2 listopada rząd francuski poinformował, że w ramach rządowego projektu wsparcia przedsiębiorstw, które odczuły bądź odczuwają skutki covid-19, koncern Airbus otrzyma kontrakt na zakup dziesięciu wielozadaniowych śmigłowców transportowych H160.
Zgodnie z powyższą deklaracją Ministerstwo Finansów przeznaczy kwotę 200 mln euro, a umowa zostanie zawarta w pierwszej połowie 2021 roku. Użytkownikiem wiropłatów zostanie francuska Żandarmeria, która dzięki temu będzie mogła rozpocząć proces wymiany sprzętowej - H160 pozwolą na wycofanie najstarszych wielozadaniowych śmigłowców Airbus AS350 Écureuil (łącznie w linii znajduje się 26 egzemplarzy, a najstarsze z nich mają już około 30 lat). Dodatkowo powyższa formacja porządku publicznego eksploatuje także 29 wielozadaniowych Airbus H135/H145.
Zaprojektowany przez koncern Airbus wielozadaniowy śmigłowiec H160 stanowi odpowiedź europejskiego producenta na sukcesy m.in. Leonardo AW139 (który dotychczas został sprzedany w liczbie ponad 1000 egzemplarzy). Obok wersji cywilnej, która otrzymała certyfikat agencji EASA w lipcu bieżącego roku, Airbus prowadzi także prace nad odmianą wojskową oznaczoną jako H160M – pierwszym użytkownikiem będzie Francja, która w ramach programu Hélicoptère Interarmées Léger ma zamówić do 169 egzemplarzy dla trzech rodzajów sił zbrojnych. Nieoficjalnie konstrukcja jest także promowana w Polsce, w ramach programu Kondor zakładającego zakup dla Brygady Lotnictwa MW do ośmiu wielozadaniowych śmigłowców pokładowych.
Francuska Żandarmeria nie będzie pierwszym klientem na cywilną wersję śmigłowców Airbus H160, w lutym bieżącego roku agencja zamówień wojskowych DGA zakontraktowała zakup czterech egzemplarzy, które mają zostać dostarczone do francuskich sił zbrojnych do końca 2022 roku. Ich zadaniem będzie realizacja misji poszukiwawczo-ratowniczych w rejonie Brestu, gdzie zastąpią obecnie eksploatowane Aérospatiale Alouette III.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu