zgodnie z ustalonym harmonogramem, pierwszy nowy okręt ma zostać przekazany Marynarce Wojennej Holandii w 2028 roku.
Zdaniem audytorów, program naraża bezpieczeństwo Holandii oraz podważa zobowiązania sojusznicze. Według analiz, przez najbliższe dziesięć lat nie będzie możliwości przygotowania trzech (z czterech) okrętów podwodnych do jednoczesnych działań operacyjnych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu