Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

2023 – kolejny dobry rok dla starachowickiego Autoboxu

W roku 2023 starachowicka spółka Autobox przekazała odbiorcom prawie 280 pojazdów bądź ich zestawów, z tego 270 stanowiły Stary 266 zmodernizowane do standardy 266M2 – w odmianie skrzyniowej bądź zabudowami. Fot. Autobox

Na początku marca starachowicka spółka Autobox Innovations Sp. z o.o. Sp. j. opublikowała dane na temat swej produkcji w ubiegłym roku. Samodzielnie i razem z innymi podmiotami wykonała oraz dostarczyła (w tym w ramach dwóch konsorcjów) blisko 280 pojazdów bądź ich zestawów. Przeważał główny produkt firmy – terenowy Star 266 zmodernizowany do wariantu 266M2.

Same Stary 266M2 były wykonywane jako zmodernizowane do wersji cargo i z zabudowami specjalistycznymi. W 2023 r. zrealizowano:

  1. Modernizacja samochodów skrzyniowych – 188;
  2. Modernizacja i modyfikacja warsztatów na samochodzie Star 266M2 i przyczepie jednoosiowej:

– warsztat obsługi pojazdów WOP – 23;

– warsztat spawalniczo-blacharski WSB – 2;

– polowe stacje ładowanie akumulatorów PSŁA – 10;

– warsztat obsługi sprzętu inżynieryjnego WOR/Inż. – 6;

– ruchomy warsztat sprzętu przeciwchemicznego RWSPCH-72M1 – 6;

ruchomy warsztat elektromechaniczny RWEM – 17.

Warto dodać, że warsztaty RWEM po raz pierwszy wystąpiły z nadwoziami Sarna i miały całkowicie nowe ukompletowanie w stosunku do tych z nadwoziami AUM 117.

Ponadto Autobox Innovations, w ramach konsorcjum ze Star San Duo Sp. z o.o., wykonał 18 pojazdów Star 266M2  z instalacją rozlewczą IRS-2M1P. Daje to łącznie 270 zmodernizowanych do standardu 266M2 Starów 266 (188+64+18). Tym samym rok 2023 należał do rekordowych pod względem liczby przekazanych użytkownikom poddanych modernizacji aut. Poprzedni rekord odnotowano w roku 2017, gdy do odbiorców trafiło 265 odmłodzonych kompletów podwozi i zabudów, w tym 261 dla resortu obrony narodowej. Wówczas Innovations wykonał kilka zmodernizowanych Starów 266M2 z różnymi nadwoziami na inne rynki, w tym jeden dostosowany do ruchu lewostronnego (266M2 RHD).

Podczas XXXI MSPO w Kielcach swoją premierę miał lekki samochód terenowy AH 23.44 LC 4×4, najnowszy członek rodziny Honkerów. Fot. Autobox

W 2023 r. spółka dostarczyła również w ramach konsorcjum siedem zestawów o ładowności 67,5 tony do transportu ciężkiego sprzętu, w tym czołgów (HET). Składają się one z: ciężkiego ciągnika siodłowo-balastowego Mercedes Benz Zetros 3348AS 6×6 i naczepy niskopodwoziowej Dobrowolski NC wz. 21. Po raz pierwszy publicznie został on pokazany na XXXI MSPO w Kielcach. Tam też swoją premierę miał lekki samochód terenowy AH 23.44 LC 4×4. To kolejny, już czwarty – po wersjach M-AX, M-AX Africa i AH 20.44 4×4 – model wchodzący w skład stale rozwijanej rodziny Honker. Jest to pojazd tzw. klasy lekko średniej, terenowy, o dopuszczalnej masie całkowitej 5000 kg. Tym samym to najcięższy wariant z serii Honker, jaki dotychczas został przygotowany. Na XXXI MSPO wystawiano go w standardowej odmianie transportowej – do przewozu żołnierzy. W tej konfiguracji zabiera do 12 osób wraz z kierowcą. Jest to oczywiście jedna z wielu możliwych propozycji, ponieważ pojazd może zostać skonfigurowany w niemal dowolnym wydaniu docelowym, w tym w odmianach: opancerzonej, cargo (pick-up), czy nośnika systemów uzbrojenia lub wyposażenia specjalistycznego, w tym kontenerowych. Zgodnie również ze swoją filozofią opracowywania wyrobów typ AH 23.44 LC 4×4 cechuje się modułowym doborem kluczowych komponentów. Przykładowo jako silniki  oferowane są alternatywnie jednostki wysokoprężne Iveco lub Cummins. W prototypie zastosowano silnik Cummins ze względu na preferencje jednego z potencjalnych odbiorców. Minimalna moc silnika wynosi 110,4 kW/150 KM, z możliwością zwiększenia do maksymalnie 143,5 kW/195 KM. Napęd jest przenoszony na obydwie osie, z blokadami mechanizmów różnicowych, do czego dochodzi blokada międzymostowa. Co podkreśla Autobox, obydwa mosty, zawieszone mechanicznie, są krajowej produkcji oraz przygotowane na zlecenie i według wymagań Autoboxu. Poza tym samochód wyposażono w hamulce tarczowe na obydwu osiach z układem ABS

Ze względu na fakt, ze jest to własny projekt Autoboxu, potencjalni nabywcy mogą liczyć na szeroki zakres zmian dostosowujących go do ich indywidualnych potrzeb.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc