Zaloguj
reklama Helikon-Tex
reklama Helikon-Tex

132 nowe śmigłowce medyczne dla Rosji

Śmigłowce Mi-8AMT i Ansat przekazane NSSA 8 lutego 2019 r. Fot. Służba prasowa władz obwodu twerskiego

11 stycznia rosyjska spółka państwowa Narodowa Służba Lotnictwa Medycznego poinformowała o podpisaniu umów na leasing 132 śmigłowców medycznych, które dostarczy holding Wiertoloty Rossii.


Dostawy obejmą 74 lekkich śmigłowców Ansat, które mają zostać przekazane w latach 2021–2022, a także 58 Mil Mi-8AMT (dostawy w tym samym okresie). Formalnie właścicielem wszystkich będzie firma leasingowa PSB Awializing, natomiast wieloletnim użytkownikiem Narodowa Służba Lotnictwa Medycznego (Nacyonalnaja służba sanitarnoj awiacyi, NSSA). Odpowiednie gwarancje finansowe udzielił rząd rosyjski. Zamawianie Ansatów podzielono na dwie umowy o łącznej wartości 20,6 mld RUB (231 mln EUR). Formalności w tej kwestii już są dopełnione. Dostawy Mi-8AMT także podzielono na dwie umowy po 29 maszyn każda. Pierwsza umowa na Mi-8AMT jest w trakcie realizacji. Drugiej umowy nie zaczęto jeszcze negocjować. Łączna wartość Mi-8AMT wynosi 12,18 mld RUB (137 mln EUR). Ansaty są dostarczane w wersji tzw. Ansat-GMSU (GMSU, gidromiechaniczeskoj sistiemoj uprawlenija), czyli z hydrauliczno-mechanicznym układem sterowania, choć oryginalnie Ansat powstał wyłącznie z elektrycznym układem sterowania (tzw. fly-by-wire) i takie śmigłowce trafiły do rosyjskiego wojska. Jednak rosyjskie przepisy lotnictwa cywilnego dotąd nie przewidują certyfikacji śmigłowca z elektrycznym starowaniem i dlatego skonstruowano Ansat-GMSU, który przeszedł certyfikację w maju 2015 r.

Medyczny Ansat. Fot. Służba prasowa władz obwodu twerskiego

NSSA złożono w 2017 r. z inicjatywy korporacji Rostiech (teraz ma 50,1% udziałów). Celem ma być stworzenie kompleksowego systemu wyspecjalizowanych śmigłowców medycznych (transport pacjentów oraz ratownictwo medyczne). Odpowiednią umowę na rozbudowę lotnictwa medycznego podpisano 8 września 2018 r. Umowa pierwotnie zakładała dostawę w latach 2019–2021 104 Ansatów (produkowanych przez KAZ w Kazaniu) i 46 Mi-8AMT (produkowanych przez UUAZ w Ułan-Ude). Szacunkowo taka flota wykonywałaby ponad 15 500 lotów rocznie. Poza tym NSSA tworzy 130 baz dla śmigłowców medycznych wraz z siecią lądowisk przy ponad 1500 placówkach zdrowia i systemem mobilnego tankowania. 8 lutego 2019 r. przekazano pierwsze cztery Ansaty i cztery Mi-8AMT, przeznaczone dla NSSA. Wyposażenie specjalistyczne śmigłowców umożliwia resuscytację pacjenta podczas lotu, terapię infuzyjną, monitorowanie parametrów życiowych pacjenta, transport pacjentów pod respiratorem bez względu na wiek pacjenta od noworodków poczynając. Jednak w rzeczywistości, regularne dostawy, które miały rozpocząć się jeszcze w 2018 r., na dobre zaczęły się dopiero w minionym roku. Powodem były przeciągające się negocjacje z PSB Awializing. Osiągnięcie porozumienia pozwoliło udzielić PSB Awializing gwarancji państwowych w połowie 2020 r.

Wnętrze medycznego Ansata. Fot. Służba prasowa władz obwodu twerskiego





Rozbudowa rosyjskiego lotnictwa śmigłowców medycznych wynika z chęci objęcia całego terytorium Rosji zasięgiem takich śmigłowców. Obecnie takie lotnicze ratownictwo funkcjonuje w 45 z 85 tzw. podmiotów federalnych Rosji. Pierwszym krokiem rosyjskich władz było podpisanie w grudniu 2016 r. umowy z państwową spółką Gosudarstwiennaja transportnaja lizingowaja kompanija (GTŁK) na zakup 23 medycznych Mi-8AMT/MTW-1 i sześciu Ansatów. GTŁK to największa rosyjska firma leasingowa specjalizująca się w każdym rodzaju transportu lądowego, lotniczego i wodnego. Operatorem tych śmigłowców, od maja 2017 r., została spółka Russkije wiertoletnyje sistiemy (RWS), która jako pierwsza zaczęła eksploatować medyczne Ansaty. Prywatna spółka RWS jest największym i najstarszym użytkownikiem Ansatów w Rosji, zajmuje się także szkoleniami pilotażu i obsługi tych maszyn. Jest też wieloletnim partnerem biznesowym Rostiechu i Wiertolotów Rossii. Dotąd RWS pozostaje największym rosyjskim operatorem śmigłowców medycznych. Poza tym tego typu działalność jest w Rosji dosyć rozdrobniona, a usługi świadczą na ogół lokalne firmy lotnicze, często tylko z zakresu transportu lotniczego, a nie ratownictwa. Niektóre władze miejskie (Moskwa, Krasnodar, Petersburg, Kazań) stworzyły lokalne systemy ratownictwa lotniczego (śmigłowce to Eurocoptery, Belle i Ansaty). Według danych rosyjskiej Federalnej Agencji Transportu Lotniczego w kwietniu 2019 r. w Rosji dyżurowało 106 śmigłowców medycznych, w tym 60 nowych fabrycznie wyspecjalizowanych Mi-8AMT/MTW-1 i Ansatów, dostarczanych po 2016 r.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc