Zaloguj

Wojskowa motoryzacja na Eurosatory 2016 cz. II

Czteroosiowy MZKT-600203 podczas pokazu dynamicznego. Jak przystało na terenową ciężarówkę, deszcz i błoto nie są mu straszne.

Czteroosiowy MZKT-600203 podczas pokazu dynamicznego. Jak przystało na terenową ciężarówkę, deszcz i błoto nie są mu straszne.

W drugiej części artykułu omawiającego nowości rynku militarnej motoryzacji w zakresie pojazdów średniej i ciężkiej klasy tonażowej na tegorocznym paryskim salonie Eurosatory prezentujemy premiery firm: Daimler – Mercedes-Benz, RMMV MAN, Volat i BMC.

Daimler – Mercedes-Benz

Mercedes przygotował pełny przekrój swojej oferty, skierowanej do sektora wojskowego i obejmującej gamę aut różnych klas i typów, nadających się w różnym stopniu do zmilitaryzowania. W Paryżu, w interesujących nas klasach tonażowych, wystawiono m.in.: Arocs 2643 LS 6×4 – 3-osiowy ciągnik siodłowy; Actros 4661 AS 8×8 – 4-osiowy ciężki ciągnik siodłowo-balastowy; Zetros 3643 AS 6×6 – 3-osiowy terenowy ciągnik siodłowy; Unimog U5000 ze składanym dachem i zabudową w formie platformy; Unimog U4023 z demontowalną zabudową medyczną „Paramedic” austriackiego przedsiębiorstwa Empl Fahrzeugwerk; Sprinter 319 CDI 4×4 do przewozów pasażerskich.
Żadnych wybitnie ciekawych i będących światowymi premierami wariantów niemiecki koncern zatem nie pokazał. Szczególnie rozczarował brak głębszego zmilitaryzowania przedstawicieli serii Arocs.
De facto, w porównaniu z ekspozycją sprzed dwóch lat, nastąpił nawet pewien regres. Na pytanie o przyczyny tej sytuacji wysoki rangą przedstawiciel firmy nie ukrywał, że ekspozycja w Paryżu jest odbiciem obecnie realizowanych kontraktów. Wobec braku spektakularnych sukcesów rynkowych, trudno oczekiwać, że przy dzisiejszej tendencji do cięcia kosztów firma zdobędzie się na przygotowanie jakiegoś ciekawego demo. Sześć lat temu taką rolę pełnił samochód z integralnie opancerzoną kabiną-kapsułą, jako pierwszą spełniającą czwarte poziomy zarówno dla ochrony balistycznej, jak i przeciwminowej. Z tym projektem Niemcy wiązali duże komercyjne nadzieje. Niestety, delegacje przychodziły, oceniały, doceniały i – po namyśle – ostatecznie rezygnowały z zakupu i to pomimo iż wyniki wielu testów okazywały się być niezwykle zachęcające. Dlatego Mercedes stał się bardzo ostrożny w budowaniu prototypów aut bez podpisania umowy z konkretnym odbiorcą.
W tym roku z klasy tonażowej ciężkiej pochodziły zaledwie trzy samochody. Najbardziej interesującą był ciężki ciągnik siodłowo-balastowy Actros 4661 AS 8×8. Co ciekawe, znajduje się on już u schyłku swojego rynkowego życia, gdyż pochodzi jeszcze z poprzedniej generacji wyrobów. Najnowszy ciężki ciągnik siodłowo-balastowy – Arocs SLT wciąż bowiem oficjalnie nie doczekał się zmilitaryzowanej odmiany.
Actros 4661 AS 8×8 należy do pojazdów, których dotąd powstało ponad 500 000, eksploatowanych przez ponad 50 armii. Podstawowymi wyróżnikami tego auta w tej konfiguracji są: dopracowana konstrukcja, wysoka mobilność taktyczna, wysoka ładowność i zdolność przewozowa, pozwalająca na tworzenie nawet przeszło 200-tonowych zestawów, dobre warunki pracy załogi oraz połączenie wysokiej skali produkcji ze zindywidualizowaniem konfiguracji dzięki daleko posuniętej modułowości. Do tego dochodzi pełne, globalne wsparcie eksploatacyjne, w ramach pakietu ILS – Integrated Logistic Support.
Źródło napędu samochodu pełni widlasty, 8-cylindrowy (V8), 16-litrowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusercrosslistfunnelsort-amount-asc