Zaloguj

Rosja: ODK-Klimow zwiększa produkcję silników lotniczych

W ODK-Klimow rozbudowano zaplecze do badań silników, na zdjęciu stanowiska testowe silników RD-33MK lub RD-93MA. Fot. Sojuz maszynostroitielej Rossii

10 grudnia rosyjska agencja informacyjna TASS podała za działem prasowym korporacji ODK, że spółka ODK-Klimow zwiększy liczbę produkowanych silników serii WK-2500 do 300 rocznie.


Docelowo ODK-Klimow (wchodzi w skład Zjednoczonej Korporacji Silnikowej, czyli ODK –Objediniennaja dwigatielestroitielnaja korporacyja) planuje zwiększyć produkcję WK-2500 do 500 turbin rocznie. Podnoszenie liczby produkowanych silników wiąże się z rosnącymi zamówieniami na WK-2500, zarówno rosyjskimi (m.in. najnowszego WK-2500P do Mi-28NM i zapewne Ka-52M), jak i eksportowymi. W tym drugim przypadku chodzi przede wszystkim o silnik WK-2500PS-03, napędzające śmigłowce rodziny Mi-17. A 3 listopada korporacja Rostiech (do której należy ODK) informowała, że zakłady ODK-Klimow zakończyły badania stanowiskowe silników WK-2500P. Tym samym silnik ten osiągnął gotowość do produkcji seryjnej.

Śmigłowcowy silnik turbinowy WK-2500PS-03. Fot. ODK

Wzrost wydajności produkcji wiąże się z jednej strony z rozbudową samej bazy wytwórczej, poza ODK-Klimow, także w ODK-UMPO w Ufie, a poddostawcą w łańcuchu produkcji WK-2500 (i RD-33) są też moskiewskie zakłady ODK Proizwodstwiennyj Kompleks „Salut” (współprodukujące również najnowsze turbinowe TW7-117). Niemniej trwa też rozbudowa potencjału zakładów ODK-Klimow, jak głównego ośrodka rozwojowego silników serii TW3-117/WK-2500 oraz miejsca ich montażu końcowego i serwisu. Jeszcze 8 października korporacja Rostiech podała, że w petersburskich zakładach ODK-Klimow zakończono instalację stanowisk badawczych silników, tym samym rozbudowując zaplecze z hamowniami. Zakrojoną na szeroką skalę inwestycję rozpoczęto w 2018 r. W jej wyniku w zakładach ODK-Klimow jest obecnie 27 stanowisk badawczych do testowania silników turbinowych i turboodrzutowych. Koszt wyniósł 2 mld RUB (22,65 mln EUR). Dotychczas działające w zakładach stendy badawcze zmodernizowano, dotyczy to przede wszystkim stanowisk do badań silników odrzutowych serii RD-33MK (tę część inwestycji Rostiech sfinansował z własnych środków). Przynajmniej 14 jest całkiem nowych, reszta to stanowiska zmodernizowane. Rostiech podał, że trzy z nich posłużą wyłącznie do badań eksportowych silników RD-93MA dostarczanych Pakistanowi i Chinom. W przypadku śmigłowcowych silników turbinowych nowe zaplecze badawcze umożliwi wzrost produkcji silników serii TW3-117 i WK-2500 o 30%, a najnowszych WK-2500PS-03 o 40%. Od początku modernizacji zaplecza badawczego zakłady ODK-Klimow wykonały ponad 2500 badań fabrycznych (producenta) i odbiorczych oraz 26 długotrwałych testów zmęczeniowych silników serii TW3-117 i WK-2500.


ODK-Klimow rozwija też rodzinę silników nowej generacji TW7-117. Na zdjęciu śmigłowcowy TW7-117W dotąd zastosowany w Mi-38. Fot. ODK

2 grudnia Rostiech podał, że ODK uzyskała w Republice Korei certyfikat typu silnika WK-2500PS-03 do śmigłowca Mi-171A2, produkowanego przez Ułan-Udenskij awiacyonnyj zawod (U-UAZ), co otwiera przed tym modelem śmigłowca lub samym silnikiem południowokoreański rynek. Wcześniej WK-2500PS-03 przeszedł analogiczną certyfikację w Indiach, Chinach, Brazylii i Kolumbii, czyli tradycyjnych importerach Mi-17 lub rynkach „przyszłościowych” jak Brazylia. WK-2500PS-03 opracowano z myślą o lotach w warunkach wysokogórskich i w gorącym klimacie. Silnik odznacza się stabilną pracą na wysokości 6000 m i w przedziale temperatur −50÷60°C. Wyróżnia go też nowy elektroniczny system sterowania i kontroli silnikiem typu BARK-6W-7S (BARK – błok awtomaticzeskogo riegulirowanija i kontrola), konstrukcji ODK-Klimow.

Mimo kilku zaawansowanych programów rodzimych śmigłowców, Chiny stale importują rosyjskie śmigłowce, wśród wojskowych dominują Mi-171Sz. Fot. eng.chinamil.com.cn/Li Shilong.

Rozbudowa potencjału wytwórczego wynika też z rosnącego eksportu rosyjskich silników turbinowych. Również 2 grudnia rosyjska agencja informacyjna Interfaks-AWN ujawniła podpisanie rosyjsko-chińskiej umowy na dostawę „prawie 100” silników do eksploatowanych w Chinach śmigłowców Mila i Kamowa. Silniki będą dostarczone w latach 2021–2022. Taką informację przekazał Interfaksowi-AWN dział prasowy ODK. Zamówienie dotyczy wyłącznie silników WK-2500PS-03. W 2019 r. Chiny zamówiły w Rosji kolejnych 86 śmigłowców serii Mi-171 – 68 Mi-171E (w wersji zmodernizowanej) i 18 Mi-171Sz (wojskowe) – zapewne część z nich (podobno 14) będzie dostarczona od razu z WK-2500PS-03.


reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 comments on “Rosja: ODK-Klimow zwiększa produkcję silników lotniczych”

  1. Mi-17 śmigłowiec doskonały, tylko polityka decyduje o tym że powinniśmy jak najszybciej zastąpić go tandemem Black Hawk/Merlin, ale póki co niech latają bo dużo ważniejszych wydatków w budżecie MON.

  2. A u nas nawet zakłady WSK -Rzeszów sprzedano za bezcen i nie mamy wpływu na rozwój własnych silników do śmigłowców nawet do Sokoła czy Mi-2 oraz na ich cenę również. Jeszcze nikt nie odpowiedział karnie za taki stan rzeczy.

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc