Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Ulepszony Ansat-M przystąpił do prób w locie

Pierwszym klientem na zmodernizowane śmigłowce będą Polarne Linie Lotnicze, które począwszy od 2021 r. mają dostać siedem Ansatów-M. Fot. Wiertoloty Rossiji

29 grudnia w Kazaniu pierwszy lot wykonał zmodernizowany lekki śmigłowiec wielozadaniowy Ansat-M. Modernizacja Ansata jest finansowana przez Ministerstwo Przemysłu i Handlu Federacji Rosyjskiej; w ciągu dwóch lat wydzielono na to zadanie 230 mln RUB (11 mln PLN).


Dzięki optymizacji konstrukcji, w tym większego o 15% użycia kompozytów, masa własna śmigłowca Ansat-M jest mniejsza o 59 kg i o tyle samo większy jest ładunek użyteczny. Powiększono pojemność zbiorników paliwa pod podłogą ładowni, a dodatkowo można zamontować w ładowni jeszcze jeden zbiornik paliwa o pojemności 192 l (159 kg); łącznie pozwala to zwiększyć zasięg śmigłowca z 505 do 800 km.
Usterzenie ma rozpiętość większą o 0,5 m oraz zmienione stateczniki pionowe; poprawiło to stateczność kierunkową. Nowa awionika pozwala wykonywać loty według przyrządów (IFR), a także ma mniejszą masę i zużywa mniej energii. Zastosowanie systemu przeciwoblodzeniowego poszerzyło warunki klimatyczne, w jakich może być eksploatowany śmigłowiec. Pierwszym klientem na zmodernizowane śmigłowce będą Polarne Linie Lotnicze, które począwszy od 2021 r. mają dostać siedem Ansatów-M.
W dalszych planach jest Ansat nowej generacji – NG. Śmigłowiec Ansat-NG dostanie dwa rosyjskie silniki WK-800W o mocy po 700 KM. Ograniczenie do 700 KM jest nałożone przez przekładnię główną, która może przepuścić tylko taką moc, a robienie nowej przekładni znacznie podniosłoby koszty projektu. Napędem obecnego Ansata, a także wersji M, są dwa silniki turbowałowe Pratt & Whitney Canada PW207K, każdy po 630 KM. Ansat-NG otrzyma nowe łopaty wirników nośnego i ogonowego z profilami CAGI-346 o większej cięciwie. Nie określono jeszcze, jaka będzie konfiguracja wirników.



Rozważany jest nowy układ z pięciołopatowym wirnikiem nośnym o średnicy 11,5 m i trzyłopatowym śmigłem ogonowym; druga opcja to podobny do obecnego czterołopatowy wirnik nośny o średnicy zwiększonej do 12 m i dwułopatowy wirnik ogonowy. W tym drugim przypadku zmieniona będzie belka ogonowa, która dostanie pojedynczy statecznik pionowy.
Dzięki mocniejszym silnikom i nowym wirnikom wzrośnie masa startowa i osiągi śmigłowca. Masa startowa Ansat-NG w wersji z pięciołopatowym wirnikiem nośnym ma wynosić 4200 kg. Ansat-NG będzie mógł być certyfikowany do przewozów pasażerskich według kategorii A, ponieważ możliwy będzie zawis z jednym pracującym silnikiem. Pojemność zbiorników paliwa będzie ponownie zwiększona, o 28%. Przeprojektowany kadłub będzie miał powiększone drzwi boczne oraz nowe drzwi z tyłu. Termin realizacji projektu Ansat-NG nie jest jeszcze określony.
Łopaty wirników Ansata-NG będą mogły być także opcjonalnie użyte na Ansacie lub Ansacie-M. Wtedy masa startowa będzie mogła być zwiększona z 3600 do 3800 kg, prędkość przelotowa z 220 do 235 km/h, a pułap zawisu z 1340 do 2200 m.



Głównym użytkownikiem Ansatów są rosyjskie siły powietrzne, które w latach 2009-2017 dostały 50 śmigłowców w szkolnej wersji Ansat-U. W tej chwili wojsko ma coraz więcej kłopotów z eksploatacją Ansatów, gdyż ich amerykańskie silniki wymagają przeglądów, których nie można wykonać bez producenta, a na to nie pozwalają sankcje.
Produkcja dla użytkowników cywilnych ruszyła na większą skalę w 2015 r. dzięki programowi rozwoju lotnictwa sanitarnego, uruchomionemu przez rząd Rosji specjalnie dla wsparcia zakładu w Kazaniu; obecnie rosyjskie lotnictwo sanitarne ma około 40 Ansatów. W listopadzie 2018 r. w Zhuhai w Chinach Ansat rozpoczął aktywną kampanię promocyjną; w 2019 r. uczestniczył w dużych wystawach w Paryżu w czerwcu, MAKS w sierpniu i w Dubaju w listopadzie. W listopadzie 2020 r. korporacja Wiertoloty Rossiji przekazała pierwszego Ansata klientowi w Europie, Ministerstwu Spraw Wewnętrznych Republiki Serbskiej (w Bośni i Hercegowinie); dwa kolejne śmigłowce zostaną dostarczone do tego samego klienta w 2021 i 2022 r.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc